Elbiler blir enda billigere

BLIR BILLIGERE: Mens vanlige biler jevnlig øker i pris, har elbilene blitt betydelig billigere de siste årene. Foto: Øivind Skar
Artikkelen fortsetter under annonsen

Elektriske biler er blitt flere ti tusen kroner billigere det siste året. Nå skjerpes priskrigen på ny.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

At konkurransen virker er det høye salget av elektriske biler i Norge et klart bevis på. For selv om flere importører bruker mer tid på å ordne køen av kunder enn på å markedsføre bilene, går prisene ned.

Mens VW venter på elektriske Golf, fortsetter Nissan med kampanjepriser på Leaf, samtidig som Ford setter ned prisen på elektriske Focus med inntil 59.000 kroner.

Les også: Hver tredje Tesla havner i Norge

Prisnedsettelser

Det er ikke mer enn fire år siden en enkel elbil kostet nær 300.000 kroner. Med introduksjonen av Mitsubishi i-MiEV – den første elbilen som tilfredsstilte normalbilkjøperens krav til sikkerhet, utstyr og komfort – datt prisen til 250.000 kroner.

Tre år senere koster i-MiEV 159.000 kroner, og med litt pruting er det mulig å få den til 150.000 kroner. Altså 100.000 kroner ned i pris på tre år.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det samme gjelder for Nissan Leaf, landets klart mest solgte elbil. 2300 nye og 850 bruktimporterte eksemplarer er omsatt så langt i år. For halvannet år siden kostet bilen 255.000 kroner. I oppgradert utgave med bedre rekkevidde selges bilen nå fra 191.000 kroner. All erfaring viser at etter slike kampanjer vil det ikke være mulig å øke prisen.

Les også: Ting vi misliker med elbilene

Konkurranse virker

Nissan gjør naturligvis dette for å hevde seg mot aggressive BMW med elektriske i3 og VW. Sistnevnte selger bra med elektriske VW e-Up, og fra i sommer og ut året kommer 2000 elektriske VW e-Golf til landet.

Ford hadde store forventninger til den elektriske varianten av kompakte Focus. Men Ford feilet på hoppkanten. Prisen ble for høy og konseptet ikke gjennomtenkt nok, sammenlignet med de beste konkurrentene. Så langt i år er det solgt 60 Focus electric, og modellen står for kun 0,8 prosent av elbilsalget.

Så Ford bøyer seg nå i ærbødighet for konkurransen, og setter ned prisen til 219.900 kroner inkludert levering, som likevel i praksis betyr 20.000 kroner over Nissan Leaf.

Prisnedsettelsen kan gjøre Forden mer attraktiv, men avslaget er neppe nok til å redde batteridrevne Focus i Norge.