Bruktbil Ford S-Max:

En av de smarteste familiebilene du kan kjøpe

S-Max er vært en stor suksess for Ford de siste årene - også på det norske markedet.
S-Max er vært en stor suksess for Ford de siste årene - også på det norske markedet.

S-Max var gjest på Broom TV - les hvorfor.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Noen ganger skyter bilprodusentene blink - og kommer opp med bilmodeller som stiller de aller fleste konkurrentene i skyggen.

Det skjer ikke så ofte, og det er gjerne ikke de folkelige merkene som greier det. Men da Ford lanserte flerbruksbilen S-Max tilbake i 2006, var det virkelig innertier. S-Max var en skikkelig revolusjon i en bilklasse der stor plass og praktiske løsninger til da hadde gått solid på bekostning av både design og kjøreegenskaper.

Suksess fra dag én

S-Max var ja takk til alt. Et rent og sporty design, imponerende gode kjøreegenskaper til å være en bil i denne klassen - kombinert med stor plass og veldig mange praktiske løsninger.

Så ble den også en suksess fra dag én, og en bil som mange av konkurrentene har misunnet Ford. Det er slett ikke tilfeldig at den i dag, åtte år etter, fortsatt er manges favoritt i denne klassen.

Les også: Dette er familiebil og racerbil - i ett

Utsatt på ubestemt tid

I ukens Broom-sending får du møte S-Max i studio. Den er nemlig ett av bruktbilvalgene til Broom-redaktør Knut Skogstad denne sesongen. Og han stiller ikke med hvilken som helst S-Max - nei, han har faktisk med seg sin egen!

– Ja, jeg tenkte det var like greit å ha med en modell jeg kjenner spesielt godt selv. Og S-Max er absolutt en bil jeg tør anbefale. Vi har hatt vår i snart fire år nå. Det var egentlig ikke meningen å ha den så lenge, men den fungerer så bra som familiebil at planen om å bytte den ut har blitt utsatt på ubestemt tid, sier Knut.

Saken fortsetter under bildetJan Erik Larssens presenterer Ford S-Max som ukens bruktbil på Broom TV. Jan Erik Larssens presenterer Ford S-Max som ukens bruktbil på Broom TV.

Les også: En helt vanlig familiebil koster deg 100.000 kroner i året

Barn nummer to

– Men for en som tester veldig mange biler, er det ikke vanskelig å skulle kjøpe privatbil?

– Jo, klart det er! Det er jo aldri morsomt hvis det føles som en nedtur å sette seg inn i sin egen bil etter å ha testet nybiler. Derfor har jeg tidligere hatt mer spesielle biler privat, særlig vært svak for cabrioleter, sier han.

– Men da vi fikk barn nummer to for drøyt tre år siden og trengte plass til både store barnseter og tvillingvogn og reisesenger og alt hva en relativt aktiv familie trenger å ha med seg, ble det klart at vanlig stasjonsvogn ble for snaut. Jeg hadde hatt sans for S-Max helt siden den kom. Da jeg jobbet i bladet Autofil kåret vi den blant annet til Årets Autofil-bil. Derfor var ikke valget så vanskelig, forteller Knut, som kjøpte sin bil som to år gammel bruktbil.

Les også: Fire unger? Da har du en bil-utfordring

Smarte løsninger

– Hva er det aller beste med den?

– Helt klart plassen. Denne bilen rommer utrolig mye! Dessuten er det mange smarte løsninger man lærer å sette pris på i hverdagen med småbarn. Ikke minst det at den har tre fullverdige bakseter i bredden. Her kan man sitte mellom ungene, med god plass i alle retninger. Det er ikke minst smart på langtur, understreker han.

– Bagasjerommet er gedigent når vi bruker den som femseter. De tre baksetene i midten kan også skyves i lengderetningen, da kan du velge mellom mest mulig plass der eller i bagasjerommet. Dessuten kan alle seteryggene vinkles langt bakover. Gull verdt etterhvert som ungene egentlig begynner å vokse ut av bakovervendte barneseter.

Med denne løsningen blir det likevel god plass til beina.

– Og så er det gull verdt med de to ekstra setene bakerst, de gangene man trenger å være fem eller seks. Alle baksetene felles flatt ned i gulvet og er enkle å manøvrere, forteller Knut.

Saken fortsetter under bildetMed alle syv setene i bruk er bagasjeplassen svært begrenset. Men pluss for mye god flekbilitetet, alle baksetene felles flatt ned i gulvet når du ønsker det.Med alle syv setene i bruk er bagasjeplassen svært begrenset. Men pluss for mye god flekbilitetet, alle baksetene felles flatt ned i gulvet når du ønsker det.

Les også: Stasjonsvogn med mest mulig plass? Sjekk denne!

Aktive kjøreturer

– Hva med kjøregenskapene?

– Det er en annen styrke. Ford har jo generelt vært veldig bra på det i mange år nå. S-Max er imponerende lettkjørt med tanke på størrelsen. Jeg liker også styringen veldig bra. Passe tung og presis.

– Det gjør at dette faktisk er en morsom bil å ta noen aktive kjøreturer med, fortrinnsvis da alene. Den typen kjøring er ikke like morsom for de som sitter i baksetet!

Kommer fra premiummerker

Knuts bil er en 2009-modell, registrert i 2008. Under panseret en velkjent 2-liters dieselmotor på 140 hestekrefter, med automatgir.

Utstyrsnivået er Titanium, som bortsett fra noen spesialutgaver er toppnivået.

Det er også det de langt fleste kjøperne av S-Max velger. Generelt har mange av dem valgt påkostede utgaver, så har også S-Max hentet mange kunder som tidligere har kjørt premiummerker.

Les også: Mindre, billigere - men smart: Les testen av Carens her

Billige detaljer

– Men noe negativt må det vel være med den?

– Ja, så klart! Ingen biler er perfekt, heller ikke denne. Det jeg liker minst er flere at detaljene i interiøet gir veldig billigpreg. Det verste er sølvplasten rundt girspaken som blir ripete bare man ser hardt på den. Her har Ford tatt noen spare-innersvinger jeg synes de burde holdt seg for gode til. Det er veldig synlig - og ganske unødvendig. Ble heldigvis noe bedre etter at den fikk en facelift, legger han til.

– Støynivået kunne også vært lavere, det er særlig en del dekkstøy som trenger gjennom. Der merkes alderen litt, pluss at dashborddesign og finish bærer preg av at bilen ble konstruert for åtte-ti år siden. S-Max er på overtid nå i forhold til vanlig utskiftningstakt på nye biler, det er derfor på tide med en oppfølger - den kommer neste år, forteller Knut.

Saken fortsetter under bildetInteriøret på S-Max ble løftet noen hakk etter faceliften i 2010. Før dette, var det endel billige materialvalg som trakk litt ned.Interiøret på S-Max ble løftet noen hakk etter faceliften i 2010. Før dette, var det endel billige materialvalg som trakk litt ned.

Les også: 2015 S-Max: Endelig blir den ny

Fra 100.000 kroner

Da skal vi forlate han og bilen hans - og ta en titt på hvordan bruktmarkedet for S-Max ser ut akkurat nå:

De rimeligste eksemplarene er registrert som toseters varebiler: De får du ned i under 100.000 kroner.

Personbiler starter ikke mye over. Da snakker vi gjerne 2006-modeller, med 1,8-liters dieselmotor på 125 hestekrefter. Mange har også "bare" fem seter, på S-Max skal det være en klar prisforskjell mellom fem- og syvsetere. De sistnevnte er klart mer attraktive på bruktmarkedet.

Rimeligst mulig

125-hesteren duger forsåvidt, men har litt masete gange og går fort litt tom når du kjører med fullastet bil.

Trend er laveste utstyrtsnivå på denne bilen. Det betyr i praksis en god del billigløsninger i interiøret, du kan ikke regne med at disse bilene byr på noen orgie i utstyr. Men hvis du først og fremst skal ha en rimeligst mulig familiebil, er det neppe ting som veier veldig tungt i beslutningsprosessen.

Saken fortsetter under bildetKombinasjonen design, svært mye plass og gode kjøreegenskaper har gjort at S-Max har hentet mange nye kjøpegrupper til Ford.Kombinasjonen design, svært mye plass og gode kjøreegenskaper har gjort at S-Max har hentet mange nye kjøpegrupper til Ford.

Les også: Denne startet stasjonsvogneventyret for Volvo

Automat

Løfter vi oss til rundt 150.000 kroner er toliters dieselmotor og utstyrsnivå Titanium innen rekkevidde.

Da snakker vi gjerne fortsatt en av de første årgangene, det vil si 2006 eller 2007. Kilometerstanden er gjerne et sted mellom 150.000 og 200.000.

Mange vil gjerne ha automat på en bil som dette. Da starter prisene på rundt 200.000 kroner. Disse er gjerne ekstra velutstyrte, blant annet med todelt panorama-glasstak.

Rust i starten

På feil og problemer er det verdt å merke seg at det var litt rusk på de aller første årgangene, særlig på det elektriske.

Dette ser ut til å være ryddet bra opp i etter 2007. Vi har også hørt om endel feil på bremser. Dette er jo en relativt tung bil fullastet, dermed må du også påregne litt ekstra slitasje på dette.

Litt dårlig kvalitet på setetrekk har også vært nevnt. Interiøret for øvrig er solid bygget, og tåler skikkelig bruk.

Mange S-Maxer er eid av småbarnsfamilier som sliter med dårlig tid og kanskje ikke har overvettes med penger til overs å bruke på bilen. Sjekk derfor at bilen har blitt skikkelig fulgt opp med servicer og bytte av slitedeler. En grundig inspeksjon av interiøret er også på sin plass. Alt bør være i orden og virke - hvis ikke kan det fort koste mange tusenlapper.

Saken fortsetter under bildetFord S-Max kom på markedet tilbake i 2006, denne er fra 2009 og altså fra før faceliften.Ford S-Max kom på markedet tilbake i 2006, denne er fra 2009 og altså fra før faceliften.

Les også:

Her kan du lese vår stortest av Ford S-Max

Trenger du enda mer plass? Les duellen mellom Multivan og Galaxy her

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus