Meny

Volvo S60 Polestar:

Dette blir fartssyndernes nye skrekk

En av verstingene fra Volvo, med tilleggsnavnet Polestar, har nettopp fått full "politiuniform" - og skal stoppe fartsglade bilister i Australia.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Se hvor Volvo-verstingen S60 Polestar blir politibil.

Volvo gjør som Audi, BMW og Mercedes - og finner seg en ekstern samarbeidspartner for å lage ekstra sportslige modeller. Polestar har vært samarbeidspartner med Volvo i en årrekke allerede – og er blant annet tungt inne i motorsport.

Nå har Volvo for første gang lansert en modell som har fått Polestar-navnet på biler for det private markedet. S60 er den første ute. Den har samme 3-liters rekkesekser som sitter i T6-modellen. Men i Polestar-versjon yter den 350 hk og over 500 nm.

Og denne godbiten skal nå få uniform og brukes som politibil - i Australia

Topp 10: Dette er bilene vi drømmer om å eie

350 hk

Og du må kjøre på om du skal ha noe som helst håp om å slippe unna den heldige australske UP-patruljen som får denne bilen til rådighet.

Politiet "down under" har allerede hatt én S60 T6 i tjeneste en stund, og var så fornøyd med den at de nå tok den helt ut og fikk på plass en enda råere versjon.

- Når jeg var med å utvikle denne bilen i forkant av produksjonsstarten, trodde jeg aldri at den skulle bli en politibil. Men nå har de virkelig en potent bil til oppgavene sine, sier Robert Dahlgren, som til kjører nettopp Volvo Polestar Racing i nettopp Australia.

Vinteren: Pass på hvis du bruker dette ofte

Kjapp til 100 km/t

De uniformerte som setter seg bak rattet i denne bilen, vil merke vesentlig forskjell fra den "gamle" T6-en de har i stallen fra før. Polestar-modellen koster unna 0–100 km/t på bare 4,9 sekunder, mens toppfarten er elektronisk begrenset til 250 km/t.

Rå kraft er en ting. Hvordan man får denne ned i asfalten er noe helt annet. Her kommer firehjulstrekken godt med. I tillegg er hele hjulopphenget kraftig utbedret, med justerbare støtdempere, kortere og stivere fjæring, grovere stabilisatorstag og store, ventilerte bremser.

– Hvorfor bruker bilen mye mer drivstoff enn den skal?

Kraftig oppgradert

For å få plass til bremsene måtte man ha store felger og dimensjonen er 8x19 tommer – som igjen er skodde med 235/40R19 Michelin Pilot Super Sport-dekk.

Girkassen er forresten en 6-tinns automat - og Polestar Volvoen leveres ikke med manuelt gir.

Den har launch control for maksimal akselerasjon og AWD-systemet er tunet for mer kraft til bakhjulene enn på alminnelige S60 AWD.

Og selv om den ser rimelig hårete ut, vil nok ikke så mange av fartssynderne skjønne hvilket beist de har i hælene når denne dukker opp i speilet.

- Ha, bare en liten Volvo, tenker de kanskje. Før de noen sekunder senere oppager at bilen ikke lenger er i speilet, men har kjørt forbi og vinker dem inn til siden ....

Denne Volvoen vil bare stige i verdi de neste årene

Disse emblemene betyr mye moro!

Disse emblemene betyr mye moro!

Anders takket nei til en million for den gamle Volvoen

Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus