Meny

Sportsbilen for folket er blitt en suksess

Toyota GT 86 er sportslig, også innvendig. Det er sort og rødt som gjelder - med kontrastsømmer, ratt med pupper og turtelleren på hedersplass i instrumentpanelet. Oppskriften har fungert godt - og totalt er det solgt over 100.000 biler.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Toyota GT 86 er en prisgunstig morobil med imponerende salgstall.

På 90-tallet var det rene gullalderen for sportslige biler fra Toyota – med trioen MR2, Supra og Celica i spissen.

Men så forsvant den ene etter den andre – og for noen få år siden var det ikke noe særlig sportslig å snakke om i Toyota-faunaen.

Det var inntil coupeen GT 86 dukket opp. Et samarbeidsprosjekt med Subaru, med fokus på kjøreglede. Og den vesle sjarmøren har vist seg å bli en suksess. Over 100.000 biler er solgt på det internasjonale markedet så langt.

Les også: Dette er kanskje tidenes tøffeste Toyota

Sportsbiloppskrift

Også her i Norge har den truffet markedet godt. Rundt 200 modeller ruller rundt på veiene – og hvis du ser at sjåføren sitter og gliser, er det neppe helt tilfeldig.

GT 86 baserer seg nemlig på en gammel, og populær sportsbiloppskrift: Bakhjulstrekk, ypperlig vektfordeling og bra med krefter.

Takket være samarbeidet med Subaru, som blant annet står for boxer-motoren, har bilen også svært lavt tyngdepunkt.

Alt sammen bidrar til at vi omtalte dette som en av årets morsomste biler i 2012.

Saken fortsetter under bildet

Les også: Test av Toyota GT 86

Ikke den raskeste

GT 86 har 200 hk – og coupeen har også to bakseter, for de som ikke er så redde for å sitte trangt.

Prisen i Norge starter på 433.500 kroner – og da får du topputgaven, med navigasjon, skinn, bluetooth og annet snadder.

Du kan dessuten velge mellom automatgir og manuell. Men i en slik bil er i alle fall vår mening ganske klar – her er det DU som skal stå for giringen.

Se video: Toyota GT 86: Se den morobilen i aksjon

Turbo kommer

Det er riktignok ikke den sprekeste bilen på markedet, når det kommer til ytelser. 0–100 km/t tar 7,6 sekunder. Men gi den turtall, så oppleves den frisk nok. Og dessuten er det kjøreegenskapene som er bilens lille party piece. Her er den altså helt på høyde med de beste – og langt dyrere modeller.

Det er klart, vi er ikke negative til ryktene om at det skal komme en variant med turbo. Og akkurat det trenger ikke å være så langt unna. Det finnes nemlig slike planer klare – og de ventes å bli offentliggjort i forbindelse med faceliften som trolig kommer om et års tid.

Les også:  Toyota MR2: Erlend sprengte motoren – og det var bare starten

Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus