Meny

Mercedes C-klasse stasjonsvogn:

Denne venter mange nordmenn på

Mercedes har ikke falt for fristelsen å lage en veldig fallende taklinje – noe som bør gi bra takhøyde i baksetet og gir mest mulig plass i bagasjerommet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Splitter ny stasjonsvogn med spennende nyhet.

Mercedes C-klasse sedan er alt på veiene – men i Norge er det jo stasjonsvogn som gjelder også i denne klassen.

Og den har det så langt ikke vært sluppet bilder og offisiell informasjon om – før nå.

Men her er altså det Mercedes håper skal bli familiebilen til tusenvis av nordmenn. Vi synes designet er både moderne og elegant – uten at det byr på de helt store overraskelsene.

Mener alvor

C-klasse er blitt rene luksusbilen i miniatyr, og har mye til felles med sin ruvende storebror – direktørbilen S-klasse.

Prøvekjøringen av den nye C-klassen avslører nemlig at Mercedes mener alvor når de nå vil heve denne volummodellen opp flere hakk fra utgående generasjon.

Med stasjonsvognen blir det også mer plass.

Les også: Vi ble imponert - les testen av nye C-klasse her

Saken fortsetter under bildetFørst kom sedanutgaven - nå er det straks klart for C-klasse stasjonsvogn. De første bildene er akkurat ute.Først kom sedanutgaven - nå er det straks klart for C-klasse stasjonsvogn. De første bildene er akkurat ute.

Større og mer praktisk

De tørre fakta er at bagasjerommet er på 495 liter. Det høres kanskje ikke så voldsomt ut – men er i alle fall en ørliten økning fra utgående modell.

Det er dessuten mer eller mindre nøyaktig på nivå med BMW 3-serie.

Legger du ned baksetene, som blir neste helt flate, så har du 1510 liter. Dessuten kan setene nå legges ned i splitten 40/20/40 – i stedet for 40/60.

Les også: Diger Mercedes blir mye billigere

Saken fortsetter under bildetBagasjerommet er på 495 liter. Det er en forsiktig økning fra forgjengeren, og legger seg pent på nivå med BMW 3-serie.Bagasjerommet er på 495 liter. Det er en forsiktig økning fra forgjengeren, og legger seg pent på nivå med BMW 3-serie.

Lettere

På den praktiske siden kan også nevnes at bilen kan utstyres med automatisk åpning og lukking av bakluka ved at du vifter med foten under fangeren bak.

Den nye C-klassen veier 65 kilo mindre enn forgjengeren – og det til tross for at den er 9 cm lenger. Lavere vekt er viktig for å få ned både forbruk og utslipp.

Les også: Vanlig stasjonsvogn? Nei - denne er håndlaget!

Saken fortsetter under bildetMercedes har løftet interiøret mange hakk med nye C-klasse, selv om dette «treverket» kanskje ikke er etter alles smak.Mercedes har løftet interiøret mange hakk med nye C-klasse, selv om dette «treverket» kanskje ikke er etter alles smak.

For øvrig kommer C-klasse nå med det som er en nyhet for Mercedes – nemlig Connect Me, som gjør at du har kontakt med bilen selv om du ikke sitter i den.

SIM-kortet gjør at du for eksempel kan sjekke hvor mye drivstoff du har på tanken og forhåndsinnstille kupevarmeren.

Les også: Denne Mercedesen har tapt seg 1,7 millioner

Saken fortsetter under bildetMercedes C-klasse har slitt med å bite fra seg i sin klasse. Men nå satser Mercedes svært offensivt.Mercedes C-klasse har slitt med å bite fra seg i sin klasse. Men nå satser Mercedes svært offensivt.

Priser

På motorsiden er det de samme alternativene som finnes på sedanen som kommer først – det vil si bensin på 156 hk og 184 hk, mens dieselalternativene er på 120- og 170 hk.

Du får også både større og mindre motorer etter hvert – inkludert en hybrid. Stasjonsvognen er klar for det norske markedet til høsten.

Prisene er ikke klare ennå – men sedanen starter på 400.000 kroner – så kan en trolig legge til mellom 15.000 og 25.000 kroner i tillegg for stasjonsvogn.

Les også: Sjeldne saker - husker du denne stasjonsvognen?

Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus