Audi TT i offroad-versjon

MERKELIG: Er en fallende øvre vinduslinje nok til at bilen fortjener navnet TT? Tydeligvis, for Audi TT Offroad Concept er navnet denne bilen har fått! (Foto: AUDI).
MERKELIG: Er en fallende øvre vinduslinje nok til at bilen fortjener navnet TT? Tydeligvis, for Audi TT Offroad Concept er navnet denne bilen har fått! (Foto: AUDI).
Artikkelen fortsetter under annonsen

"Audi TT offroad concept show car", kaller Audi denne skapningen, som har première i Beijing.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Konseptbilen gir et glimt av hvordan vi kan se for oss en ny modell i den fremtidige Audi TT-familien, sier Audis utviklingssjef Ulrich Hackenberg. Man kan trygt si det har skjedd en del siden vi kunne vise dere bilder av den første TT for 16 år siden!

Sportslig

"Audi TT offroad concept show car" skal kombinere de sportslige genene fra Audi TT med egenskapene til en kompakt SUV. Konseptbilen er 439 centimeter lang, 185 centimeter bred og 153 centimeter høy.

Bilen er dermed på størrelse med Audi Q3, men samtidig er den åtte centimeter lavere - det gir designen dens sportslige karakter - men hva er greia med de fire dørene (pluss bakluke), når den heter TT?

MER SPORTY: En dør på hver side på denne Allroad Shooting Brake, som Audi viste i Detroit i vinter. Men den har ikke TT Offroads buede vinduslinje. (Foto: Newspress.co.uk).MER SPORTY: En dør på hver side på denne Allroad Shooting Brake, som Audi viste i Detroit i vinter. Men den har ikke TT Offroads buede vinduslinje. (Foto: Newspress.co.uk).

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Audi viste nemlig for ikke så lenge siden en relativt lik skapning - en todørs såkalt shooting brake, også den som konseptbil.

Kontraster

Men dette er altså ikke Allroad, men Offroad. Offroad-elementer, som utbygde hjulbuer og kanaler med lister i kontrastfarge og aluminiumsinnlegg i spoileren fremme og støtfangeren bak, bryter opp med bilens ellers rene linjer.

De fire dørene sørger også for at takbuen på konseptbilen strekker seg lengre enn hva den gjør på nye Audi TT Coupé som lanseres til høsten.

Med høy bakkeklaring, korte overheng, 21-tommers hjul og e-tron quattro firehjulsdrift (dette betyr en hybridbasert firehjulsdrift), takler konseptbilen ifølge produsenten også de mer krevende veiene utenfor allfarvei.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

(Det har vi allerede bevist at den nylig lanserte Audi S1 også klarer bra - i det minste på is!)

Artikkelen fortsetter under annonsen

Audi TT offroad concept show car er, som e-tron-benevnelsen indikerer, en ladbar ("plug-in") hybrid med én bensinmotor og to elektriske motorer.

Saken fortsetter under bildetInstrumentpanelet er, som i nye TT, et interaktivt brukergrensesnitt. (Foto: AUDI).Instrumentpanelet er, som i nye TT, et interaktivt brukergrensesnitt. (Foto: AUDI).

Kraftplugg

Samlet effekt er 408 hestekrefter - for øvrig samme tall som Shooting Brake-konseptet - og dreiemomentet kraftige 650 newtonmeter.

Resultat: En akselerasjon fra 0-100 på 5,2 sekunder.

Toppfarten er som seg hør og bør elektronisk sperret på 250.

Les også: Audi A6 quattro: Så billig kan du få familiens drømmebil

Rekkevidden på ren elektrisk kraft er oppgitt til over 50 kilometer og med bruk av bensinmotoren økes rekkevidden til 880 kilometer. Plug-in hybriden har dermed ingen utfordringer knyttet til begrenset rekkevidde.

I skrivende stund vites ikke når en eventuell produksjonsmodell kommer på markedet.