Meny

Nissan Pulsar erstatter bilen ingen ville ha

Helt nye Nissan Pulsar stuper rett inn klassen hvor kampen om kundene allerede er tøff.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Med nykommeren Pulsar satser Nissan på et gammelt triks for å ta konkurrentene.

Nissan har lange tradisjoner med med kompakte familiebiler. De av oss som har levd en stund husker  Datsun Cherry, senere fikk vi Nissan Sunny og etter den Nissan Almera.

Sistnevnte – Almera – klarte ikke helt å følge opp Nissan og Datsuns tidligere suksess i dette segmentet.

Til slutt solgte den så dårlig at Nissan valgte å legge ned modellen i 2006. I Europa ble ikke denne bilen erstattet.

Gir seg ikke

Nissan har senere hatt stor suksess med biler i andre segmenter. Bare tenk på crossoverene Qashqai og Juke.

Men de gir seg ikke med det. De vil ha sin bit av kaka i personbilmarkedet også.

Derfor lanserer de nå en helt ny bil i Golf-klassen. Igjen. Nye Nissan Pulsar får en tøff kamp i å posisjonere seg mot sylskarpe konkurrenter som Toyota Auris, VW Golf, Ford Focus, Mazda 3 og Honda Civic – for å neve noen.

Les vår test av Nissan Qashqai her

Satser på mye utstyr og teknologi

Mye utstyr og ny og avansert teknologi skal være Pulsars viktigste våpen. Et gammelt japansk triks det der.

Vi kjenner igjen familielikheten til andre Nissan-modeller også bakfra.

Vi kjenner igjen familielikheten til andre Nissan-modeller også bakfra.

Samtidig skal den by på god plass, tross kompakte mål.

Pulsar får andre generasjon av NissanConnect-systemet med en rekke funksjoner, inkludert full smarttelefonintegrering, Google® Send-to-Car og tilgang til et bredt utvalg av nyttige og informative apper.

Den vil også kunne fås med LED frontlys. Disse LED-lysene produserer et skarpt, hvitt lys som bruker 50 prosent mindre energi enn vanlig lyspærer.

Pulsar skal være den eneste bilen i sitt segment med bevegelsesdetektor (registrering av objekter i bevegelse), filskiftevarsling og blindsonevarsling som standard på minst én av modellene.

Nissan sin avanserte Safety Shield-teknologi – et utvalg av kombinerte systemer og teknologier for å kunne tilby et «sikkerhetsnett» for førere – lanseres også i nye Pulsar. 

Gjerrige motorer

Pulsar sine turboladede motorer leverer en god kombinasjon mellom ytelse og effektivitet. 1.2 liters DIG-T bensinmotoren yter 115 hk, mens 1.5-liters dCi (diesel) motoren genererer 110 hk og har et dreiemoment på 260 Nm.

En enda kraftigere 1.6 liters turboladet motor på 190 hk og kommer tidlig i 2015.

Gjennom reduserte motorstørrelser har motorene på nye Pulsar høy ytelse, men lave CO2-utslipp godt under 95 g/km. Pulsar tilbys også med en Xtronic automatgirkasse. Denne girkassen er utviklet for å gi førerne en god kombinasjon med myk kraftlevering ved lave hastigheter og direkte girskift ved tyngre belastning.

Datsun: Nå er det 30 år siden de ble Nissan

Familielikhet

Nissan Pulsar er lett å kjenne igjen takket være Nissans V-grill. Med samme design-DNA som gir Qashqai og X-Trail er familielikheten til resten av Nissan-familien tydelig.

Tross kompakte utvendig mål, lover Nissan god innvendig plass.

Tross kompakte utvendig mål, lover Nissan god innvendig plass.

Takket være den lengste akselavstanden i sin klasse (2 700 mm) og smart innpakning, kan Pulsar tilby større beinplass og skulderplass i baksetet enn sine konkurrenter. Med 692 mm beinplass er Pulsar også romsligere enn mange av bilene i D-segmentet, sier Nissan i en pressemelding.

Bilens lengde er på 4385 mm og den kommer kun som 5-dørs kombi til å begynne med.

Nye Nissan Pulsar kommer i salg rett etter sommeren. Prisene er ennå ikke kjent.

Nissan Leaf: Dette er Norges nest mest solgte bil 

Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus