Test: Kia Soul

Soul - en bil med sjel

Biler får man ofte et personlig forhold til. Kia Soul bærer sitt navn med rette; den har sjel.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

SICILIA (ABC NYHETER): Kia har hatt en eventyrlig vekst. Ikke bare i Norge, men i hele verden. På verdensbasis har Kia doblet salget på seks år, og i et vanskelig og stagnerende 2013 økte de salget med 1,4 prosent.

Ambisjonene er store i Kia, og ytterligere to helt nye bilmodeller vil bli presentert frem mot 2015. Kia produseres i Zilina i Slovakia, og i perioden 2016 til 2018 er vi forespeilet gleden av å stifte bekjentskap med hele seks nye modeller.

Kia Soul ble opprinnelig utviklet for det amerikanske markdet og er en «kul» og «hipp» bil for unge bilkjøpere. Konseptbilen Kia Track'ster ga inspirasjon til å utvikle en ny og litt større Soul.

Sitter høyt

ABC Nyheter deltok da nye Kia Soul ble gjenstand for motorpressens prøvekjøring og kritiske blikk på et Sicilia i vårstemning. Siste nykommer blir av Kia presentert som en SUV, og vi forstår tanken bak det; stadig flere bilkjøpere synes det er greit å sitte litt høyt og få oversikt. I denne bilen sitter man høyt og har god oversikt over trafikken. En annen grunn til SUV-imaget kan være at SUV-ene er «kule» og populære.

Åtte tommers skjerm med navigasjon og ryggekamera var vellykket. Foto: Morten LarsenÅtte tommers skjerm med navigasjon og ryggekamera var vellykket. Foto: Morten Larsen

Til nød kan man kalle den en crossover light. Soul er, slik vi ser det, mye mer Kias svar på Mini. En litt sær bil som appellerer til kjøpere som ønsker noe spesielt, en bil som avviker fra normalen og en bil som ikke alle har.

Kia Soul er mer praktisk enn en Mini, det er mer plass i den, og den er velutstyrt slik Kia er kjent for å være. Nå la sammenligningen med Mini ligge, men selv om dette er to forskjellige biler har de mye av sitt særpreg felles.

Soul er ny for Norge, men bilen har vært på markedet i deler av verden siden 2007. I alt er 700.000 Kia Soul til nå produsert, så vi snakker om en velprøvet bil. Nå er andre generasjon utviklet, og Soul har utviklet seg slik at importør Bertel O Steen og Kia Bil Norge benytter anledningen til å lansere den for det norske bilkunder. Den blir tilgjengelig i tre utstyrsversjoner: Classic, Active og Exclusive.

Design

Hva kan man egentlig si om designet? Kia Soul er noe helt for seg selv, og fremstår som robust og selvsikker. Grillen gjør at bilen glir inn i Kia-familien, og støtfangeren med et stort luftinntak forteller at denne bilen tåler en «trøkk». Kupéen er stor, og bakenden avslutter bilen brått uten at det ser rart ut i det hele tatt. Slik sett er bilen et lite mesteverk, så har da også Kias designsjef Peter Schreyer mottatt en fransk designpris.

Man kan ha forskjellige oppfatninger om bakenden på bilen, men særpreget og morsom er den. At bilen kan leveres med to farger bidrar til å gjøre bilen enda mer spennende.

Bagasjerommet er overraskende stort, i og med at baksetet er så langt tilbake i bilen. En av grunnene er fordi det er så dypt. Volumet er på 354 liter, og gulvet kan heves slik at det er på nivå med resten av lasterommet når bakseteryggen slås ned. Da er totalvolumet på 1367 liter, og burde rekke til de fleste. Det eneste vi savnet på modellene vi kjørte var en luke til å tre ski og andre lange gjenstander gjennom.

Bak rattet finner vi at førersetet også kan justeres sjenerøst i høyden. Her burde de fleste finne en god sittestilling når sete og ratt er justert. Rattet er skinntrukket og godt å holde i, av multifunksjonstypen og med varme på Active og Exclusive-modellene.

Interiør

Sekstrinns automatkasse. Startknappen oppe til høyre i bildet. Foto: Morten LarsenSekstrinns automatkasse. Startknappen oppe til høyre i bildet. Foto: Morten Larsen

Interiøret er vesentlig oppgradert, og vi synes materialvalg og design er helt utmerket. Startknappen sitter nå nede ved siden av girspaken, en plassering som ingeniørene fant ut var mer naturlig enn på dashbordet. Det minner om SAAB sin plassering av startnøkkel - på midtkonsollen.

En åtte tommers skjerm med ny og forbedret menysystem for navigasjon falt i særs god smak under vår testkjøring. Soul er vel også først ute med DAB+ radio hos Kia.

Setene har grei lårstøtte, og sidestøtten er god nok til normal kjøring. Varme i forsetene og i de to ytterste baksetene er standard. Toppmodellen leveres med panorama soltak.

På veien er Kia Soul lettkjørt og fin. Til å være en så rimelig bil er støydempingen meget god. Bilene vi kjørte var høyst sannsynlig førproduksjonmodeller, en av dem var vesentlig stivere i hjulopphenget enn de andre, som alle var faste og kontante i fjæringen. 17 tommers felger med lavere profil på dekkene gjør at man i tillegg merker mindre ujevnheter og asfaltskjøter tydeligere.

Mye av bilens egenskaper gjør den svært velegnet til godt voksne bilister, og de vil nok gjerne ha litt mykere fjæring. Bilen er smidig og fin å kjøre, med en svingdiameter som gjør den lett å manøvrere.

Plattformen er fra Kia cee'd. Første generasjon hadde Kia Rio som utgangspunkt.

Motorer

Kia Soul leveres med to motorer; en 1,6-liters bensinmotor på 132 hk og et dreiemoment på 161 Nm fra 4.850 o/min., og en 1,6 dieselmotor på 128 hk og dreiemoment på 260 fra 1.900 og oppover på turtallsregisteret.

Mette Sauge hos Kia Bil Norge ser også frem til å få Soul EV til Norge. Foto: Morten LarsenMette Sauge hos Kia Bil Norge ser også frem til å få Soul EV til Norge. Foto: Morten Larsen

Dét gir nok krefter til de drøye 1.200 kilo bilen veier, men vi ser frem til at Kia får hentet frem mer drivstoffeffektive – og dermed motorer som også slipper ut mindre CO2. På spørmål svarer Kias folk at nye og mer drivstoffgjerrige motorer er på vei, men er hemmelighetsfulle om når de vil komme.

I mai måned lanseres Kia Soul, og som vel de fleste har fått med seg kommer det også en elektrisk versjon. Denne blir lansert rett før sommerferien, i juni.

Informasjonsansvarlig Mette Sauge i Kia Bil Norge forteller at de tar sikte på å selge 300 Soul ut 2014, den elektriske Soul EV kalkulerer de med å selge 1.000 av i året.

Tekniske data

Kia Soul

Classic

Active

Exclusive

Pris, kr

229.900

299.900

339.900

Motorkonfigurasjon

4 på linje

4 på linje

4 på linje

Slagvolum, cm3

1.591

1.591

1.685

Motoreffekt, hk/kW

132/-

132/-

128/-

Dreiemoment, Nm v/turtall

161/4.850

161/4.850

260/1.900+

Co2-utslipp (gram/km)

151

176

158

NoX-utslipp (mg/km)

6,7

15

135,8

Forbruk, blandet kjøring, l/mil

0,65

0,76

0,6

Akselerasjon 0-100 km/t, sek.

11

11,7

12,2

Toppfart, km/t

185

180

177

Svingdiameter, meter

N/A

N/A

N/A

Lengde (mm)

4.140

4.140

4.140

Bredde (mm, inkl speil)

1.800

1.800

1.800

Høyde (mm)

1.618

1.618

1.618

Akselavstand (mm)

2.570

2.570

2.570

Bakkeklaring, cm

14,3

14,3

14,3

Vekt (kg)

1.212

1.245

1.331

Tilhengervekt m/brems (kg)

1.300

1.100

1.100

Bagasjerom min/maks (liter)

354/1.367

354/1.367

354/1.367

Drivstofftank (liter)

54

54

54

Drivstoff

Bensin

Bensin

Diesel

Girkasse

6 trinns man

6 trinns aut

6 trinns aut

Personvernpolicy