Vårvask: Nå må du ta grep for å hindre verditap

Nå er det veldig snart sommer - og da er det både lov og lurt å ta en skikkelig runde med bilen. Få bort salt,asfaltrester og annet som fester seg i lakk og rundt om på bilen i løpet av vinteren.
Nå er det veldig snart sommer - og da er det både lov og lurt å ta en skikkelig runde med bilen. Få bort salt,asfaltrester og annet som fester seg i lakk og rundt om på bilen i løpet av vinteren.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Bilens verste fiende har hatt gode vilkår i lang tid ...

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Veisalt, søle og steinsprut skader bilen din og bidrar til at den faller i verdi. Og nå har den nettopp vært igjennom en lang vinter med massevis at dette.

– Saltet fungerer som bindemiddel og fester skitt til bilen. Hvis dette blir liggende over lengre tid kan det resultere i rust, opplyser Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Og hvis du skal være ærlig med deg selv, så har du nok slurvet litt med å vaske det bort underveis i vinter. Det er liksom ikke så fristende å stille seg opp med vaskebøtta i stiv kuling og minusgrader – bilen blir jo uansett bare like skitten igjen med en gang.

Les også: Noen ganger lønner det seg å punge ut selv

Utsette rustangrep

Men fortvil ikke, alt håp er ikke ute av den grunn, bare du passer på å benytte våren fornuftig.

– En skikkelig bilvask og polering kan utsette rustangrep på bilen din og samtidig få den til å skinne, sier Engebretsen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Saltslaps og snø er en prøvelse for bilen din. Ved egeninnsats og enkel investering kan du selv gjøre noe for at verditapet blir så lite som mulig.

Les også: Slik får du den fineste bilen i gata

Tetter lakker

Bøtte med rist i bunnen er en smart investering for at du skal unngå riper når du vasker bilen.Bøtte med rist i bunnen er en smart investering for at du skal unngå riper når du vasker bilen.

Piggdekk river opp asfalten, og tjære og salt setter seg på lakken. Lakken er bilens viktigste rustbeskyttelse, derfor er det viktig at dette fjernes.

– Spyl bilen først for å få av det som sitter løst. Bruker du trykkspyler skal du holde litt avstand slik at du ikke ødelegger lakken eller spyler for hardt på komponenter som kan løsne eller ta skade, forklarer Engebretsen, og legger til at det er smart å polere bilen når du først har gjort den gullende ren. Voks eller poleringsmiddel «tetter» lakken og gjør den mer motstandsdyktig mot sand, salt og støv.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Mange vaskehaller tilbyr vaskeprogrammer som spyler bilen under. Men det beste er å ta en skikkelig runde med høytrykksspyler, hageslange, bøtte og svamp.

– Det er viktig å spyle godt oppunder skjermene, under selve bilen og bak hjulene. Her gjemmer salt seg bort. En bil som er skinnende blank utvendig må også være ren innvendig. Og innvendig vask av en bil er ingen heksekunst. Støvtørking, støvsuging, rydding og vask gir nybilfølelse og bedre inneklima, avslutter Engebretsen.

Se video: Er dette verdens raskeste bilvask?

Du har sikkert egne triks og innspill til hva som bør gjøres for å få bilen så ren og pen som mulig. Skriv i kommentarfeltet under:

Husk også:

Vinduer:

Pass på å vaske vinduene skikkelig på innsiden også. Bruk varmt vann, litt Zalo og litt salmiakk.

Vindusviskere:

For at du skal ha best mulig sikt og unngå riper i ruta bør du sjekke om vindusviskerne trenger å byttes

Felger og dekk:

Dekkene vaskes med vanlig såpe, og gis en runde med gummifornyer når de har tørket

Plast og gummilister:

Gi de grå gummi- og plastdetaljene nytt liv – finnes ulike varianter til å spraye/smøre på

Les også: Insekter kan ødelegge lakken din

LES OGSÅ: Slik får du den fineste bilen i gata