NAF advarer: Firehjuls-motorsykler er usikre

FARLIGE: NAF advarer om firehjuls-"motorsyklenes" (mikrobilenes) dårlige kollisjonssikkerhet, på grunnlag av nye resultater fra Euro NCAP. (Foto: Euro NCAP)
FARLIGE: NAF advarer om firehjuls-"motorsyklenes" (mikrobilenes) dårlige kollisjonssikkerhet, på grunnlag av nye resultater fra Euro NCAP. (Foto: Euro NCAP)
Artikkelen fortsetter under annonsen

Bilistorganisasjonen bekymrer seg over at lite kolllisjonssikre "biler" blir stadig mer populære.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
Renault reagerer

På forespørsel, og i påvente av at Renault sentralt undersøker resultatene nærmere, kommer den norske Renault-importøren med følgende uttalelse via PR- og marketingsjef Roger Andersen:

- All den stund Twizy er registrert som en firehjuls motorsykkel blir det litt som å sammenligne epler og pærer. Han presiserer i en e-post:

Det som utvilsomt er fakta er -Twizy´en er klassifisert som 4-hjuls motorsykkel i 80´ versjonen og 4 hjuls moped i 45´ versjonen, og kan/ skal på ingen måte sammenlignes med en bil -Twizy´en er dog utstyrt med airbag og 4 punkts sikkerhetsbelte som ingen moped eller motorsykkel har og i denne sammenhengen vil ha et betydelig sikrere utfall ved uhell -Twizy´en som er testet er ikke utstyrt med dører (alle solgte Twizy´er i Norge har hatt dette, uten at dette nødvendigvis ville endret noe resultat) -Av de 4 kjøretøyene som er testet så oppnår Twizy den best scoren

ATV-er, også kalt firehjulinger eller quads, har vært kjent relativt lenge her i landet, men det finnes også nyere kategorier.

Det er såkalte firehjuls motorsykler, som det vi litt feilaktig kaller mopedbiler, eller elbiler som kan registreres som el-motorsykler med fire hjul. Det mest kjente eksemplet her hos oss er elbilen Buddy.

Advarer

Bilistorganisasjonen NAF har funnet det betimelig å gå ut med en advarsel angående kollisjonssikkerheten til disse firehjuls-motorsyklene som tjener som mikrobiler.

Dette med bakgrunn i den første kollisjonstest i sitt slag som er blitt utført av Euro NCAP.

Den europeiske trafikksikkerhetsorganisasjonen presiserer at det finnes to kategorier: L6e, som er lette quadricycles (firehjuls motorsyker) og L7e, som er tunge. Sistnevnte kan nå hastigheter på 100 kilometer i timen. Det er disse som omfattes av kollisjonstesten.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nedslående

Denne følger ikke standard kollisjonstest-prosedyrer, da dette er en kategori for seg selv. De kan derfor ikke sammenlignes med stjernevurderinger publisert for personbiler

(Les her om kåringen av fjorårets sikreste bil).

Men det er blitt gjennomført en frontkolllisjonstest og en sidekollisjonstest, og resultatene er nedslående. Testmodellene var Renault Twizy 80 (elektrisk), Tazzari Zero (elektrisk), Club Car Villager 2+2 LSV (elektrisk), og Ligier Ixo J Line 4 Places (bensin).

Alle fikk tildels nedslående resultater både i front- og sidekollisjoner i 50 kilometer i timen. Og dette er altså kjøretøyer som er godkjent for bruk på vei. De fullstendige resultatene finner du her.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Se video av testene:

- Selv om kjøretøyene er godkjent for registrering og kjøring på vei, slipper firehjuls motorsykler å passere noen av de strenge kontrollene som vanlige biler må igjennom, sier Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF, i en pressemelding.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Analyser av skadene testdukkene fikk under testen, viser i de verste tilfellene at man i disse «bilene» risikerer livstruende skader.

Dette både fordi sikkerhetssystemer ikke fungerer som de skal, og fordi strukturen ikke motstår påkjenningene i tilstrekkelig grad. Men i Renault Twizys tilfelle, forårsaket den relativt rigide strukturen i seg selv skader.

Mangler et minimum

- Resultatet av testen viser et sikkerhetsnivå som er langt under det som kreves av biler. Det er bekymringsfullt. Selv om de møter lovgivende standarder, mangler disse kjøretøyene et minimum av sikkerhetsutstyr som har blitt vanlig på personbiler solgt i Europa, sier Engebretsen.

- Denne testen bekrefter at firehjuls motorsykler generelt har mye dårligere sikkerhet enn vanlige personbiler. Forbrukerne bør ikke være tilfreds med den sikkerhet som tilbys i dag. Denne kjøretøygruppen ser ut til å bli mer og mer populær, og derfor oppfordrer vi produsenter og lovgivende myndigheter til å sikre et minimum av kollisjonssikkerhet, avslutter Jan Ivar Engebretsen i NAF.

Oppsummering fra Euro NCAP:

Renult Twizy 80:

Tazzari Zero:

Club Car Villager: