Lancia:Mye tyder på at de forsvinner fra markedet

Småbilen Ypsilon er nå den eneste Lancia-modellen som er igjen i salg - og den får du kun på det italienske hjemmemarkedet. Nei, det lover ikke godt for Lancias framtid.
Småbilen Ypsilon er nå den eneste Lancia-modellen som er igjen i salg - og den får du kun på det italienske hjemmemarkedet. Nei, det lover ikke godt for Lancias framtid.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Blir ofret til fordel for andre merker

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

De har røtter helt tilbake til 1906 og har i mange år hatt en høy stjerne blant verdens bilinteresserte.

Italienske Lancia har mange flotte biler med høy entusiastfaktor på samvittigheten.

Men nå tyder mye på at historien går mot slutten – og at merket kan forsvinne helt i løpet av noen få år.

Tok over Chrysler

Det skjer som en konsekvens av at Fiat-konsernet har tatt over amerikanske Chrysler – og nå er i full gang med å meisle ut strategiene for årene framover.

Fiat-sjefen Sergio Marchionne har akkurat avslørt en rekke detaljer rundt hvordan de skal satse – og ikke minst hvordan de ulike merkene innen det nye konsernet skal posisjoneres. Og her er det tydeligvis ikke mye plass til Lancia.

Delta Integrale: Ekte bilikon til salgs

Omdøpte modeller

Modellutvalget skaleres helt ned til én bil: Nemlig småbilen Ypsilon. Den skal bare selges hjemme i Italia, og når vi vet at bilen kom på markedet i 2011, har den ikke mange år igjen heller.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er ikke lenge siden en rekke av Chryslers modeller fikk Lancia-merker på seg og skulle selges under denne merkevaren i Europa. Men den strategien slo tydeligvis feil, for nå er det et avsluttet kapittel.

Den var så sinna at selv gulvteppene var røde

Rendyrke merkene

Fiat-konsernet har store ambisjoner, men de har langt fra de samme ressursene som mange av konkurrentene. Her handler det både om utviklingskostnader, men også hva det koster å markedsføre ulike merker og modeller.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

De kan ikke lykkes med alt, da blir det desto viktig å prioritere.

Slik det ser ut nå, skal Fiat rendyrkes med småbiler. Maserati skal ta seg av de eksklusive modellene – og det skal satses tungt på Alfa Romeo som nå er nede i en skikkelig bølgedal.

Og oppe i dette, faller Lancia tydeligvis mellom stolene.

17 eksemplarer i Norge

Det er ventet av Ypsilon blir faset ut innen 2018.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hvis ikke strategiene innad i konsernet endres innen da, tyder mye på at det blir den aller siste Lancia-modellen – og at merket deretter går inn i historiebøkene.

Lancia har aldri hatt noen sterk posisjon i Norge, i skrivende stund ligger det 17 eksemplarer til salgs i bruktmarkedet. Rimeligst er en Thema 3,0 LX fra 1993, den blir din for 8.035 kroner.

I andre enden av prisskalaen: Lancia-versjonen av flerbruksbilen Chrysler Voyager. 2012-modellen har bare rullet 17.000 kilometer, prisforlangende her er 399.000 kroner.

Brukt Thema til salgs: Unik sedan med superbilmoto

 Lancia Delta Integrale, 1992 modell. Tøff bil?

Lancia Delta Integrale, 1992 modell. Tøff bil?

Ville det vært lønnsomt å bli Lancia-importør?