Meny

Mindre SUV fra Lexus

DEMPET: Designet på Lexus NX 300h er betydelig dempet sammenlignet med konseptet. Foto: Øivind Skar
DEMPET: Designet på Lexus NX 300h er betydelig dempet sammenlignet med konseptet. Foto: Øivind Skar

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Med kompakte NX 300h gjør Lexus nok et framstøt for å bli mer folkelig.
Lexus NX 300h

Motor: 2,5 l/bensin/hybrid.

Samlet effekt: 194 hk.

LxBxH: 4,63/1,85/1,64 m.

Pris fra: Antatt ca. 500.000.

Når i Norge: Sept/okt.

Konkurrenter: Audi Q5, BMW X3, Jeep Cherokee, Mercedes GLK, Range Rover Evoque, Volvo XC 60.

Små og mellomstore SUV-er selger bedre enn noen gang. Ikke bare i Norge, men over hele verden.

Det er grunnen til at Lexus velger aprilmessen i Beijing til å lansere en kompakt SUV, og ikke Tokyo eller New York.

Les også: Nå skal dette bli eget luksusmerke

Spår dobling

– Målet er å selge 700 NX 300h neste år, sier Jan Christian Holm, den alltid optimistiske Lexus-sjefen.

Dersom spådommen slår til mer enn dobler Lexus salget sammenlignet med de 525 bilene den japanske premiumbil-produsenten leverte i fjor.

NX 300h bygges over samme tekniske lest som IS 300h, bilen Lexus for tiden selger flest av i Norge. Det betyr naturligvis hybrid motorteknologi (bensin/elektrisk), justert ned fra 223 til 194 hk, samt elektrisk drift på bakhjulene slik som på storebror Lexus RX 450h.

Les også: Tester ut selvlysende motorvei

Bare 4x4

NX-serien skal produseres med både to- og firehjulsdrift, men kun drift på alle hjul er aktuelt i Norge, påpeker Holm. Årsaken er at konkurrentene i hovedsak selges med drift på alle hjul, og at firehjulsdrift er en forutsetning for å oppnå god pris når bilen skal byttes inn.

En toliters turbomotor skal også være aktuell for Lexus NX, men høy pris gjør den sannsynligvis uaktuell i Norge.

Så langt har ikke Lexus sagt et pip om hva bilen skal koste når den gjør entre i Norge tidlig i høst. Men siden Audi Q5 og BMW X3, begge med to liters dieselmotor, er utpekt som viktigste konkurrenter, må prisen starte rundt 500.000 kroner.

Les også: Disse bilmerkene har mest motortrøbbel

Pakkeløsning

Fordi japanske biler normalt ikke lar seg skreddersy på samme måten som de tyske premiummerkene, velger importøren å utstyre bilen godt samt tilby godteposer i form av pakker.

Tilgjengelig utstyr i NX 300h inkluderer blant annet trådløs lading av mobiltelefon, Lexus Remote Touch Interface der mange av bilens funksjoner styres via fingertuppen direkte på en touchpad, 360 graders kameraer som viser bilen i fugleperspektiv, headup-display, blindsonevarsling og varsel for kryssende trafikk ved rygging.

Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus