Mindre SUV fra Lexus

DEMPET: Designet på Lexus NX 300h er betydelig dempet sammenlignet med konseptet. Foto: Øivind Skar
Artikkelen fortsetter under annonsen

Med kompakte NX 300h gjør Lexus nok et framstøt for å bli mer folkelig.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
Lexus NX 300h

Motor: 2,5 l/bensin/hybrid.

Samlet effekt: 194 hk.

LxBxH: 4,63/1,85/1,64 m.

Pris fra: Antatt ca. 500.000.

Når i Norge: Sept/okt.

Konkurrenter: Audi Q5, BMW X3, Jeep Cherokee, Mercedes GLK, Range Rover Evoque, Volvo XC 60.

Små og mellomstore SUV-er selger bedre enn noen gang. Ikke bare i Norge, men over hele verden.

Det er grunnen til at Lexus velger aprilmessen i Beijing til å lansere en kompakt SUV, og ikke Tokyo eller New York.

Les også: Nå skal dette bli eget luksusmerke

Spår dobling

– Målet er å selge 700 NX 300h neste år, sier Jan Christian Holm, den alltid optimistiske Lexus-sjefen.

Dersom spådommen slår til mer enn dobler Lexus salget sammenlignet med de 525 bilene den japanske premiumbil-produsenten leverte i fjor.

NX 300h bygges over samme tekniske lest som IS 300h, bilen Lexus for tiden selger flest av i Norge. Det betyr naturligvis hybrid motorteknologi (bensin/elektrisk), justert ned fra 223 til 194 hk, samt elektrisk drift på bakhjulene slik som på storebror Lexus RX 450h.

Les også: Tester ut selvlysende motorvei

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Bare 4x4

NX-serien skal produseres med både to- og firehjulsdrift, men kun drift på alle hjul er aktuelt i Norge, påpeker Holm. Årsaken er at konkurrentene i hovedsak selges med drift på alle hjul, og at firehjulsdrift er en forutsetning for å oppnå god pris når bilen skal byttes inn.

En toliters turbomotor skal også være aktuell for Lexus NX, men høy pris gjør den sannsynligvis uaktuell i Norge.

Så langt har ikke Lexus sagt et pip om hva bilen skal koste når den gjør entre i Norge tidlig i høst. Men siden Audi Q5 og BMW X3, begge med to liters dieselmotor, er utpekt som viktigste konkurrenter, må prisen starte rundt 500.000 kroner.

Les også: Disse bilmerkene har mest motortrøbbel

Pakkeløsning

Fordi japanske biler normalt ikke lar seg skreddersy på samme måten som de tyske premiummerkene, velger importøren å utstyre bilen godt samt tilby godteposer i form av pakker.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Tilgjengelig utstyr i NX 300h inkluderer blant annet trådløs lading av mobiltelefon, Lexus Remote Touch Interface der mange av bilens funksjoner styres via fingertuppen direkte på en touchpad, 360 graders kameraer som viser bilen i fugleperspektiv, headup-display, blindsonevarsling og varsel for kryssende trafikk ved rygging.