Elendig sikkerhet

SMALT GODT: Renault Twizy som selges i Norge kom best ut av testen, men fare for skade er likevel stor. Foto: EuroNCAP

Etter å ha krasjtestet fire firehjuls motorsykler slår EuroNCAP fast at sikkerheten i denne type kjøretøy stort sett er elendig.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Disse subkompakte bilene, i Norge klassifisert som firehjuls motorsykkel på grunn av lav vekt, fungerer gjerne som alternativ til motorsykler eller bybiler. I Norge er det registrert nær 50 000 kjøretøyer i denne gruppen, mange av dem med elmotor. Majoriteten er imidlertid ATV-er.

Felles for dem alle er at de slipper unna de strenge sikkerhetskravene som stilles til biler. Få har kollisjonsputer eller sikkerhetsbur rundt kupeen.

Les også: Sjåførfeil og høy fart koster liv på veiene

Svært dårlig

Dette kom tydelig frem da den frittstående testorganisasjonen EuroNCAP sendte fire av dem inn i kollisjonsbarrieren med 50 kilometers fart. Alle oppnådde svært dårlige resultater i kollisjonstesten, og noen viste alvorlige svakheter som i virkelige kollisjoner kan føre til livstruende skader.

Dersom bilene hadde blitt testet etter bilstandard (64 km/t) ville trolig alle kjøretøyene kollapset.

Disse ble testet: Club Car Villager 2+2 LSV (elektrisk), Renault Twizy 80 (elektrisk), Tazzari ZERO (elektrisk) og Ligier IXO J LINE 4 Places (bensin). To av kjøretøyene selges i Norge.

Les også: Om et halvt år må nybilene ha smarte dekk

– Bekymringsfullt

– Resultatet av testen avslører et sikkerhetsnivå som er langt under det som kreves av biler. Det er bekymringsfullt, mener kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen i NAF.

Ligier og Tazzari hadde store svakheter i sine sikkerhetssystemer i frontkollisjonen. På Ligier strakk bilbeltet seg ut av strukturen og testdukken fikk store vandringer som medførte livstruende skader. I Tazzari røk bilbeltet tvert av og hodet til føreren traff rattet med en kraft som indikerte høy risiko for alvorlig eller livstruende skade.

Renault Twizy er den eneste bilen av de fire som har airbag som standard utstyr. Den scoret best, men den stive strukturen i karosseriet og sikringsutstyret resulterte likevel i farlig store skader på testdukkene.

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus