Meny

TEST:

Kompakte og kostbare

DUELL: Vårt førstevalg blir Mercedes GLA fordi de er mest personbil og kjører best. Foto: Øivind Skar
DUELL: Vårt førstevalg blir Mercedes GLA fordi de er mest personbil og kjører best. Foto: Øivind Skar

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Audi Q3 og Mercedes-Benz GLA har ikke stort mer enn prisen felles. Likevel vil de spise av den samme kaken.

Det handler om form og status mer enn fremkommelighet og funksjon. Med priser tett innpå 600.000 kroner viser Audi Q3 og Mercedes-Benz GLA at premium merkevare koster.

Når egenskapene summeres står Mercedes GLA igjen med flest poeng. Den har det høyeste sikkerhetsnivået, tilbyr flest førerstøttesystemer og gir mest kjøreglede for pengene. Men den er ikke best i alt.

Å være attraktiv

Verden er rar. Audi Q3 er SUV-en som helst ikke vil bli oppfattet som SUV. Mercedes GLA derimot har ikke spor av SUV i seg, men vil til gjengjeld gjerne bli oppfattet som en.

Det hele handler naturligvis om å gjøre seg attraktiv for dem som gladelig blar opp hundre tusen kroner ekstra for å skille seg ut i vennegjengen og i nabolaget.

La oss ta Audi Q3 først. Den ser stor ut, men bygges egentlig over samme lest som forrige generasjon Audi A3 og VW Golf – uten at det er mulig å se. Her har Audis designere skapt et optiske bedrag som får Q3 til å se størst ut av kompakt-SUV-ene. Mercedes GLA ser på sin side klart minst ut.

Les også: Test av Lexus IS 300h og Mercedes-Benz C220 CDI: Småsnobbete sedaner

Ganske ulike

Siden Q3 har noen år bak seg, kom den på en tid da miljøvernere fortsatt forbannet SUV-ene. Så Audi gjorde så godt de kunne for å dytte Q3 inn under crossoverbegrepet for tross alt å gjøre bilen spiselig i de fleste sosiale lag.

For Mercedes GLA gjelder det motsatte. Moderne teknologi har tross alt senket SUV-enes forbruk nesten ned i kjelleren, så i Europa vokser salget av kompakte SUV-er med rekordfart.

Men ulikhetene stopper ikke der. Q3 er i prinsippet utviklet for å dra på alle hjul med svenskutviklet Haldex-teknologi. Det vil si at bilen under vanlig kjøring trekker på forhjulene, men elektronikk sørger for å lynraskt koble inn bakhjulene når trekk på alle hjul trengs. For dem som absolutt ikke vil betale for 4x4, men gjerne vil kjøre rundt i bil som ser ut som om den har det, selges én variant uten.

Les også: Bedre med mindre motor

Påkostet personbil

For GLA er det igjen omvendt. Her har Mercedes stylet opp en vanlig, kompakt A-klasse med morsom plast, noe større hjul, økt bakkeklaring og noen tøffe interiørdetaljer.

Kun tre av de ni GLA-variantene i den offisielle prislisten (OFV) trekker på alle hjul. Men det er disse tre kundene vil ha her til lands. Et dypdykk i salgstallene fra årets fire første måneder viser at 98,1 prosent av Q3-kundene og 95,5 prosent av GLA-eierne valgte 4x4.

Lave under

Det er ingen tvil om at GLA kjører bedre enn Q3. Delvis henger det sammen med at bilen har lavere tyngdepunkt, fordi den rett og slett faktisk er hele 11 cm er lavere, men også fordi konstruksjonen er nyere.

Med 15 cm bakkeklaring avslutter GLA kjøringen der asfalten slutter. Den har heller ingen knapp du kan trykke inn for tilsynelatende å gjøre fremkommeligheten bedre.

Les også: Mye motor for pengene

Audi Q3 har i det minste 17 cm bakkeklaring, og tåler derfor bedre dårlige hytteveier og litt mer snø utenfor garasjeporten. Q3 oppleves mer robust og bygd for et litt annet bruk enn GLA. Den kan også trekke tyngre tilhenger.

Mangel på førerstøttesystemer og 15 prosent høyere testforbruk sier oss at oppgradert Q3 ikke er så langt unna.

Les også: Praktisk mini-luksus

Å ta seg ut

I GLA tar du deg ut og ikke nødvendigvis frem. Men siden vi mennesker er forfengelige helt ned i lommebokas dypeste mørke, liker vi biler som GLA fordi de på en enkel måte polerer selvbildet.

Har du først lagt bort SUV-funksjonaliteten og bestemt deg for at GLA er tøff og derfor vil jeg ha den, så får du vår fulle støtte. GLA oppfører seg som en personbil, er mer leken enn Q3 og har alle de førerstøttesystemene som tar bilen nok et skritt nærmere det å være selvkjørende.

Men da må du samtidig akseptere en bil du setter deg ned i og nærmest kler på deg. Særlig bakseteplassen, og delvis bagasjerommet, lider under formen.

Les også: En familiebil litt utenom det vanlige

I GLA målte vi laveste sitteposisjon til 47 cm over bakken, ni lavere enn i Q3. For mange vil noe av poenget ved å velge en SUV nettopp være å kunne sitte høyt for å ha god utsikt i trafikken.

Ser du for deg at en SUV tilnærmet skal ha en stasjonsvogns bagasjekapasitet, så er verken Q3 eller GLA noe alternativ.

Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus