Vil ha priskutt på ladbare hybridbiler

LADBART: Ladehybrider avspises med smuler av de insentivene elbilene nyter godt av. Dette vil NAF og miljøorganisasjonene endre. (Foto: Øivind Skar)
LADBART: Ladehybrider avspises med smuler av de insentivene elbilene nyter godt av. Dette vil NAF og miljøorganisasjonene endre. (Foto: Øivind Skar)
Artikkelen fortsetter under annonsen

NAFs utspill om at ladbare hybrider bør betydelig ned i pris støttes av en rekke importører.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
Dagens elbilfordeler
  • Betaler ingen engangsavgift.
  • Betaler ikke moms, ei heller på fabrikkmontert ekstrautstyr.
  • Betaler ikke bompenger.
  • Kan kjøre i kollektivfeltet.
  • Gratis parkering på offentlige parkeringsplasser.
  • Redusert årsavgift.
  • Ofte gratis lading.
  • Bilen gratis på ferger i riksveisamband.
  • Halv firmabilskatt.

Insentiver for ladbare hybrider:

  • Ingen effektavgift på elmotoren.
  • 15 prosent fradrag i vektkomponenten i avgiften.
  • Kan parkere på ladeplass for elbiler når den lades.

De mest kjøpte ladehybridene:

1. Mitsubishi Outlander: 651
2. Toyota Prius: 18
3. Volvo V60: 16
4. Opel Ampera: 12

Sum: 697

(OFV per 12. mai)

For å markere holdning før høstes budsjettfremleggelse flagger NAF allerede nå at de mener ladbare hybrider må bli billigere. Priskutt på 50.000 kroner må til for å gjøre dem konkurransedyktige, mener NAF.

Bakteppet er selvfølgelig målet om at biler solgt etter 2020 i gjennomsnittlig ikke skal slippe ut mer av klimagassen CO2 enn 85 gram per kjørte kilometer.

Les også: Om et halvt år må nybilene ha smarte dekk

– Supermiljøbiler

Miljøstiftelsen Zero har lansert både redusert moms og redusert firmabilskatt som virkemidler for å få ned prisen på de ladbare hybridbilene.

Administrerende direktør Terje Male i Harald A. Møller, landets klart største bilimportør, støttet tankegangen da miljøstiftelsen Zero nylig debatterte elbilens og de ladbare hybridenes fremtid.

– De ladbare hybridene er de nye supermiljøbilene for folk flest fordi de et to biler i én. Med 50 km rekkevidde har de elbilens fordeler der det er viktig å være utslippsfri, samtidig som bilen ikke har noen rekkeviddebegrensninger. Ladbare hybrider kan derfor både være bil nummer én og, for mange familier, eneste bil, fremholdt Male.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Nær ett kjøretøy per innbygger

Kan bli for kostbare

Naturligvis snakker også han for «sin syke mor» ved at VW og Audi i løpet av året lanserer hver sin ladebare hybrid. Problemet med bilene er at de – i likhet med alle andre ladbare hybrider – trolig blir for kostbare til å oppnå et volum som monner for klimaet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Uten at Male vil gå konkret inn på pris, så ligger det i kortene at differansen mellom hva produsenten forlanger for bilen og hva importøren mener de bør koste for å kunne selges i stort volum, fortsatt er altfor stor. Trolig må prisen ned mot 330.000 kroner for ladbar Golf hybrid, fordi en helelektrisk Golf koster rundt 250.000 kroner.

I dette regnestykket teller full moms på ladehybriden kontra null moms for elbilen tungt.

FØRST UTE: Opel Ampera var første ladbare hybrid i Norge. Høy pris torpederte salget. Foto: Øivind Skar FØRST UTE: Opel Ampera var første ladbare hybrid i Norge. Høy pris torpederte salget. Foto: Øivind Skar

Artikkelen fortsetter under annonsen

Miljøet ikke prioritert

– Vi hadde gjerne sett lavere moms på ladehybridene, men tror ikke det er realistisk og velger derfor heller å fronte halv firmabilskatt og fritak for bompenger, sier Anita Svanes, VWs informasjonssjef.

Ladbare hybrider koster fra fabrikk nesten det dobbelte av hva samme bil koster med konvensjonell teknologi.

Det kan se ut som om insentivene driver elbilsalget i Norge og ikke hensynet til miljøet. En undersøkelse MediaCom har gjort for VW-importør Harald A. Møller viser at miljøet først rangeres som nummer femten i valget av bil. Økonomi og sikkerhet står øverst på listen.

– Kundene innretter seg rasjonelt og er rett og slett ikke villige til å betale pristillegget for ladbare hybrider, sier Svanes.

Les også: Hver tredje Tesla havner i Norge

Tungt for Ampera

Det er ikke første gang Svanes har med ladbare hybrider å gjøre. Hos hennes forrige arbeidsgiver, Opel Norge, frontet hun Opel Ampera som var første ladbare hybrid i Norge. Også det var tungt.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Saken med ladbare hybrider er en traver i debatten om bilavgiftene, og NAF følger egentlig bare etter de største miljøorganisasjonene, hvor særlig Zero og Bellona har frontet ladbare hybrider i lang tid.

Ole Henrik Hannisdahl i Grønn Bil skriver i siste nummer av bladet BIL at om nåværende årlige salgstakt på rundt 140.000 personbiler også gjelder i 2020, må mellom 40.000 og 70.000 av dem ha stikkontakt, altså være elektriske biler eller ladbare hybrider, for å oppfylle klimamålet.

Lite drahjelp

Vanlige biler skattlegges etter hvor mye de slipper ut av CO2 og NOX, samt hvor mye de veier og hvor stor effekt motoren har. Elektriske biler slipper unna alle former for bilavgifter, og kjøperne betaler heller ikke moms på verken bilene eller fabrikkmontert, luksusbetont tilleggsutstyr.

Hybrider og ladbare hybrider slipper avgift på elmotoreffekten og gis 15 prosent fradrag i vektkomponenten for å kompensere for vekten av batterier og elmotor. Men avgiftsreduksjonen veier ikke på noen måte opp for merkostnadene ved å produsere ladbare hybrider.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Etter press både fra bil- og miljøorganisasjonene vred myndighetene mer av avgiftsgrunnlaget bort fra effekt og over på CO2 i inneværende års statsbudsjett. Heller ikke det var til særlig hjelp.

Fortsatt koster eksempelvis rimeligste ladbare Opel Ampera med ca. 50 km batterirekkevidde 50.000 kroner mer enn dyreste Toyota Auris stasjonsvogn med vanlig hybridteknologi.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Skiller 40.000 kroner

For Mitsubishi Outlanders vedkommende utgjør prisforskjellen i negativ retning for den ladbare varianten 40.900 kroner, sammenlignet med en tilsvarende utstyrt dieselvariant, 29.900 kroner om sammenligningen gjøres med bensinmodellen.

Dette mener NAF er helt urimelig. De vil ha prisene for ladbare hybrider ned på et nivå som gjør dem til reelle alternativer for vanlige familier.

Volvos Øystein Herland blir også taletrengt når spørsmålet om effektavgift på ladbare hybrider gjørs til tema.

– Her er noe som ikke henger på greip, sa Herland lettere forarget under årets bilmesse i Genève.

Eksempelvis koster ladbar Volvo V60 med 18 gram CO2-utslipp/km hele 41.000 kroner mer enn samme bil med 0,59 gram utslipp, men 68 hk mindre motoreffekt.