Meny

Service i Sverige: – Gjør de like bra jobb på verkstedet?

Svenske mekanikere er trolig like gode som norske selv om jobben er billigere. Illustrasjonsbilde.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Prisene er lavere – bør du være skeptisk?

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny.

Jeg har en Mercedes E-klasse som jeg ønsker å følge opp med servicer. Jeg kjører nesten 30.000 kilometer i året som selvstendig næringsdrivende selger. Det blir derfor fort noen turer innom for å «holde bilen i form».

Verksted er jo dyrt i Norge. Derfor har jeg sjekket litt i Sverige og besparelsen er betydelig. Spørsmålet er om jeg kan stole på at de gjør samme og like god jobb som et norsk verksted.

Tror du det vil ha noe å si for verdien på bilen ved videresalg om stemplene i serviceboken er fra Sverige? Hilsen Ole M.

Les også: Her snakker vi supersjelden stasjonsvogn

Benny svarer:

Hei Ole.

Det er ingen grunn til å tro at våre naboer i øst utøver dårligere håndverk enn sine norske kolleger, så den biten behøver du ikke bekymre deg for. Bruker du et svensk merkeverksted får du nok også originaldeler, slik som du gjør det på norske verksteder. Så heller ikke der har du noe å frykte.

Det du imidlertid skal være OBS på er at noen biler har et annet serviceprogram i Sverige enn i Norge.

Dette har jeg selv opplevd da jeg jobbet som kundemottaker. En kunde fortalte strålende fornøyd at den forrige servicen hadde han tatt i Sverige framfor på "mitt" verksted – og han hadde naturlig nok spart MYE og var mer enn fornøyd med det.

Denne gangen valgte han å komme til meg, for nå var jeg billigst. Noe jeg stusset litt på...

Inne i serviceboka hans lå imidlertid forklaringen. Der lå serviceskjema fra det svenske verkstedet. Forrige service som han hadde tatt i Sverige, var en liten service. Egentlig kun et oljeskift, mens det her hjemme var en mellomservice med skifte av både dieselfilter, luftfilter og bremsevæske.

Nå var det omvendt. Svenskene ville ta hovedservice på denne bilen, mens jeg nå ville ta en oljeskiftservice.

Les også: Sportsbil-legende til salgs – etter 42 år

Kan bli dyrt

Det norske og det svenske serviceprogrammet var helt forskjellig i dette tilfellet. Hadde kunden fortsatt å velge det billigste alternativet, ville han faktisk bare fått utført oljeskiftservicer og ikke viktige ting som skifte av registerreim, dieselfilter etc. Den aktuelle bilen var en Hyundai.

Nå tror jeg nok riktignok at denne var et unntakstilfelle, men ikke desto mindre er det viktig å sjekke at riktige ting blir gjort – til rett tid.

På din bil derimot, mener jeg at norske og svenske service er like, men sjekk for sikkerhets skyld.

Les også: Vi har kjørt bilen som kjører av seg selv

For skulle det verste skje – for eksempel at en registerreim ryker – så er de tusenlappene man har "spart" for ikke noe å regne...

Når det er sagt, vet jeg at det absolutt er penger å spare på å la "søta bror" gjøre jobben. Kanskje så mye som 50 prosent. Det skyldes i all vesentlighet lavere timepris, billigere deler og det at de innimellom fakturerer for noe kortere arbeidstid enn norske verksteder for samme jobb.

Med de timeprisene norske verksteder opererer med, blir det fort penger av det.

Om stemplene i serviceboka er fra Norge eller Sverige tror jeg har fint lite å si.

Det aller viktigste er at de er der, i alle fall om du i tillegg kan dokumentere med et serviceskjema hva som er gjort.

Lykke til med både bil og service!

Les også: - Slike timepriser er en hån mot vanlige arbeidsfolk

Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Rett på sak: Dette er verdens dårligste bil

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under:

Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus