Over stokk og stein

TØFF I TRYNET: Jeep Cherokee tar deg til steder du ikke trodde det var mulig å kjøre med bil.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det hviler noe maskulint over Jeep Cherokee. Du får lyst til å dra på ekspedisjon.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
Jeep Cherokee
  • Pris fra: Kr 500.000
  • Pris testbil: Kr 635.000
  • L/B/H: 4,62/1,86/1,70 m
  • Bagasjerom (VDA): 412 – 1267 l.
  • Tilhengervekt: 2500 kg
  • Motor: 140/170 hk
  • Forbruk (EU): fra 0,58 liter
  • CO2-utslipp (EU): fra 154 g/km
  • 4x4: Permanent
  • Garanti: 5 år
  • EuroNCAP*: 5 stjerner

*Vil du vite mer om sikkerhet: www.euroncap.com.

Jeep er ikke bare en bil. Den er alle firehjulsdrevne SUV-ers mor. «Since 1941» står det i rattet.

I norsk etymologisk ordbok står det om jeep: «liten til mellomstor, kraftig firehjulsdrevet bil. Engelsk lånord og varemerke, trolig etter initialene GP av General Purpose – vogn til all slags bruk».

Nettopp. Til all slags bruk. Det betyr naturligvis også utenfor asfalten.

Jeeps terrengegenskaper har aldri vært trukket i tvil. Med 22 cm bakkeklaring tar Cherokee seg så godt fram at når du først kjører deg fast, har du sannsynligvis gjort det på et så utilgjengelig sted at det sannsynligvis er lurere å ringe Forsvaret enn Falken.

Så derfor: selv om Jeep nå hevder at nye Cherokee er blant de beste også på asfalten, vil vi likevel hevde at bilens styrke fortsatt er å finne der offentlig vei slutter.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Om et halvt år må nybilene ha smarte dekk

Hva slags bil snakker vi om?

SUV med familievennlig størrelse og permanent firehjulsdrift, god bakkeklaring, snilt utseende, mye utstyr og ganske høyt sikkerhetsnivå. Den er mye mindre «amerikaner» en forgjengeren, og derfor akseptabel blant de mange som sverger til europeisk, japansk eller koreansk kvalitet.

Med lengde på 4,62 meter er Cherokee en forholdsvis stor bil med god plass. Lengderegulering av baksetet gir ekstra fleksibilitet.

Hvordan er den å kjøre?

Veldig bra i terrenget. Bilen klatrer nærmest rett opp, og har ingen problemer med for eksempel unnarennet i Holmenkollbakken. Det slår oss også hvor komfortabel bilen er på elendig vei.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Men å påstå at den hevder seg blant de beste på asfalt er å utfordre markedsføringsloven. Sammenlignet med eksempelvis BMW X3 kommer Cherokee til kort. Også i forhold til Volvo XC60 som importøren gjerne sammenligner Cherokee med.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: I fengsel for å tekste SMSer bak rattet

Hva er under panseret?

Til Norge tas bilen kun med to motorvarianter: 2,0 liter diesel med 140 eller 170 hk. Dette er en Fiat-motor som passer fint til bilen. På 140 hk må du velge manuell girkasse med seks trinn, med 170 hk er girkassen automatisk og har hele ni trinn.

Vi prøvde å legge inn det niende giret, men det lot seg først gjøre ved 140 km/t, og så snart vi trykket på pedalen giret bilen umiddelbart ned to trinn. Men vi innrømmer at ni gir gjør seg når man først er i skrytehumør.

En riktig sint bensinmotor (3,2 liter/V6 og 272 hk) tas bare hjem på bestilling. Den utløser så høy engangsavgift at finansminister Jensen umiddelbart setter seg ned og skriver takkekort.

Hva gjør den spesiell?

Terrengegenskapene skiller Cherokee fra mengden, men dessverre kommer ikke Trailhawk-varianten med de beste offroadegenskapene til Norge. Den leveres bare med den store bensinmotoren. Så sperre på bakakselen må du derfor glemme, i hvert fall i denne omgang. Active Drive med reduksjonsgir er en del av pakken med 170 hk og automatgir.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Cherokee trekker 2500 kilo på tilhengerkroken, noe som er 100 kilo mer enn Audi Q5, BMW X3 og Mercedes GLK.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Pass på - feil drivstoff kan bety katastrofe

Hva er bilens svakheter?

Først og fremst at den kjører helt ordinært på asfalt, samt det noe høye innvendige støynivået. Jeep har dessuten vært kjent for høye eierkostnader.

Hvem passer den for?

Alle som bærer på drømmen om en gang å dra på ekspedisjon med egen bil. I hverdagen dekker Cherokee transportbehovene på nivå med konkurrentene.

Hva koster den?

Pris fra 500.000 kroner. Legg på 50.000 kroner for 30 hk mer og automatgir, og pluss på 50.000 kroner for Limited utstyrspakke (opp fra Longitude). En premium utstyrspakke på toppen av dette koster nye 30 – 40.000 kroner.

Konkurrenter?

Alle 4x4 SUV-er priset rundt 500.000 kroner: Audi Q5, BMW X3, Mercedes GLK, Volvo XC60, Lexus RX 300h, Kia Sorento, Nissan X-Trail, Hyundai Santa-Fe, Subaru Forester, og kanskje Mitsubishi Outlander og Mazda CX-5.

Når til Norge?

I juni.