Ikke alle taxier er en Mercedes

Ja, Lada var faktisk godkjent som taxi i Norge for noen år siden - og flere av dem var i trafikk. Bildemontasje: Vidar Gulliksen.
Ja, Lada var faktisk godkjent som taxi i Norge for noen år siden - og flere av dem var i trafikk. Bildemontasje: Vidar Gulliksen.

Her er det mye å velge mellom.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Er det likegyldig hva slags bil du setter deg inn i når du skal kjøre taxi? Hvis du er litt over gjennomsnittet interessert i bil, tipper jeg du svarer et klart nei på det spørsmålet.

Det gjør i alle fall jeg. Ved et par tilfeller har jeg holdt på å komme i skikkelige problemer, fordi jeg veldig gjerne ville benytte sjansen til å sitte på i noe utenom det vanlige (les: Mercedes eller Volvo) når jeg skulle ta taxi.

Dette var på den tiden det bare var én taxisentral i Oslo. Det var nesten uhørt å sette seg inn i noen annen enn bilen som sto først i køen på holdeplassene, selv om det i teorien var opp til kunden å velge bil selv. Det hadde jeg nemlig sjekket.

Les også: – Dette er ikke det smarteste vi har gjort

Rasende sjåfør

En gang kom sjåføren i bilen foran stormende bakover, rev opp døra på bilen jeg akkurat hadde satt meg inn i og ropte "Hva er det som skjer her?!?!".

"Min" taxisjåfør fikk roet ham ned og fortalt at jeg hadde valgt bilen hans fordi jeg gjerne ville sitte på i den nye Mazda 626-en han kjørte.

Jeg vet ikke om sinna-sjåføren helt trodde på den forklaringen (kan vel nesten forstå det, hvis jeg skal være helt ærlig), men han ga seg i alle fall og gikk tilbake til sin egen bil - som selvfølgelig var en Mercedes.

Andre ganger har jeg ventet og ventet på litt avstand fra holdeplassen – til bilen jeg ville sitte på med ble ledig. Ikke alltid til like stor forståelse hos de jeg har vært sammen med ...

Les også: Taxi – og familiedrøm : Les testen av nye E-klasse stasjonsvogn her

Gammel Padde

Opp gjennom årene har jeg kjørt utrolig mye forskjellig som taxi her hjemme.

Alt fra Citroën DS-en, Padda, som i mange år gikk som drosje i Oslo med en superentusiast bak rattet, til BMW 7-serie, med tysk BMW-fantast som sjåfør og eier, Rover 75, sjåføren hadde ikke mye godt å si om den bilen, Lada, med forferdelig baksete, Cadillac STS og Daewoo Leganza – bare for å nevne noen.

Og så selvfølgelig veldig mange Mercedeser, Volvoer og Toyotaer innimellom.

Les også: Trodde de fylte bensin - fikk vann på tanken

Stort mangfold

Det var en lang digresjon. Men saken er at taxi-mangfoldet i Norge virkelig er stort. Den siste statistikken som finnes for taxibestanden er fra inngangen til 2013, den viser at Mercedes ikke har den dominansen de en gang hadde

Men størst er de fortsatt. Hele 42 prosent av alle norske taxier er en Mercedes.

Sammenlignet med tallene fra ti år før, er det imidlertid en nedgang. I 2002 hadde Mercedes en markedsandel på 46 prosent av taxibestanden.

Les også: Hva er den kuleste taxien du har kjørt? Bli med i diskusjonen her:

Toyota øker

På andreplass i dag kommer Toyota med 14 prosent, de har hatt en kraftig økning de siste årene. På tredjeplass finner vi Volvo som falt ganske kraftig fra 2008 til 2010, men som siden har lykkes med å stabilisere antallet. De har nå en markedsandel på 11 prosent.

Deretter følger Volkswagen, som også har hatt en relativt jevn økning de siste årene, de har 9 prosent av taximarkedet.

For Ford går det andre veien. Ford snuste på 10 prosent tilbake i 2008, nå er de på 6 prosent. Her kan vi nok anta at Mondeo begynner å bli gammel også for taxigutta.

Skoda er på vei opp på mange områder, også blant taxiene. Nå har de en markedsandel på 5 prosent.

Les også: Prius blir en hel familie – les mer her:

Ikke bare nybil

For taxibransjen handler det i stor grad om stasjonsvogner. Ikke så rart kanskje, når man ofte skal ha med både passasjerer og bagasjen deres.

52 prosent av alle taxiene er en stasjonsvogn. Deretter følger sedan med 17 prosent. En annen biltype er i økning, nemlig flerbruksbil/MPV: Her er andelen nå oppe i 9 prosent. Deretter følger kombicoupé med 8 prosent og SUV med 7 prosent.

Det er forresten ikke alle drosjeeiere som kjøper helt ny bil. I overkant av 10 prosent kommer inn som bruktimport, Mercedes E-klasse er dominerende her.

Les også: Brukt taxi kan være veldig mye bil for pengene

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus