Her er det like før det smeller

Vi tester det nye sikkerhetsutstyret på Mercedes C-klasse. Instruktøren i passasjersetet har bedt med om å ikke røre bremsepedalen, men la bilen "oppdage" faren og bremse selv ...
Vi tester det nye sikkerhetsutstyret på Mercedes C-klasse. Instruktøren i passasjersetet har bedt med om å ikke røre bremsepedalen, men la bilen "oppdage" faren og bremse selv ...
Artikkelen fortsetter under annonsen

Vi håper du slipper å oppleve dette ...

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Jeg sitter i en Mercedes som i Norge vil få en pris på 700.000-800.000 kroner – med en hyggelig tysker i passasjersetet.

Vi cruiser av gårde i 70 km/t – og foran oss kjører en Mercedes GL med en oppblåsbar-C-klasse på slep. Men den kjører MYE saktere enn oss – før den til slutt stopper helt opp.

Vi nærmer oss med faretruende tempo. Dette lover ikke godt, rett og slett. Ikke minst fordi den hyggelige, men bestemte Mercedes-representanten har gitt meg klar beskjed om å ikke røre bremsepedalen.

Saken fortsetter under bildetNye Mercedes C-klasse.Nye Mercedes C-klasse.

LES OGSÅ: Slik vil Mercedes overgå konkurrentene – igjen

– Dette blir krise!

Det strider mot hvert fiber i kroppen å bare la bilen styre rett mot "ulykken" uten å gjøre noe for å forhindre det.

Til og med BILEN oppfordrer meg til å ta grep. Den piper og varsler med blinke røde lys i instrumentpanelet. Men jeg velger altså å sitte passiv – etter ordre fra sidepassasjeren.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Så slår bremsen inn av seg selv. Det rykker kraftig. Men det ser ikke ut til å være nok. Angst!

– Systemet funker ikke, tenker jeg. Dette blir krise!

LES OGSÅ: Mercedes C-klasse: – Er jeg dum som ikke vil ha denne?

Saken fortsetter under bildetTestingen av det nye sikkerhetsutstyret ble gjort på avsperret område i forbindelse med lanseringen av nye C-klasse i Marseille.

Testingen av det nye sikkerhetsutstyret ble gjort på avsperret område i forbindelse med lanseringen av nye C-klasse i Marseille.

Gliser

Men i det samme smeller bremsene på med en slik kraft at jeg et øyeblikk lurer på om vi faktisk har krasjet. Men vi har ikke rørt den oppblåsbare- bilen foran oss.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Sidepassasjerer titter bort på meg med et fornøyd glis. Dette har han gjort med journalister fra hele Europa i dag ut og dag inn – og det fryder ham fortsatt å se hvor redde vi er for at noe skal gå galt ...

LES OGSÅ: Mercedes C-klasse: Klarer du å gjette hva denne koster?

Artikkelen fortsetter under annonsen

Saken fortsetter under bildetSaken fortsetter under bildetTestingen av det nye sikkerhetsutstyret ble gjort på avsperret område i forbindelse med lanseringen av nye C-klasse i Marseille.Testingen av det nye sikkerhetsutstyret ble gjort på avsperret område i forbindelse med lanseringen av nye C-klasse i Marseille.Saken fortsetter under bildetTestingen av det nye sikkerhetsutstyret ble gjort på avsperret område i forbindelse med lanseringen av nye C-klasse i Marseille.Testingen av det nye sikkerhetsutstyret ble gjort på avsperret område i forbindelse med lanseringen av nye C-klasse i Marseille.

Bilen "ser" fotgjengeren

Akkurat det samme får vi oppleve i forhold til fotgjengere. Bilen "ser" objektet i veien og reagerer selv. Og det er imponerende å oppleve i praksis.

Når demonstrasjonen er ferdig sitter vi igjen med et sterkt innblikk i akkurat hvor rivende utviklingen har vært på dette området de siste årene.

Alle bilprodusenter med respekt for seg selv, har kommet langt med systemer som dette. I praksis bil det gjøre trafikken sikrere og tryggere for oss alle i årene som kommer.

LES OGSÅ: Dette er stasjonsvogn for de virkelig rike

Artikkelen fortsetter under annonsen

Saken fortsetter under bildetDet er et vell av sensorer, radarer og kamera i nye C-klasse - som illustrert her.Det er et vell av sensorer, radarer og kamera i nye C-klasse - som illustrert her.

Seks radarer

C-klasse byr på en rekke nyheter som tidligere har vært forbeholdt de aller dyreste modellene.

Totalt kan du blant annet få C-klasse med SEKS (!) radarer og en rekke sensorer og kameraer som overvåker det som skjer både foran, bak og ved siden av bilen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Noen av navnene de avanserte systemene har fått kan være en munnfull – så trekk pusten før du skal si for eksempel "Adaptive Break Assist and Collision Prevention Assist":

Saken fortsetter under bildetDenne modellen skal illustrere hvilke områder ulike kamera, sensorer og radarer dekker. Denne modellen skal illustrere hvilke områder ulike kamera, sensorer og radarer dekker.

LES OGSÅ: Ja – det er gull alt som glimrer!

Tar sikkerhet på alvor

Her er listen over sikkerhetsutstyr som er tilgjengelig i C-klasse:

* Attention Assist: Bilen merker om sjåfører blir trøtt, og varsler om at det er på tide med en pause (standardutstyr).

Artikkelen fortsetter under annonsen

* Adaptive Break Assist og Collision Prevention Assist: Bilen oppdager farer i veibanen, for eksempel at bilen foran bråbremser, og bidrar til riktig bremsetrykk. Om sjåføren ikke reagerer raskt nok bremser bilen selv. Systemet er aktivt fra 7 km/t til hele 200 km/t (standardutstyr).

* Distronic Plus med Steering Assist og integrert Stop&Go Pilot: Adaptiv cruise control som virker fra 0 til 200 km/t. Ved kø kan bilen følge bilen foran og delvis svinge selv.

* BAS Plus Brake Assist System med PRE SAFE: Bilen kan gjenkjenne kryssende trafikk, fotgjengere og biler som står stille, og bremse på egen hånd dersom sjåføren ikke reagerer raskt nok.

* Enhanced Active Lane Keeping Assist: Systemet hjelper bilen å holde seg i veibanen, også på der veimerkingen er dårlig.

* Active Parking Assist: Bilen lukeparkerer på egen hånd.

Artikkelen fortsetter under annonsen

* 360 graders kamera: Ryggekamera som gir et fugleperspektiv og dermed bedre oversikt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

* Traffic Sign Assist med Wrong Way Alert: Bilen gjenkjenner skilter langs veien, inkludert Innkjøring Forbudt-skilter.

* Adaptive Highbeam Assist: Adaptiv LED-lyktsystem som gjør det mulig å kjøre med fjernlysene på hele tiden: Bilen blender selv ned for bilen foran og møtende trafikk.

* Dekktrykkmonitor

* Automatisk barnesetedeteksjon i framre passasjersete. Airbagen skrus automatisk av om man setter inn et barnesete.

* Flere nye kollisjonsputer, blant annet til sjåførens knær.

Saken fortsetter under bildetAssistensystemet i nye C-klasse kan oppdaget både mennesker og biler - og handler på egenhånd om sjåføren skulle være uoppmerksom.Assistensystemet i nye C-klasse kan oppdaget både mennesker og biler - og handler på egenhånd om sjåføren skulle være uoppmerksom.

Av dette er blant annet kollisjonsradarvarsling, dekktrykkmonitor, tretthetsvarsling og 7 airbager, inkludert kneairbag, standardutstyr i Norge.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I tillegg kan du for første gang på en Mercedes få head up display – med informasjon om blant annet navigasjon, speedometer, skiltavlesning prosjektert opp i vinduet foran sjåføren – slik til at du slipper å flytte blikket fra veien.

At Mercedes tar sikkerheten på alvor er det i alle fall ingen tvil om. Det har vi fått erfare i praksis.

LES OGSÅ: Design-Mercedes til under en tredjedel av nypris