– Klart du kan legge om til sommerdekk nå!

Årets vinter har vært preget av lite behov for vinterdekk i store deler av landet. Nå er det kanskje på tide å få dem av?
Årets vinter har vært preget av lite behov for vinterdekk i store deler av landet. Nå er det kanskje på tide å få dem av?

Men noen ting skal du passe opp for.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I «Spør Benny»-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny! Nå føles det som jeg har knast rundt på piggdekkene mine langt og lenge nok! Bor utenfor Kongsvinger og har en litt kronglete innkjørsel, noe som har gjort at vi har hatt piggdekk på de to siste bilene våre.

I år har det ikke vært mye bruk for det! Nå lengter jeg etter å få byttet, særlig på en fin dag som nå - med full vår! Så vidt jeg skjønner er det fullt lovlig å gjøre det selv om det bare er mars, eller er det noe mer jeg bør vite om her? Hilsen Jon Einar.

Benny svarer:

Hei Jon Einar!

Jeg har kjent på den følelsen selv jeg nå, i flere uker. I år tror jeg det er temmelig mange av oss som kunne klart oss med sommerdekk 95 prosent av tiden.

Det blir helt klart mye unødig asfaltslitasje og ikke minst svevestøv av at mange kjører rundt med piggdekk på helt bar asfalt over så lang tid.

Det er absolutt ikke noe i veien for å legge om dekk, når det måtte passe deg. Regelen her er jo at du skal være skodd etter forholdene.

Det betyr at du gjerne må bruke sommerdekk både i januar, februar og mars – hvis det ikke er vinterføre på veien. Og nå når vi nærmer oss april, synker vel også faren for at vinteren plutselig skal finne på å gjøre et comeback.

Derfor skjønner jeg at kanskje særlig de som bruker piggdekk gjerne vil legge om så fort som mulig. Det er jo ikke til å komme fra at piggene både støyer og gir mindre komfort enn gode sommerdekk. Men også piggfrie vinterdekk kan med fordel byttes av når de ikke trengs. De har generelt en mye mykere gummiblanding enn sommerdekkene, det går nødvendigvis ut over egenskapene på bar asfalt.

Nytt system: Skal passe på at du ikke blir lurt

Best på sommerdekk

Det du imidlertid skal være veldig klar over, er at du må være innstilt på å la bilen stå hvis været plutselig skulle slå om og det blir vinterføre igjen. Eventuelt at du må legge om tilbake til vinterdekk.

Å kjøre med sommerdekk på vinterføre er ikke bare uforsvarlig og skummelt. Det kan også få store konsekvenser for deg, hvis uhellet er ute. Forsikringsselskapene er ikke nådige hvis du forårsaker skade – og dette kan relateres til feil dekkutrustning.

I "beste fall" skader du bare din egen bil. Langt verre er hvis du også forårsaker skade på andres eiendom eller i verste fall at det blir snakk om personskade. Da tror jeg du vil angre grundig på at du la om i tidligste laget.

Men generelt sett vil jeg si at det bare er å legge om, så lenge du er bevisst på at forholdene kan endre seg. Bilkjøring er best på sommerdekk, og ingen er tjent med at du kjører på piggdekkene lenger enn du egentlig behøver.

Lykke til med dekkskift og husk å etterstramme mutterne etter noen mil. Det er nemlig også svært viktig!

Begge er vinterdekk – bare det ene er forbudt

Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Rett på sak: Dette er verdens dårligste bil

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus