Meny

Her er Norges mest sjarmerende bruktbil

Bilen har hatt en eier fra 1969 til 2010 - og bare rullet 45.000 kilometer på sine 45 år på veien. Faksimile fra www.finn.no.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Du skal ha et hjerte av stein om du ikke smelter av en slik klassiker i nesten nybilstand.

Noen ganger dukker DEN bilen opp på bruktmarkedet, som stiller alt annet i skyggen.

Og nå har det skjedd igjen - i form av en alldeles nydelig 1969-modell VW Boble.

Bilen har hatt samme eier i 41 år - og har på sine totalt 45 år på veien bare rullet 45.000 kilometer.

Sjelden mulighet? Ja, det skal være sikkert og visst!

VIDEO: 60-tallets beste bilreklamer!

20 millioner

Joda, i sin tid var dette verdens mest solgte bilmodell. En suksess som vi knapt har sett maken til - og som resulterte i over 20 millioner produserte biler.

Bagasjerommet er naturligvis foran - for motoren er bak. I beste Porsche-stil. Bildet er fra en gammel reklame...

Bagasjerommet er naturligvis foran - for motoren er bak. I beste Porsche-stil. Bildet er fra en gammel reklame.

Det gjør at du kan finne alle mulige varianter av den - selv i dag. Men at du klarer å snuble over en 45 år gammel bil som er helt original, med så lav kilometerstand, vanntett historikk og i tilsynelatende "ny" stand, det hører virkelig til sjeldenhetene.

Denne bruktbilen kunne byttes i 70 brett øl

Prisen

Ok, hva så med prisen? Jo, her er den høyst rimelige prisantydningen 71.000 kroner. Og hvis ikke denne forsvinner på et blunk, ja, da skjønner vi ikke noen ting.

Bilen har sågar med den klassiske og über-søte takgrinden som kunne etterbestilles!

Innvendig er det tradisjonelt for sin tid - med rødt trekk på stolene, og naturligvis de store og runde bryterne på dashbordet.

Nye piggdekk er også kjøpt og satt på originalfelgene - men vi håper inderlig at han eller hun som ender opp med å kjøpe denne bilen holder den langt unna snø, slaps og salt.

Klikk her for å se annonsen

Familiebil

Motoren er den velkjente 1,3-literen, som er helt riktig på en slik bil. Du får den klassiske lyden - og effekt som i utgangspunktet er alt for liten, men som i akkurat denne bilen blir helt riktig, likevel.

Du får Boble både med markrelltak (bildet) og som cabriolet. De mest verdifulle eksemplarene er de første cabrioletene.

Du får Boble både med markrelltak (bildet) og som cabriolet. De mest verdifulle eksemplarene er de første cabrioletene.

Dette er tross alt "arbeidernes bil" - laget på oppdrag fra ingen ringere enn Adolf Hitler - det kjøretøyet nesten alle hadde råd til.

Trass den beskjedne størrelsen, var den også familiebilen over noen i sine glansdager.

LES OGSÅ: "Telefonselegere vil bli oppsøkt i sine hjem og steinet!"

Rust...

Brooms bilekspert, Benny Christensen, mener at det største ankepunktet mot Boblene er rust. Det virker ikke å være et problem på denne bilen.

Videre anbefaler Broom-Benny at du lytter godt til motoren og forsikrer deg om at den går på alle fire sylindre, om du har tenkt å kjøpe deg Boble.

Og husk, verdien på et godt holdt eksemplar vil ikke akkurat gå nedover i årene som kommer ...

HAR DU ET GODT BOBLE-MINNE? FORTELL I KOMMENTARFELTET UNDER:

Les vår kjøpeguide på VW Boble her

Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus