Datsun gjenoppstår

LITEN SEDAN: Som firedørs sedan har Datsun on-DO klare fellestrekk med Dacia Logan ti år tilbake: Stor kupeplass og mye plass til bagasje. Foto: Produsenten
Artikkelen fortsetter under annonsen

Frem til 1984 het Nissans biler Datsun. Nå gjenoppstår navnet, men kun som et billigbilmerke – og foreløpig ikke i Norge.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Nissan har lenge snakket om å blåse nytt liv i navnet Datsun. At det skjer i år er slett ikke tilfeldig. Selskapet bygde sin første bil i 1914 under navnet DAT.

At relanseringen skjer i Russland er heller ikke tilfeldig. Ei heller at den første nye bilen med navnet Datsun on-DO skal produseres side om side med Lada (!) i AvtoVAZ-anlegget i Togliatti, Ladas hjemby.

Kompakt sedan

Datsun on-DO blir en firedørs sedan, 4,38 meter lang og med 87 hk bensinmotor. I Russland oppgis prisen til 400.000 rubler, eller rundt 67.000 norske kroner. Salget starter i sommer.

Nissan er i allianse med Renault, og de to samarbeider tett om utvikling av ny teknologi og nye modeller. At Nissan nå blåser liv i Datsun henger sammen med Renaults betydelige suksess med lavprismerket Dacia.

Bakgrunn: Blåser liv i Datsun

Dacia, som også selges av Renault i Norge, var et resultat av at Renault for godt og vel ti år siden kjøpte den rumenske bilprodusenten med samme navn. Dacia hadde lenge livnært seg ved å lisensprodusere utdaterte Renault-modeller.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Suksessen Dacia

Renault omstilte umiddelbart Dacia til moderne bilproduksjon, men på grunn av lavt kostnadsnivå i Romania så man også muligheten til å utvikle og produsere en egen billigbilserie for utviklingsland. Dacia Logan var deres første modell i 2004.

Suksessen kom umiddelbart og vokste med utvidet modellprogram. Snart var bilene også tilgjengelig i ganske så utviklede land som Frankrike og Tyskland, og for et par år siden gjorde Duster (med firehjulstrekkteknologi fra Nissan) entre i Norge.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Også i Russland høstet Renault stor suksess med Dacia, og siden alliansen Nissan/Renault er tungt inne på eiersiden i AvtoVAZ, var det egentlig bare et spørsmål om tid før også Nissan kom til å gå inn i det russiske lavprismarkedet.

Så er spørsmålet når Datsun igjen blir å finne på norsk jord? Svaret er at det i hvert fall ikke skjer foreløpig. Indonesia, India og Sør-Afrika står først på listen etter Russland.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Dette kan være starten på et comeback i Norge

100 års historie

Datsun er bilmerket som Nissan Motor i Japan produserte fra 1932 til 1983. Men historien starter i 1914 med at Kwaishinsha Motorcar Works bygger sin første bil under merkenavnet DAT. Navnet kom fra første bokstav i etternavnet til de tre grunnleggerne Kenjiro Den, Rokuro Aoyama og Meitaro Takeuchi.

Etter diverse fusjoneringer oppsto bilnavnet til DATSON (sønn av DAT) i 1931, men den siste stavelsen ble raskt endret til «sun», da «son» også betyr tap på japansk. Så fra 1932 og helt fram til 1984 het bilene Datsun.

Datsun-modellene Cherry, Sunny, Bluebird og Laurel er spesielt kjent for godt voksne nordmenn.

(Kilder: Nissan, Wikipedia)