Meny

Mercedes C 63 AMG Black Series:

Denne bilen er påkostet 800.000 kroner!

Denne doningen omtales som unik - og det er saktens ikke langt unna sannheten heller. Vi snakker nemlig om en C 63 AMG Black Series - riktignok en ombygd en, men likevel...
Denne doningen omtales som unik - og det er saktens ikke langt unna sannheten heller. Vi snakker nemlig om en C 63 AMG Black Series - riktignok en ombygd en, men likevel...

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Resultatet er noe ganske unikt – og helt rått!

Akkurat i det Mercedes lanserer sin nye C-klasse, dukker det opp en skikkelig godbit på bruktmarkedet av den utgående modellen.

Her snakker vi i utgangspunktet om en 2008-modell C 63 AMG. Ikke akkurat noe bil for hvermannsen det heller - men denne er ombygd. Noe så skikkelig!

Ifølge annonsen er det snakk om 800.000 kroner - og kvitteringer på alt sammen! Det gjør at den ser ut som en 2014-modell, men hovedsakelig handler det hele om retten til sette to ord til bak betegnelsen. Black Series.

De som kjenner Mercedes kan få ståpels av mindre.

Les også: Selveste taxi-kongen er blitt veteranbil

Fra 2008 til 2014

Det som i utgangspunktet var en 2008-modell omtales nå som en 2014-modell etter ombyggingen - og det understrekes i annonseteksten av absolutt alle delene som er brukt er originaldeler. Ingen snarveier.

Prisen for herligheten er noen ubetydelige tusenlapper unna 1,5 millioner kroner - for bilen som har rukket å rulle 84.000 kilometer.

Men så skal det sies at en C 63 AMG i 2008 kostet 1,6 millioner kroner ny i Norge. Med tanke på at den i etterkant er påkostet 800.000 kroner til er det kanskje ingen upris likevel?

Les også: Mercedes GLA: Den nye sjefen i klassen

AMG

AMG leverer noen av de mest avsindige motorene som er plassert i «vanlige» personbiler. De har mange legendariske modeller på samvittigheten allerede - og i effekt og volum overgår de ofte sine to tyske hovedkonkurrenter, BMW og Audi.

Og bare for å gi en liten smakebit. Forrige generasjon C 63 AMG var for eksempel på gigantiske 6,3 liter og V8-eren hadde fra 457 hk.

Kraftpakke er en naturlig betegnelse på den slags. Det er en overflod av krefter. C 63 er rett og slett en aldri så liten rakett. Men det er naturligvis noen som ikke klarer seg med det heller.

Les også: Mercedes C-klasse: Klarer du å gjette hva denne koster?

Herlig vulgært

Mercedes selv, for eksempel. Så derfor laget de ekstrem-versjoner av ekstrembilene sine. Disse lyder navnet Black Series - og så dagens lys første gang i 2006.

Og mens de vanlige AMG-modellene er relativt beskjedent stylet, er de som får navnet Black Series på grensen til vulgære. Herlig vulgære!

Det er for eksempel skikkelige skjermbreddere, digre, mørke felger, ekstre spoilere på spoilerne og luftinntak på panseret.

Les også: Annerledes valg – se hva Cadillac gjør her!

Brutalt rask

Det står ikke oppført hvor mange hestekrefter bilen besitter etter den kostbare ombyggingen - men vi kan nok mer enn antyde at vi snakker i overkant av 500.

Det vil i sin tur gi et fraspark som, i tillegg til potensiell nakkesleng, sender deg fra stillestående til 100 km/t lavt på 4-tallet. Eller ganske enkelt brennkjapt, for å si det på en mer folkelig måte.

Klikk her for å se hele annonsen

Ikke 4x4

I sine nyere modeller har Mercedes gitt en del av AMG-modellene 4x4 for å kunne tøyle kreftene litt mer sivilisert.

Men i 2008 var det bakhjulstrekk. Og ombyggingen som er gjort omfatter ikke at du får trekk på alle fire hjul. Så noen vinterbil å snakke om kan det ikke omtales som.

Annonsen nevner da også bare sommerhjul/felger - for sikkerhets skyld i dimensjonen 20". Prislapp på pakken: 54.000 kroner.

Vi skal ikke mene så mye om dette er et godt kjøp eller ikke. Ombygde biler er naturligvis ikke det samme som originalene. Men hvis du vil skille deg ut, og ha noe som går som ei kule, så oppfyller denne i alle fall disse kravene.

Les også: Mercedes C-klasse: – Er jeg dum som ikke vil ha denne?

Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus