Dette er fremtidens bildekk

Sensorer i selve dekket vil snart kunne gi deg nyttig informasjon og både mønsterdybde og lufttrykk.
Sensorer i selve dekket vil snart kunne gi deg nyttig informasjon og både mønsterdybde og lufttrykk.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Snart tenker dekkene for deg - og de er ikke langt unna.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dekkene er så mye mer enn noen runde, svarte ting nederst på bilen.

Dette er kanskje bilens aller viktigste deler

. De har mange svært viktige oppgaver. Det er jo de som sørger for at bilen faktisk "sitter fast" på underlaget ved bremsing, svinging, akselerasjon, når du skal opp den bratte bakken og som drenerer bort vann under kjøring - bare for å nevne noe.

Samtidig som de også er viktige for mer trivielle ting som komfort, støy og drivstofforbruk.

Nå er elektronikken i ferd med å innta konvensjonelle bildekk også. Om ikke lenge vil innebygde sensorer i dekkene kunne lese av både lufttrykk, vektbelastning og mønsterdybde.

Dekket er kanskje bilens aller viktigste del. Det er de som holder deg på veien uansett vær og føre.

Dekket er kanskje bilens aller viktigste del. Det er de som holder deg på veien uansett vær og føre.

Årets felg-trend: Det er sort som gjelder

Viktig sikkerhetsfaktor

Et nært samarbeid mellom elektronikk- og dekkutviklere hos Continental fortsetter å bære frukter. Den internasjonale bilutstyrsleverandøren er for tiden i ferd med å utvikle spesielle sensorer som innen kort tid vil være i stand til blant annet å måle mønsterdybden i dekk.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Å ha oversikt over mønsterdybden er en viktig sikkerhetsfaktor, sier Andreas Wolf , leder av forretningsenhet Body & Security i Continental.

– Det er ikke uten grunn at det over hele verden definerers en minimumsgrense for mønsterdybde for sikker kjøring. Med den nye teknologien vil vi snart være i stand til enkelt å avlese mønsterdybde elektronisk ved hjelp av sensorer innebygd i dekkene, sier Wolf, i en pressemelding.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Programvaren måler mønsterdybde ved å følge gradvise endringer i dekkenes rotasjon. Dette skjer ved hjelp av sensorer som måler dekkets form og regner seg frem til slitasjen i dekket.

Trykksensorene, som lenge har vært testet, er planlagt å være ferdig utviklet og tilgjengelige på markedet fra 2017 for bilmodeller med lufttrykk-overvåkningssystem (TPMS) installert.

Dekk blir intelligente

Med innføringen av de første lufttrykksensorene i 2002 tok Continental det første steget mot å gjøre bildekkene intelligente. Siden da har bilister hatt mulighet til å elektronisk overvåke lufttrykket i dekkene, en teknologi som fra 1. november 2014 blir lovpålagt for nyregistrerte personbiler i EU.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Sensorene bidrar til å sikre optimalt lufttrykk, noe som forlenger levetiden på et dekk, reduserer drivstofforbruket og gir sikrere kjøring.

Bransjen jobber i dag med bilprodusenter over hele verden for å utvide funksjonene som lufttrykksensorene gir. En annen egenskap som er under utvikling, er registrering av belastningen.

Sjekk dekkprisene - spar tusenlapper

Endrer kjøreegenskapene

Programvaren kan her registrere belastningen dekkene er utsatt for og sammenligne dette med tillatt totalvekt på kjøretøy. Dette er viktig fordi kjøreegenskapene endres radikalt når belastningen ikke står i samsvar med dekkenes lufttrykk og bæreevne.

På sikt vil sensorer av denne typen gi tryggere og mer miljøvennlig kjøring.

Sommerdekk: Her er årets testvinnere