Meny

VW Transporter Type 1:

Denne klassikeren skal bli helt strøken igjen

Her har rusten fått herje fritt - og lenge. Det kommer nok til å koste både tid og penger, men det skal bli fin bil igjen av denne også.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Broom-Benny er i Tyskland – men ikke for å kjøre bil.

Det er en temmelig grå mai-formidddag på Broom-kontoret. Redaksjonssjef Vegard har vært ute på reise og har derfor kommet litt senere inn.

Jeg har startet dagen med kaffemaskinen som eneste selskap – og nå sitter både Vegard og jeg og lurer på hvor vår gode kollega, bilekspert Benny, egentlig er.

– Jeg lurer på om han skulle på en eller annen billansering, men jeg finner ikke noe i kalenderen vår om det. Han har vel ikke bare tatt en fridag, undrer Vegard.

Neppe fridag

Vi i Broom har kanskje ikke verdens beste system for alt mulig, men fridager informerer vi i alle fall om i forkant, så det kan vel neppe være det.

– Kan du ikke bare ringe ham og sjekke, så stikker jeg og henter meg en kopp kakao så lenge, sier Vegard som er redaksjonens eneste som ikke drikker kaffe.

– Jo, klart jeg kan!

Første flyet

Ring ring:

– Hei Knut, ventet nesten at du skulle ringe snart nå, ja!

– Ja ha, hvor i verden er du da?

– Jeg er i Hannover, første flyet ned i dag tidlig, Glemte jeg kanskje å si fra om det? Beklager, men det har vært veldig hektisk i det siste, så det kan ha kokt bort litt det.

Les også: Broom-Benny avduket en helt ny sportsbil

– Kjøre bil? Nei da!

– Null problem! Men hva kjører du der nede?

– Kjører? Nei, jeg kjører faktisk ingen ting, jeg...

– Hva? Er du på ferie i Hannover? Det var jo et ganske spesielt valg av feriested?

– Nei da, det er jobb! Men for første gang er jeg ute på jobbreise uten å kjøre bil. Denne gangen handler det nemlig om fabrikkbesøk, og ikke hvilket som helst fabrikkbesøk heller. Vi har nemlig vært og sett på produksjonen av Transporter og akkurat nå er jeg på et utrolig interessant sted, nemlig det Volkswagen kaller oldtimerservice. Rett og slett en blanding av utstilling, museum og restaureringsverksted. Og her er det mye gromt å se, forteller Benny.

Saken fortsetter under bildetI denne hallen står de på rekke og rad. Noen strøkne og ferdige - andre venter på behandling. VWs eget oldtimer-hovedkvarter ligger i Hannover. I denne hallen står de på rekke og rad. Noen strøkne og ferdige - andre venter på behandling. VWs eget oldtimer-hovedkvarter ligger i Hannover.

Les også: Dette er en ekte nostalgi-camper

Komme med bilen i bæreposer

– Jeg står i en slags utstillingshall, her er det vel noe sånt som 70 Transportere, i absolutt alle utgaver og tilstander. Noen skal tydeligvis inn for å restaureres, andre er helt utrolig strøkne. Her er det mye god bilhistorie. Og det beste ligger fortsatt foran meg, snart skal vi nemlig inn i verkstedet og se hvordan de jobber der. Jeg kan kjenne lukten av sveiseapparater og vinkelslipere allerede – herlig!

– Men hva går egentlig konseptet ut på?

– Jo, opprinnelig drev denne avdelingen bare med jobber til internt bruk. Men så åpnet man opp til å ta imot også biler fra private eller firmaer. Her kan du altså komme med bilen din og få gjort alt du ønsker. Enten det er et enkelt oljeskift – eller du har reddet en gammel Transporter opp fra en myr og kommer og leverer den i bæreposer. Her jobber de gutta som kan få den tilbake på veien igjen – i strøken utgave!

Les også:  Den evigunge Bobla - les mer om klassikeren

Halv million

– Det høres ikke spesielt billig ut?

– Nei, det er det nok heller ikke! Men samtidig er dette folk med unik kompetanse og veldig mye erfaring på området. Det gjør nok at de får unna jobben på en effektiv måte. Jeg ser også at de har veldig mye deler liggende. Alt fra felger, motorer – til nyproduserte forstillinger. Mye går nok på timepris, og det er klart: Store jobber betyr mange timer. Men så begynner også de gamle Transporterne å bli svært verdifulle, forteller Benny.

– Dette var jo helt vanlige hverdagsbiler i sin tid. Så hadde vi en lang periode der de brukte eksemplarene ofte gikk for lut og kaldt vann. Men så begynte det å skje noe. De siste årene har prisene formelig skutt i været. Riktig utgave av en fin folkevognbuss kan fort være verdt en halv million kroner. Da er det klart at mange også er villige til å legge penger i restaureringsjobben!

Les også:  Visste du at dette er en BMW?

Bilhistorie

– Får vi rapport etter at du har vært inne i verkstedet?

– Vær trygg, jeg har med både notatblokk og kamera! For en gammel bilmekaniker som har sans for klassiske biler, er dette naturligvis ekstra morsomt. Jeg synes det er utrolig bra at noen lager et system for å ta vare på biler som dette.

– Den første Transporteren er en viktig del av bilhistorien, også hjemme i Norge. Utrolig mange har hatt den som arbeidsplass, eller blitt kjørt rundt i en av disse.

– Det skal bli moro å se hvordan de jobber – og ikke minst: Hva slags biler som venter der inne!

Saken fortsetter under bildetEn god gammel Transporter kan også bli til en mobil pub - slik som denne. Men Benny påstår at han ikke har smakt på varene!En god gammel Transporter kan også bli til en mobil pub - slik som denne. Men Benny påstår at han ikke har smakt på varene!

Vi kommer tilbake med mer fra Benny når han er hjemme i Norge igjen!

Les også:  Denne klassikeren hoppet etter Wirkola

Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus