Meny

Test Mercedes V-klasse:

For mange er dette den optimale bil-luksusen

Har du mange unger og behov for både seter og mye bagasjeplass - da får du ikke mye bedre bil enn dette. Mercedes V-klasse kjennetegnes av mange smarte interiørløsninger og eksklusive materialer innvendig.
Har du mange unger og behov for både seter og mye bagasjeplass - da får du ikke mye bedre bil enn dette. Mercedes V-klasse kjennetegnes av mange smarte interiørløsninger og eksklusive materialer innvendig.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Mercedes kommer med flerbruksbil av den virkelig voksne sorten.
Fakta:
  • Bil: Mercedes
  • Type: V-klasse 220 CDI
  • Motor: 2,1-liter, diesel
  • Effekt: 163 hk/380 NM
  • 0–100 km/t: 10,8 sekunder.
  • Forbruk: 0,57 l/mil
  • Antall seter: Inntil åtte
  • Pris: Ikke fastsatt

Mer enn tre unger? Eller dine og mine barn? Da får du fort en utfordring når det gjelder bilvalg.

Vanlig stasjonsvogn blir for smått. Du må enten velge flerbruksbil, eller du kan kjøpe en av de varebilbaserte personbilene med mye plass og mange seter. I praksis er det gjerne bare de som duger hvis du skal ha med deg både mange passasjerer og mye bagasje på én gang.

Mercedes V-klasse har vært med oss i mange år og dekket disse behovene. Nå er det klart for en splitter ny utgave.

Bilen er basert på varebilen Vito, så gjenstår det å se hvor godt Mercedes har klart å kamuflere varebilrøttene.

Selve lanseringen finner sted i god tid før norsk debut, som skjer i juni. Derfor er priser ikke endelig klare i skrivende stund. Men det er klart at dette er en av klassens dyreste biler, ja fort den aller dyreste. Så får vi se om den i praksis forsvarer en solid prislapp:

Saken fortsetter under bildetI juni ruller den inn på det norske markedet - helt nye Mercedes V-klasse.I juni ruller den inn på det norske markedet - helt nye Mercedes V-klasse.

Les også: Design-Mercedes til under en tredjedel av nypris

Kjøreglede 4/6

Høy og stor bil betyr at kjøreegenskapene naturligvis ikke er helt i personbil-land. Men det er ikke langt unna. Det er litt bussfølelse bak rattet, særlig de første milene – men det går fort å bli vant til det. I bytrafikk merkes det naturligvis at dette er en stor bil.

Mercedes ruller ut ikke mindre enn 11 forskjellige programmer for førerassistanse.

Mye av det går på oppsettet av bilen, men du får for eksempel også et system som skal kamuflere sterk sidevind. Her har man tenkt på det meste!

På landevei og motorvei er dette en svært komfortabel bil. Stabil og fin også i høye hastigheter.

På motorvei er det akkurat som den store bilen kryper litt sammen. Det er ingen tendenser til vingling. Styringen er også overraskende presis til denne biltypen å være.

Det blir naturligvis ikke noen stor kjøreopplevelse med mye morofaktor, men igjen: Det er det ingen andre av konkurrentene som gir heller.

Mercedes har gjort en svært god jobb med støydempingen Det er imponerende stille inne i bilen, det gjelder både motor- og dekkstøy. Så langt er det mer luksusbil enn varebil!

Saken fortsetter under bildetIkke mye varebilfaktor over dette dashbordet. Dette er moderne og eksklusivt - med materialvalg fra øverste hylle. Ikke mye varebilfaktor over dette dashbordet. Dette er moderne og eksklusivt - med materialvalg fra øverste hylle.

Les også: Ja – det er gull alt som glimrer!

Interiør/Plass 5/6

Flere av bilene i denne klassen faller gjennom interiørmessig, der varebilopphavet skinner veldig tydelig gjennom. Det gjelder ikke V-klasse. Her er det moderne og elegant dashbord, med eksklusivt materialvalg.

Mer viktig for de fleste kjøperne er det nok likevel at plassen er svært god. Testbilen vår har seks separate seter, i tre rader, to pluss to pluss to. Her finnes det flere konfigurasjoner, du kan få opp til åtte seter, da er det to pluss tre pluss tre. Alle setene kan justeres i lengderetning, de sklir på skinner i gulvet. Dessuten kan du justere ryggvinkelen, eller du kan vippe ryggen helt frem og lage bord. Setene i midten kan også snus, slik at man sitter mot hverandre.

Du kan også få et eget nedfellbart bord, det sklir også på en skinne og kan justeres dit man vil ha det. Kjempesmart, og naturligvis en drøm for unger!

Det som først og fremst skiller V-klasse fra flerbruksbilene i klassen er at alle setene her har fullverdig komfort. Seks voksne har all plassen de trenger. Og i og med at du kan skyve setene, er det mulig å fintune og prioritere plassen slik at det også går inn store mengder med bagasje.

Saken fortsetter under bildetSmart løsning med todelt bakluke. Her slipper du å åpne hele den digre bakluka. du kan nøye deg med å bare vippe opp glassdelen. En egen hylle deler bagasjerommet i to i høyden.Smart løsning med todelt bakluke. Her slipper du å åpne hele den digre bakluka. du kan nøye deg med å bare vippe opp glassdelen. En egen hylle deler bagasjerommet i to i høyden.

Les også: Mercedes C-klasse: Klarer du å gjette hva denne koster?

Motor 5/6

Mercedes tilbyr i utgangspunktet en 2,1-liters bensinmotor med tre forskjellige effekter. 200 CDI med 136 hestekrefter, 220 CDI med 163 hk – og 250 BlueTec som har 190 hk.

Den minste kan nok oppleves som noe snau hvis du fyller opp bilen skikkelig. I så måte er sikkert 163-hesteren det mest fornuftige valget.

Med 190 hestekrefter under panseret, snakker vi fint kraftoverskudd. 480 NM gjør den sterk gjennom hele turtallsskalaen, og 0–100 km/t går på ganske imponerende 9,1 sekunder.

Foreløpig vet vi ikke noe om prisforskjellen mellom de ulike motorene. Men har du råd, er det helt klart ikke dumt å unne seg litt ekstra krefter. Det underbygger det eksklusive preget her, det gjør absolutt også støydempingen mot motoren.

Saken fortsetter under bildetVarebilfaktoren er helt klart tydeligere i hekken enn i fronten. Rette og funksjonelle linjer preger V-klasse.Varebilfaktoren er helt klart tydeligere i hekken enn i fronten. Rette og funksjonelle linjer preger V-klasse.

Les også:  Dette er stasjonsvogn for de virkelig rike

Design 3/6

Varebiler er nå en gang her på jorden for å ha best mulig plass – og designet blir deretter. V-klasse skiller seg ikke fra mengden i så måte. Firkantede, funksjonelle linjer preger bilen.

Mercedes har jazzet opp fronten litt, og parkerer du i garasjen med fronten ut, kan du nesten lure naboene til å tro at du har personbil.

Hekken er langt mer tradisjonell. Du kjøper ikke denne bilen på grunn av designet, det er heller noe du må leve med i denne klassen.

Saken fortsetter under bildetUtenpå er det ikke vanskelig å se at dette egentlig er varebil - men innvendig er det langt mer eksklusivt.Utenpå er det ikke vanskelig å se at dette egentlig er varebil - men innvendig er det langt mer eksklusivt.

Les også:  Storebror er virkelig størst – les mer om E-klasse stasjonsvogn

Miljø/økonomi 5/6

Lanseringen av V-klasse i Norge skjer ikke før i juni, og prisene er i skrivende stund ikke klar. De antydningene vi har fått så langt, går mot at den vil starte et sted mellom 500.000 og 600.000 kroner, sannsynligvis nærmere det siste.

Dette er imidlertid startprisen, og i kjent tysk premium-stil, blir det fort en god del dyrere.

Rundt 750.000 kroner for "ferdig" utstyrt bil er nok mer realistisk. Det er kostbart for en personbil med varebilopphav, men i forhold til totalpakken blir det ikke ille. Du får svært mye plass for pengene, og med kjøreegenskaper/komfort og luksusfaktor i tillegg, tør vi påstå at dette er mye bil for pengene.

Mercedes er langt fremme på motorteknologi, og med 163-hesteren, er ikke det offisielle forbruket høyere enn 0,57 liter/mil på blandet kjøring. C02-utslipp på 149 gram/km er også meget bra for en så stor bil som dette.

Saken fortsetter under bildetMed dette utsnittet ser det nesten ut som du kjører personbil, lenger bakover er det ingen tvil om at denne bilen har varebilopphav.Med dette utsnittet ser det nesten ut som du kjører personbil, lenger bakover er det ingen tvil om at denne bilen har varebilopphav.

Les også: Mercedes C-klasse: – Er jeg dum som ikke vil ha denne?

Konklusjon 5/6

I noen faser av livet er plass en av de største luksusene når det gjelder bil. Har du mer enn tre unger og i tillegg behov for å ha med deg mye (og det har du som regel når du har mange unger) – da er dette en ekte drømmebil. Det er bare å lesse inn folk og bagasje, i tillegg har du en bil som er både komfortabel og velkjørende.

Du blir ikke akkurat fristet til å ta en ekstra kveldstur på svingete småveier på egen hånd, men alt har som kjent sin tid.

I tillegg til all plassen, er V-klasse en strålende langtursbil. I trange bygater og parkeringshus er den nok ikke like mye på hjemmebane, men igjen: Det må du regne med når du kjøper bil i denne klassen.

Mercedes tilbyr også veldig mye fint ekstrautstyr. Har du råd, kan du absolutt gjøre dette til en svært eksklusiv bil.

Les også: Annerledes valg – se hva Cadillac gjør her!

Prøv også:

Ford Tourneo Custom er også basert på en velvoksen varebil. Her får du inntil ni seter, men ikke like fleksible interiørløsninger som på V-klasse. Interiøret er også langt mindre eksklusivt og støynivået høyere. Til gjengjeld er prisen en god del lavere, regn med cirka 600.000 kroner for ferdig utstyrt bil.

Volkswagen Sharan omtalte vi som den perfekte familiebilen da vi testet den like etter lansering. Her får du en bil med god plass til syv – men med alle setene i bruk er bagasjeplassen høyst begrenset. Bedre og morsommere å kjøre enn V-klasse, Sharan er også en av de få syvseterne på markedet som du også får med firehjulstrekk.

Nissan Evalia har også plass til inntil syv. Et godt hakk mindre enn V-klasse, og interiøret føles både enkelt og primitivt i forhold til Mercedes. Samtidig – det skulle da også bare mangle, da prisen er under halvparten. Her kommer du nemlig unna med rundt 300.000 kroner.

Les også: Slik vil Mercedes overgå konkurrentene – igjen

Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus