Meny

Nye regler kan koste norske bileiere dyrt

I forbindelse med at kravene miljø og sikkerheten på biler skal økes, innfører EU fra neste år skjerpede krav til utstyret på nybiler. Blant annet skal det være obligatorisk med dekktrykk-kontroll fra 2014. (ILLUSTRASJONSFOTO)

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Allerede 1. november trer nye EU-regler i kraft.

Det jobbes stadig med å bedre sikkerheten og miljøaspektet rundt biltrafikken.

Nå har EU bestemt at det skal innføres en hel rekke nye krav til nybiler. Blant annet blir det krav om at dekktrykkvarsling blir standard på alle nybiler.

Det kan også bety betydelig merkostnader – ettersom en del av bilene har et system basert på separate ventiler montert på hvert enkelt dekk.

Les også: Krasjtest: Sjekk disse livsfarlige nybilene

Dekktrykk-kontroll

Bakgrunnen for den nye regelen er hensyn til både sikkerhet og miljø.

Sensorene skal påse at det ikke er feil trykk i dekkene, noe som både bidrar til høyere drivstofforbruk, ekstra slitasje på dekket og lengre bremselengde.

Og angående miljøet – det høres kanskje litt merkelig ut at feil lufttrykk skal ha så mye å si. Men realiteten er faktisk at to tredjedeler av bilistene i Europa kjører rundt med feil lufttrykk – og resultatet av det er at det forbrukes 2 millioner liter drivstoff mer enn nødvendig!

Konsekvensen av dette igjen er at det slippes ut 4,8 millioner tonn CO2 unødvendig.

Les også: Denne lille dingsen kan redde livet ditt

To systemer

Reglene gjelder alle biler som skal selges i EU fra og med 2014 – og alle nye biler som gjennomgår typegodkjenning etter 1. november 2012.

Det finnes to måter å måle dekktrykket på – enten med en egen sensor i dekkene, eller en ABS-sensor som registrerer økt rullemotstand over tid.

Sistnevnte er den billigste varianten. Skal du ha den andre typen, må det kjøpes sensorer til ventilen i hvert dekk – som koster mellom 700 og 1.000 kroner.

Les også: Vil at cruise control skal bli påbudt i alle biler

Mer jobb

Skal du ha sensorer montert på dekkene, vil det bli verre å utføre dekkskiftet hjemme. Sensorene må nemlig kalibreres, og det krever eget utstyr.

Det vil med andre ord bli flere som benytter seg av dekkhotell og får dekkene skiftet i forbindelse med dette.

Og selv om sensorene følger med i nye biler, og i utgangspunktet skal vare ut bilens levetid, vil jo de fleste i Norge også ha behov for egne sensorer til vinterdekkene.

Gjelder fra 1. november

Omtrent halvparten av dagens biler har et system basert på sensorer i ventilene. Og for disse vil det bli en merkostnad i forbindelse med nye dekk.

Med utgangspunkt at prisen er 700–1000 kroner per dekk, vil det kunne bli en merkostnad på opptil 4.000 kroner.

Kravene gjelder imidlertid biler registrert fra 1. november – og alle biler som er registrert før det vil ikke bli berørt av de nye reglene.

- Positivt tiltak

Statens vegvesen mener dette er et positivt tiltak som bidrar til reduserte utslipp og bedre trafikksikkerhet.

- Vi ser at noen vil kunne få økte kostnader som følge av dette, for eksempel fordi noen biler får sensorer som koster penger og som må kalibreres ved hjulbytte. Men det er avhengig av hvilken teknisk løsning bilprodusentene har valgt for å imøtekomme kravet.

- Folk bør ta med dette i regnestykket når de kjøper ny bil, og eventuelt spørre bilforhandlerne hva det vil koste å bytte hjul på bilene de vurderer å kjøpe. Noen tekniske løsninger fører ikke til økte kostnader, påpeker Espen Andersson, leder ved seksjon for kjøretøy.

Les også: Audi 90: EU-godkjent bil ble et mareritt

Hva mener du – trenger vi virkelig dette? Si din mening i kommentarfeltet under.

Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus