Meny

Fred kjøpte superbil usett

Fred Halvorsrød bestemte seg tidlig for at rullestolen ikke skulle være til hindre for hvilken bil han skulle eie. Denne uken var han på plass i Oslo på lukket førvisning av den nye superbilen til BMW - i8 - som han han har bestilt. (Foto: Thomas Winje Øijord)

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Nordmannen blir en av de aller første som får BMWs nye framtidsbil.

Da Fred Halvorsrød så tegningene av den helt spesielle superbilen til BMW tilbake i 2009 ble han raskt fascinert.

Men for å sikre seg at det ikke bare var et vakkert og rått utseende, brukte han mange timer på å sette seg inn i hva dette egentlig er for noe.

– Jeg begynte å studere konseptet i sin helhet fra et teknisk ståsted. Jeg har jobbet som sivilingeniør med produktutvikling i snart 20 år, og denne bilen er så full av spennende teknologi at man kan bli helt matt!

Og dermed var ikke veien lang til å sende inn bestillingen.

Denne uken fikk han se bilen i Norge for første gang – i forbindelse med at BMW tok den hit på en lukket førpremiere.

Da fikk han blant annet studert litt hvor han skal finne plass til rullestolen han bruker.

Hvis du er en av de mange som har lyst på nye BMW i8, men ennå ikke har bestilt - da er det nok bare å smøre seg med tålmodighet. Hele 2014-produksjonen er nemlig allerede utsolgt.

Hvis du er en av de mange som har lyst på nye BMW i8, men ennå ikke har bestilt - da er det nok bare å smøre seg med tålmodighet. Hele 2014-produksjonen er nemlig allerede utsolgt.

LES OGSÅ: NTNU-studenter snublet over BMWs framtidsbil

Rullestolen – kun en utfordring

Det er kanskje ikke den mest brukervennlige bilen for noen som sitter i rullestol – men Fred har for lengst bestemt seg for at slikt bare er en utfordring som må løses.

Bilparken består allerede at to stykk BMW M3 (en 1998-modell banebil og en sjelden CSL 2003-modell) – mens bruksbilen ikke akkurat er noen sinke den heller: Det er nemlig en 2006-modell 650i – med en V8-er på 367 hk.

Alle disse har imidlertid plass til rullestolen hans. At den nye bilen har et bagasjerom på beskjedne 150 liter bekymrer ikke Fred.

– Jeg ikke helt sikker på hvordan jeg vil løse det enda. Jeg må forske litt på det. Men det skal løse seg. Dessuten kan jeg også bruke krykker, så jeg er ikke helt avhengig av å hele tiden har rullestolen med meg, sier han.

LES OGSÅ: BMW i8: Superbil helt utenom det vanlige

Noen vil nok reagere

Men at det nok vil være noen som reagerer når i8-en hans skal parkere på handikapparkeringen er det neppe noen tvil om.

– He, he, nei, fysioterapeuten min mente at vi burde dekke hele bilen med merker, humrer den kommende i8-eieren.

Rullestolen er for øvrig, akkurat som bilen, bygget i eksponert aluminium og karbonfiber.

– Sånn sett passer de jo godt sammen.

LES OGSÅ: BMW i8: Utsolgt for hele 2014

Vil dra rett på bane

Ventetiden siden bestillingen ble sendt inn har vært lang allerede. Men nå nærmer det seg faktisk levering.

Christian Gottschalk, markeds- og kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge forteller at de første BMW i8 vil være tilgjengelig for norske kunder fra juni 2014.

– Jeg sitter bare og tripper og venter nå. Kan ikke få den tidsnok. Målet er å få den overlevert i Tyskland, slik at jeg kan kjøre innom Nürburgring på veien hjem.

Vel på plass bak rattet - og det er ikke vanskelig å se at Fred er fornøyd med det han opplever. - Jeg er bare blitt enda mer utålmodig nå, sier han.

Vel på plass bak rattet - og det er ikke vanskelig å se at Fred er fornøyd med det han opplever. - Jeg er bare blitt enda mer utålmodig nå, sier han. Foto: Thomas Winje Øijord.

Superbil

Det vil i tilfelle være et sted i8-en kan føle seg som hjemme. For dette er virkelig et kjøretøy som kan strekke skikkelig på bena.

Bensinmotoren, med tre sylindre på rekke og 231 hk, får hjelp av to elmotorer. Sammen bidrar dette til 360 hk, et dreiemoment på 580 nm og trekk på alle fire hjulene.

Den 1.450 kilo lette doningen ordner 0–100 km/t på hyggelige 4,4 sekunder – mens toppfarten er 250 km/t.

Og selv om det er en superbil og den har ytelsene som en skikkelig hardbarka V8-er, så er forbruket oppsiktsvekkende lavt. Mindre enn 0,25 liter på mila!

LES OGSÅ: Se hva som plutselig dukket opp utenfor Coo

Kostbar

Prisen er satt til i underkant av 1,3 millioner kroner. Men i motsetning til mye annet fra BMW, inkluderer dette det meste av utstyr.

– Jeg har skjønte det slik at optionlista er ganske kort. For min egen del vil det nok bli litt større felger og laserlys, men noe mer kommer jeg nok ikke til å bestille på den, sier Fred.

Laserlysene er den nye generasjonen billys, og har en rekkevidde som strekker seg dobbelt så langt som tradisjonelle billys.

– Fargen da?

– Det blir sort. Nesten litt synd, siden det er den fargen de fleste nok vil bestille, men det er nå den fargen jeg synes kler bilen best. Så da blir det sånn.

– Er dette den ultimate BMW?

– Uten tvil! Jeg liker både gammelt og nytt fra BMW, men nå setter de en ny standard for hybridbiler. Det er helt sikkert.

LES OGSÅ: BMW 650i: Denne bilen har tapt seg over en million kroner

Impulstur til Genève

Visningen i Oslo var for øvrig ikke første gang Fred fikk se bilen i virkeligheten. Tidligere i vinter, så han plutselig at i8-en skulle vises på bilmessen i Genève – og da kastet han seg rundt.

– Ja, jeg fikk vite at den skulle vises der på en fredag. Dermed bestilte jeg flybilletter og dagen etter var jeg på standen til BMW for å se den i virkeligheten. Det var rimelig folksomt, men jeg fikk til slutt komme bort til den, og sitte inni den da de skjønte at jeg var en av dem som hadde bestilt den. Det var helt uvirkelig å sitte i bilen jeg hadde lest så mye om og ventet så lenge på.

LES OGSÅ: BMW i3: Dette er en revolusjon

Skal brukes – også på vinteren

Men nå som i8-en snart skal inn i bilparken, må 650-en vike plass. Fred har nemlig ikke tenkt å la den nye hybridbilen stå gjemt bort.

– Nei, planen er at det skal være bruksbilen. Jeg er av den oppfatning at slike biler skal kjøpes for å brukes, og ikke stues bort. Den er jo lav, men det er 6-serien også. Dessuten har den firehjulstrekk, så det bør fungere rimelig greit på vinteren. Og med utstrakt bruk av karbon og aluminium bør ikke rust bli noe problem heller, mener Fred.

LES OGSÅ: BMW skal selge elbiler på Internett

Miljøvennlig

– På samme måte som helelektriske BMW i3 har denne sportsbilen også en gjennomgående bærekraftig livssyklus. Ta interiøret for eksempel, som består av resirkulerbare materialer, samt fabrikken i Leipzig som bruker energi fra vindmøller, sier Kjetil Myhre, direktør for BMW i-serien i Norge.

Karbonfiberen øker også bilens resirkuleringsrate til nærmest 100 prosent.

Innvendig er de tlitt lettere å kjenne seg igjen. Her er det typisk BMW - om enn med litt mer futuristisk design enn vi har sett foreløpig.

Innvendig er de tlitt lettere å kjenne seg igjen. Her er det typisk BMW - om enn med litt mer futuristisk design enn vi har sett foreløpig.

LES OGSÅ: Joakim fisket fram mobilen da han så denne

Har det skriftlig

– Ja, og til slutt, Fred: Jeg er veldig åpen for å møtes en dag når du har fått bilen, altså. Gjerne så raskt som mulig...

– He, he, ja, det skal vi nok få til.

Sånn, da har jeg det skriftlig, Fred...

Som seg hør og bør er det snakk om skikkelige måkevingedører og et helt nytt design. BMW i8, en hybrid sportsbil med firehjulstrekk, skal også si mye om hvilken retning merket vil ta framover.

Som seg hør og bør er det snakk om skikkelige måkevingedører og et helt nytt design. BMW i8, en hybrid sportsbil med firehjulstrekk, skal også si mye om hvilken retning merket vil ta framover.

Stor suksess – nå blir det ventelister

Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus