Chevrolet Corvette:Sportsbil-legende til salgs – etter 42 år

Etter 42 år i en garasje her endelig eieren bestemt seg for å selge sportsbil-legenden. (Foto: e-bay)
Etter 42 år i en garasje her endelig eieren bestemt seg for å selge sportsbil-legenden. (Foto: e-bay)
Artikkelen fortsetter under annonsen

Og budene strømmer inn.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Chevrolet Corvette: Bilen som er nesten like amerikansk som frihetsgudinnen og Coca-Cola.

Bilen var mildt sagt en liten sensasjon da den ble presentert første gang i 1953. Siden har den hatt en ikonisk sportsbilstatus som svært få andre matcher.

Populariteten har vært deretter. Bilen har hatt bortimot legendestatus siden den var ny.

Disse bilene har økt kraftig i verdi

Det er klart at samlere og bilinteresserte har interessert seg for en slik bil. Men det går ikke alltid like bra. Det er bilen på disse bildene et bevis på. Skjønt vi har sett det verre. Mye verre.

Ikke noen "tut og kjør"-bil

Uansett. Den røde Corvetten som er av første generasjon – kalt C1 – på Corvette-språket og som er fra 1956, skal nå selges etter å ha stått i 42 år.

Som det fremgår av bildene så er ikke dette noen "tut og kjør"-bil. Nei, her kreves det en innsats med både skrutrekkere og fastnøkler før bilen atter kan nytes. Men på den annen side – det har også sin sjarm. Dessuten blir man kjent med bilen på en helt egen måte når man mer eller mindre må sette den sammen selv.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Den amerikanske drømmen! Dette er et originalt brosjyre bilde fra 1956.

Den amerikanske drømmen! Dette er et originalt brosjyre bilde fra 1956.

Se hele annonsen her

Og det er nettopp det man må gjøre med denne Corvetten. Sette den sammen selv. Dette er nesten et Kinderegg for voksne.

Bilen som er annonsert på den amerikanske auksjonssiden ebay.com skal være både i god stand og så godt som komplett.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Gammel restaurering og mye deler

Det ser heldigvis ut som om eieren har et system og en oversikt over det meste av delene som består av både nytt og brukt.

Det ser heldigvis ut som om eieren har et system og en oversikt over det meste av delene som består av både nytt og brukt. Foto: e-bay

Gammel luksusbil til hverdagsbruk – er det smart?

Det vi si at jobben med å sette den i stand ikke bør være avskrekkende for folk som tåler litt møkk under neglene og som er vant med å håndtere verktøy, samt har litt bilinnsikt.

Tidligere eier har tydeligvis påbegynt en restaurering og kommet ganske langt. Dessuten så ser jobben ut til å være forholdsvis grundig gjort, det vi kan få ut av bildene i alle fall. Bilen er også lakkert, og ikke minst følger det med en god del NOS-deler. (NOS betyr New Old Stock og er originale, gamle reservedeler med korrekt delenummer og i original innpakning. Disse må ikke forveksles med billig produsert Kina-ræl av tvilsom kvalitet som markedet i løpet av få år har blitt oversvømmet med)

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bare disse delene er verdt en god slump med penger. Det følger også med delekataloger og manualer.

De delene som medfølger her skal være fra 70-tallet. Det sier litt om hvor lenge denne bilen har stått.

På tide med salg

På langt nær komplett innvendig heller, men delene skal følge med

På langt nær komplett innvendig heller, men delene skal følge med Foto: e-bay

Spinnvill muskelbil ut i dagslyset etter 32 år i skjul

Med det i mente så er det kanskje ikke så rart at eieren endelig har bestemt seg for å selge...

Dessuten er det mange timer med jobb igjen her før bilen atter kan kjøres. Så det er på høy tid å la andre krefter slippe til.

Artikkelen fortsetter under annonsen

1956-modellen av Corvette fikk et oppgradert karosseri i forhold til de aller tidligste bilene. Litt mer sporty, rett og slett. Motoren er – som seg hør og bør i en amerikansk sportsbil – en V8-er.

Nærmere bestemt en 265 kubikktommer, eller nesten 3,2-liter om vi holder oss til europeiske mål. Effekten ligger mellom 210 og 240 hestekrefter avhengig av motortrim, mens girkassen er en tre-tinns manuell.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bilen har i tillegg til kalesjen også en hardtop i glassfiber.

Mange bud

Bilen er stort sett bare ett tomt skall og vil kreve mange timer med jobb for å komme "på hjulene" igjen.

Bilen er stort sett bare ett tomt skall og vil kreve mange timer med jobb for å komme "på hjulene" igjen. Foto: e-bay

Vi nevnte innledningsvis at disse bilene er populære. Antall bud på bilen beviser at vi har våre ord i behold her. Så langt har nesten 40 budgivere sagt seg villige til å ofre mye av fritiden framover for å få denne vakre bilen på veien igjen.

For selv om bilen både er i god stand og rimelig komplett, så må man bruke mange timer her for å få alt på plass igjen.

Budene har i skrivende stund passert 30.000 dollar, eller omtrent 180.000 kroner.

Føler du deg kallet og har tid og lyst til å hente den hjem til Norge, så må du også legge til norsk moms på beløpet.

Vi håper uansett at bilen havner i gode hender og at den om ikke så veldig lenge igjen er klar for landeveien med vakker V8-sang fra eksosrørene og med vind i håret til en heldig budvinner.

Chevrolet Corvette: Du kan gjøre et kupp på sportsbilikonet