Lancia:Mye tyder på at de forsvinner fra markedet
Blir ofret til fordel for andre merker
De har røtter helt tilbake til 1906 og har i mange år hatt en høy stjerne blant verdens bilinteresserte.
Italienske Lancia har mange flotte biler med høy entusiastfaktor på samvittigheten.
Men nå tyder mye på at historien går mot slutten – og at merket kan forsvinne helt i løpet av noen få år.
Tok over Chrysler
Det skjer som en konsekvens av at Fiat-konsernet har tatt over amerikanske Chrysler – og nå er i full gang med å meisle ut strategiene for årene framover.
Fiat-sjefen Sergio Marchionne har akkurat avslørt en rekke detaljer rundt hvordan de skal satse – og ikke minst hvordan de ulike merkene innen det nye konsernet skal posisjoneres. Og her er det tydeligvis ikke mye plass til Lancia.
Delta Integrale: Ekte bilikon til salgs
Omdøpte modeller
Modellutvalget skaleres helt ned til én bil: Nemlig småbilen Ypsilon. Den skal bare selges hjemme i Italia, og når vi vet at bilen kom på markedet i 2011, har den ikke mange år igjen heller.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenDet er ikke lenge siden en rekke av Chryslers modeller fikk Lancia-merker på seg og skulle selges under denne merkevaren i Europa. Men den strategien slo tydeligvis feil, for nå er det et avsluttet kapittel.
Den var så sinna at selv gulvteppene var røde
Rendyrke merkene
Fiat-konsernet har store ambisjoner, men de har langt fra de samme ressursene som mange av konkurrentene. Her handler det både om utviklingskostnader, men også hva det koster å markedsføre ulike merker og modeller.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenDe kan ikke lykkes med alt, da blir det desto viktig å prioritere.
Slik det ser ut nå, skal Fiat rendyrkes med småbiler. Maserati skal ta seg av de eksklusive modellene – og det skal satses tungt på Alfa Romeo som nå er nede i en skikkelig bølgedal.
Og oppe i dette, faller Lancia tydeligvis mellom stolene.
17 eksemplarer i Norge
Det er ventet av Ypsilon blir faset ut innen 2018.
Artikkelen fortsetter under annonsenHvis ikke strategiene innad i konsernet endres innen da, tyder mye på at det blir den aller siste Lancia-modellen – og at merket deretter går inn i historiebøkene.
Lancia har aldri hatt noen sterk posisjon i Norge, i skrivende stund ligger det 17 eksemplarer til salgs i bruktmarkedet. Rimeligst er en Thema 3,0 LX fra 1993, den blir din for 8.035 kroner.
I andre enden av prisskalaen: Lancia-versjonen av flerbruksbilen Chrysler Voyager. 2012-modellen har bare rullet 17.000 kilometer, prisforlangende her er 399.000 kroner.
Brukt Thema til salgs: Unik sedan med superbilmoto
Lancia Delta Integrale, 1992 modell. Tøff bil?