Dette blir en drømmebil for norske familier

Dette blir en drømmebil for norske familier
Dette blir en drømmebil for norske familier
Artikkelen fortsetter under annonsen

Slik blir den helt nye Volvo XC90 innvendig.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

I 2002 kom en bilmodell som har vært uhyre viktig for Volvo.

Da lanserte de den store sjuseters-SUVen XC90. Den ble umiddelbart en stor suksess i en rekke markeder og var i mange år drømmebilen for familier med god råd.

12 år senere er det endelig klart for en oppfølger. Den kommer egentlig solid på overtid - men de små dryppene vi har fått av bilen, har lovet svært godt.

Bedre plass

Volvo har hatt god tid, og mye tyder også på at de har utnyttet tiden godt. Nå har de akkurat sluppet første offisielle smakebit av helt nye XC90. Og de starter på innsiden.

Sju seter er naturligvis på plass. Volvo har også jobbet med tykkelsen og utformingen av setene - for å gi optimal plass inne i bilen.

Sju seter er naturligvis på plass. Volvo har også jobbet med tykkelsen og utformingen av setene - for å gi optimal plass inne i bilen.

XC90 er fortsatt sjuseter, det tukler Volvo naturligvis ikke med. Dessuten skal plassen ha blitt en god del større, noe som særlig kommer baksetepassasjerene til gode.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Din egen mekaniker - les mer om konseptet her:

Rene linjer preger XC90-interiøret. Materialvalgene skal være fra øverste hylle.

Rene linjer preger XC90-interiøret. Materialvalgene skal være fra øverste hylle.

Nesten knappefritt

På dashbordet kommer bilen med en konsoll med berøringsskjerm av typen nettbrett, som skal utgjøre hjertet i et helt nytt styringssystem for bilen.

Dette t er så godt som knappefritt. Dessuten gir det tilgang til en rekke internettbaserte produkter og tjenester. Det bidrar også til å skape et interiør som Volvo beskriver som moderne, romslig og oversiktlig.

Volvo har hatt god tid med andre generasjon XC90 - men nå nærmer det seg lansering.

Volvo har hatt god tid med andre generasjon XC90 - men nå nærmer det seg lansering.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Eksklusiv lekenhet

Interiøret kombinerer materialer som mykt skinn og tre med håndlagde detaljer, som girkule av krystallglass fra Orrefors, den berømte svenske glassprodusenten – og diamantslipte brytere for start/stopp-knappen og volumkontroll.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Disse detaljene skal være juvelene i interiøret. De gir et inntrykk av eksklusiv lekenhet og ikke bare ren funksjonalitet – forteller Robin Page, leder for interiørdesign i Volvo Cars, i en pressemelding.

Sjekk denne Volvo-luksusen

Mange lekre detaljer i Volvo-interiøret, slik ser startsaken ut.

Mange lekre detaljer i Volvo-interiøret, slik ser startsaken ut.

Integrert barnepute

Nye XC90 er den første modellen der selskapets skalerbare produktarkitektur (SPA) er benyttet. Det gir mange nye designmuligheter, forbedrer kjøreegenskapene og gjør det mulig å inkludere de siste sikkerhetsfunksjonene og tilkoblingsmulighetene i bilen. Samtidig gir det større plass innvendig.

Standard-sportssetene fås med intuitiv, trinnløs betjening og inkludert justerbare sideputer, seteputeforlenger, korsryggstøtte i flere retninger samt vertikal justering av hodestøttene. Tre innstillinger kan lagres i minnet. Ventilering og massasjefunksjoner er tilvalg.

Artikkelen fortsetter under annonsen

De helt nye, valgfrie sportssetene er utformet for å gi god sidestøtte hele veien fra skuldrene ned til lårene.

I andre rad er det tre individuelle, stillbare seter. Glidefunksjonen kan brukes for å gi passasjerene i tredje rad mer benplass – eller for å utvide bagasjeplassen når setene i tredje rad er lagt ned. En integrert barnepute i midten av raden er tilvalg.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Slik ser en girspak ut i 2014. Volvo har tatt ned antall brytere og knapper på dashbordet sitt.

Slik ser en girspak ut i 2014. Volvo har tatt ned antall brytere og knapper på dashbordet sitt.

Elektrisk justering

Setene i tredje rad, som gir førsteklasses komfort til passasjerer på opptil 170 cm, er noe midtstilte for å gi passasjerene god sikt forover. Ekstra benplass under setene i andre rad gir passasjene i tredje rad ekstra komfort.

Det er også lagt mye omtanke i å gjøre det lettere å gå inn og ut fra tredje rad, samt i enkel betjening – noe som skal gjøre dette til den beste tredjeraden i dette bilsegmentet.

Alle setene i andre og tredje rad kan legges ned hver for seg, noe som gir meget fleksible lastemuligheter. Setene i tredje rad kan også bestilles med elektrisk justering.

Hva synes du? Si din mening om den nye Volvoen i kommentarfeltet nederst i saken: