Så mye koster familiebilen deg i året

Det er ikke uten grunn at mange helst ikke vil vite hva en anstendig bil koster å eie i året. Illustrasjonsbilde: Broom
Det er ikke uten grunn at mange helst ikke vil vite hva en anstendig bil koster å eie i året. Illustrasjonsbilde: Broom
Artikkelen fortsetter under annonsen

Dette er regnestykket du kanskje ikke vil se.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I «Spør Benny»-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny.

Etter mange år med eldre, brukte biler, ser det endelig ut til at ny jobb og dermed økonomi tillater en skikkelig og litt fin familiebil.

Vi har tenkt å låne litt penger og oppfylle drømmen om en ett til to år gammel BMW 5-serie med X-Drive.

Neppe noen god investering er vi klar over, men skulle veldig gjerne sett et regnestykke fra deg på hvor «ille» det egentlig er. Alt inklusive.

Håper på svar. Hilsen Øyvind.

Les også: En gang var dette et vanlig syn på norske veier

Benny svarer:

Ny bil er stas! Men medaljen har – som jeg skjønner du allerede har tenkt på – en bakside. Det koster penger. Ganske mange penger også. Det gjelder ikke bare BMW-en – men de fleste biler i denne prisklassen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ved å kjøpe en litt brukt bil, styrer du elegant unna den aller verste avskrivningen det første året. Men du slipper allikevel ikke helt unna. En såpass dyr bil som dette (jeg antar en pris på ca. 600.000,- for en BMW 5-serie X-Drive) så må du nok regne med ca. 65.000 kroner i året – eller for å si det på en annen måte: Godt over en 1000-lapp i uka – i avskrivning de neste to til tre årene, forutsatt normal kjørelengde.

I tillegg kommer drivstoff, vedlikehold, forsikring, årsavgift etc., etc. så er du fort oppe imellom 80.000 og 90.000 kroner i året.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Derfor er skilter fra Lakselv det hotteste i Bergen

Jeg setter opp et litt enkelt regnestykke som ser slik ut:

  • Avskrivning: ca. 65 000,-
  • Drivstoff: 15 000,-
  • Forsikring: 8500,-
  • Service / vedlikehold: 10 000,-
  • Årsavgift: 3 000,-

Sum: 98 500,-

Må man i tillegg må ta opp lån, kommer finansieringskostnader som renter, gebyrer etc. i tillegg. Det vil si at dere fort blåser godt forbi 100.000 kroner per år for en anstendig og fin familiebil. Så som du selv sier: Noen god investering er det ikke. Snarere tvert imot.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dette blir litt generelle og grove anslag, da jeg ikke vet hva du må betale i forsikring, hvordan bilen ligger an i forhold til service og hvor langt du kjører i året osv.

Ikke minst hvor mye du må låne – og hvordan du låner det – om du tar det over 25 år på huset eller et billån på 3–5 år utgjør ganske stor forskjell her.

Allikevel tror jeg dette er forsiktige anslag og at det fort kan koste deg enda mer.

Så ja – det koster absolutt penger ha en fin, ny bil. Men så er det sannelig mange gleder forbundet med det også. Det skal vi på ingen måte glemme!

Les også: – Hva skal egentlig til for å bli en god bilselger?

Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen–og lykke til!

Les også: Rett på sak: Dette er verdens dårligste bil