Pakket med teknologi

HELT NY: Etter å ha vært fraværende i kompaktbilklassen i åtte år, kommer Nissan tilbake med Pulsar. Foto: Produsenten

Med mye plass og avansert teknologi entrer Nissan kompaktbilklassen med Pulsar i høst.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Kompaktbilklassen, fullstendig dominert av VW Golf både i Norge og i resten av Europa, gir uten tvil mest bil for pengene. De beste av dem ser bra ut, kjører bra, tilbyr høy sikkerhet, har greit med plass og mange førerstøttesystemer.

Proppet med utstyr

I dette landskapet lanserer Nissan sin Pulsar, etter å ha vært fraværende i Europas viktigste bilklasse i mange år. For å kunne hevde seg propper Nissan bilen med førerstøttesystemer, blant annet blindsonevarsling, filskiftvarsling, parkeringshjelp, 360 graders videoovervåking (som gjør at bilen kan ses i fugleperspektiv), nødbremsing i byfart og bevegelsesdetektorer som fanger opp om noe skulle komme inn bilens kjøreområde under rygging.

Dessverre er ikke alt dette standard når Pulsar introduseres i Norge utpå høsten.

Les også: Så ekstrem kan en gammel Ford-klassiker være

Med lengde på 4,39 meter er Pulsar betydelig kortere enn Skoda Octavia (4,65 m), noe kortere enn Mazda 3 (4,46 m) og omtrent like lang som Ford Focus (4,35 m) og Opel Astra (4,41 m). Toyota Auris (4,27 m) og VW Golf (4,25 m) er kortere enn nykommeren.

Nissan hevder uansett å ha pakket bilen bedre enn konkurrentene, og mener derfor å kunne tilby best innvendig plass.

Bygges i Spania

Pulsar skal bygges ved Nissans fabrikkanlegg i Barcelona, over samme tekniske lest som de to nylig lanserte modellene Qashqai og X-Trail. Plattformen har de felles med alliansepartner Renault.

Motorprogrammet starter på 1,2 l/115 hk (B) og 1,5 l/110 hk (D), sistnevnte fra Renault.

Les også: Elbiler blir enda billigere

Sentral modell

Pulsar er en helt sentral modell for Nissan, som håper på å kjøre forbi Toyota og bli bestselgende asiatiske bilmerke i Europa i løpet av 2016. De siste tallene fra den europeiske bilprodusentorganisasjonen ACEA viser at ved inngangen til mai sto Toyota for 4,1 prosent av bilsalget i EU/EFTA-området, mot Nissans 3,8 prosent.

Almera var Nissans forrige kompaktbil i Europa. Salget av denne ble avviklet i 2006 på grunn av sviktende interesse. Navnet Pulsar dukket første gang opp på en Nissan-modell i 1978.

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus