Meny

En av fem leker med livet på vinterdekk

Svært mange drøyer med å legge om til sommerdekk - og bruker vinterdekkene selv om det er både bare veier og varmt i været. Det er ikke å anbefale! Illustrasjonsfoto.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Kjenner du til reglene her?

Vinterdekksesongen er for lengst over i i hele landet. Det betyr i praksis at det nå er forbudt å kjøre med piggdekk, med mindre man virkelig har bruk for piggene.

Men piggfrie vinterdekk på sommeren er det ikke noe forbud mot. De kan du helt lovlig kjøre med hele året Og her er det veldig mange som tøyer sesongen langt inn i vår og sommer.

Bremselengde

– Latskap, gjerrighet og uvitenhet kan koste liv, er dommen fra bileksperter.

Jo varmere og våtere været er, desto lengre blir bremselengden hvis du kjører med vinterdekk. Likevel er det mange som vegrer seg for å skifte til sommerdekk.

– I bransjen regner vi med at 15 til 20 prosent av biler på norske veier har piggfrie vinterdekk til langt uti juni. Mange synes det er et ork å bytte dekk, og utsetter så lenge som mulig. Andre ønsker å slite ut vinterdekkene før de bytter. Dette er egoistiske holdninger som øker sjansen for ulykker, sier Torleiv Haukenes, produktsjef i Dekkmann, i en pressemelding.

Sommerdekk: Her er årets testvinnere

Små gummiflater

Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF, mener gode bildekk er den billigste livsforsikringen som finnes.

– Egentlig er det ganske fascinerende å tenke på at fire små gummiflater – ikke særlig større enn en håndflate – alene klarer å holde 1300–1400 kilo med kjøretøy og passasjerer på veibanen i stor fart. Bildekk har utrolige egenskaper! Tukler du med disse egenskapene kan det gå riktig ille, sier Engebretsen.

Svikter i varmen

Ifølge en NAF-test har vinterdekk vesentlig dårligere bremseegenskaper når temperaturen stiger. Kjører du i 80 km/t når det er seks varmegrader ute, har du 12,5 meter lengre bremsestrekning med piggfrie vinterdekk fremfor sommerdekk. Dersom du kjører i kun 50 km/t i 20 varmegrader, er bremsestrekningen hele 14,5 meter lengre.

– Varme er vinterdekkets verste fiende. Både gummiblandingen og utformingen til vinterdekket er tilpasset lave temperaturer. På varm asfalt blir bremsestrekningen uakseptabelt lang. Dersom underlaget også er vått er en bil med piggfrie vinterdekk direkte trafikkfarlig, sier Engebretsen.

Børge skiftet dekk - så skjønte han at noe var galt ...

Les også:    Om et halvt år må nybilene ha smarte dekk

Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus