Nederland tester selvlysende motorvei

SMARTLYS: Disse veilysende ble tatt i bruk søndag på en motorvei i Nederland. Håper er at de i fremtiden kan bli tatt i bruk som standard belysning. Foto: EPA / REMKO DE WAAL
SMARTLYS: Disse veilysende ble tatt i bruk søndag på en motorvei i Nederland. Håper er at de i fremtiden kan bli tatt i bruk som standard belysning. Foto: EPA / REMKO DE WAAL
Artikkelen fortsetter under annonsen

Håpet er at det skal erstatte den tradisjonelle veibelysningen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Moderne biler er fulle av teknologi som hjelper sjåførene med å holde bilen på veien. Veiene derimot har ikke vært gjennom den samme revolusjonen.

Helt frem til nå.

For i Nederland startet man søndag prøveprosjektet kalt Smart Highroad, melder Danmarks Radio.

Les også: Hoksrud vil endre fartsgrenser etter vær og føre

Selvlysende striper

Prosjektet går ut på at innfelte selvlysende striper slår seg på når det blir mørkt og viser sjåførende hvor kjørebanen går.

500 meter på en nederlandsk motorvei skal lyses opp ved hjelp av den nye teknologien etter at det tradisjonelle veilyset har blitt koblet ut.

Saken fortsetter under bildetPRØVEPROSJEKT: Trafikk- og miljøminister Melanie Schultz van Haegen var tilstede under åpningen av prøveprosjektet søndag. Foto: EPA / REMKO DE WAALPRØVEPROSJEKT: Trafikk- og miljøminister Melanie Schultz van Haegen var tilstede under åpningen av prøveprosjektet søndag. Foto: EPA / REMKO DE WAAL

Ifølge ABC News er det ennå ikke sikkert om de nye veilysene tåler slitasjen av hyppig trafikk.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Den nederlandske designeren Daan Roosegaarde håper veilysene en gang i tiden kan bli brukt på småveier der det ikke allerede finnes belysning.

Les også: Vil ha høyere fartsgrenser for å spare liv

Skal advare for glatte veier

Roosegaarde har sammen med entreprenørfirmaet Heijamans, utviklet konseptet og mener man har en lang vei å gå når det kommer til vei belysning.

– Hvorfor blir så mye penger, tid og energi brukt på å utvikle biler mens veiene vi kjører på er som de alltid har vært, sier Roosegaarde ifølge Danmarks Radio.

Roosegaarde jobber også med å utviklet andre konsepter han håper å få prøvd ut. Blant annet jobber han med en belysning som er temperaturfølsom og varslet bilistene om det er glatt føre.

Det jobbes også med å utvikle skillelinjer som kan gå fra stiplet til hellinje, avhengig av trafikkmengden og for å unngå farlige forbipasseringer.