
En av fem leker med livet på vinterdekk

Kjenner du til reglene her?
Vinterdekksesongen er for lengst over i i hele landet. Det betyr i praksis at det nå er forbudt å kjøre med piggdekk, med mindre man virkelig har bruk for piggene.
Men piggfrie vinterdekk på sommeren er det ikke noe forbud mot. De kan du helt lovlig kjøre med hele året Og her er det veldig mange som tøyer sesongen langt inn i vår og sommer.
Bremselengde
– Latskap, gjerrighet og uvitenhet kan koste liv, er dommen fra bileksperter.
Jo varmere og våtere været er, desto lengre blir bremselengden hvis du kjører med vinterdekk. Likevel er det mange som vegrer seg for å skifte til sommerdekk.
– I bransjen regner vi med at 15 til 20 prosent av biler på norske veier har piggfrie vinterdekk til langt uti juni. Mange synes det er et ork å bytte dekk, og utsetter så lenge som mulig. Andre ønsker å slite ut vinterdekkene før de bytter. Dette er egoistiske holdninger som øker sjansen for ulykker, sier Torleiv Haukenes, produktsjef i Dekkmann, i en pressemelding.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenSommerdekk: Her er årets testvinnere
Små gummiflater
Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF, mener gode bildekk er den billigste livsforsikringen som finnes.
– Egentlig er det ganske fascinerende å tenke på at fire små gummiflater – ikke særlig større enn en håndflate – alene klarer å holde 1300–1400 kilo med kjøretøy og passasjerer på veibanen i stor fart. Bildekk har utrolige egenskaper! Tukler du med disse egenskapene kan det gå riktig ille, sier Engebretsen.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenSvikter i varmen
Ifølge en NAF-test har vinterdekk vesentlig dårligere bremseegenskaper når temperaturen stiger. Kjører du i 80 km/t når det er seks varmegrader ute, har du 12,5 meter lengre bremsestrekning med piggfrie vinterdekk fremfor sommerdekk. Dersom du kjører i kun 50 km/t i 20 varmegrader, er bremsestrekningen hele 14,5 meter lengre.
– Varme er vinterdekkets verste fiende. Både gummiblandingen og utformingen til vinterdekket er tilpasset lave temperaturer. På varm asfalt blir bremsestrekningen uakseptabelt lang. Dersom underlaget også er vått er en bil med piggfrie vinterdekk direkte trafikkfarlig, sier Engebretsen.