Duell ved stikkontakten
Elbilsalget har eksplodert det siste året. I år ligger det an til å bli kjøpt mellom 12.000 og 15.000 elektriske biler i Norge.
I fjor ble det solgt hele 7882 elektriske biler. Ett år tidligere trodde ingen det skulle være mulig. Men med Teslas inntreden på arenaen etter sommerferien i fjor nærmest eksploderte salget. Det månedlige salget av elektriske biler stabiliserte seg mot slutten av fjoråret på over 10 prosent av samlet personbilsalg, og har forblitt på dette høye nivået siden.
Nå kommer flere konkurrenter til. I 2014 får både Volkswagen og BMW full uttelling for sine nye modeller (VW e-Up, VW Golf og BMW i3), mens Kia og Nissan er klare med nye modeller mot slutten av året.
Marina Maneas Bakkun, Nissans norske informasjonssjef, erkjenner at konkurransen skjerpes, men mener at markedet fortsatt er stort nok for alle.
– Ja, det blir flere til å spise av kaken, men samtidig har kaken vokst, sier Bakkum.
Dette var de mest kjøpte elbilene per 10. mars:
1. Nissan Leaf: 1249
2. Tesla Model S: 767
3. VW e-Up: 409
4. BMW i3: 406
5. Mitsubishi i-MiEV: 103
6. Citroën C-Zero: 39
7. Peugeot iOn: 19
8. Ford Focus: 7
9. Renault Fluence: 6
Totalt solgt: 3005
(Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken)
Dopet på insentiver
Salget at elbiler holdes i vesentlig grad oppe av ulike støtteordninger.
Ingen tror at det høye elbilsalget i Norge så langt har gjort elbilmarkedet robust nok til å kunne overleve uten omfattende insentiver.
Men det er ikke lenger slik at tilgangen til kollektivfeltene inn mot de store byene alene bærer interessen for elbilene. Høye bomsatser rundt i landet, samt fritaket av moms og fri tilgang på parkeringsplasser bidrar også.
Dette er elbilinsentivene:
* Ingen engangsavgifter.
* Betaler ikke moms.
* Kan kjøre i buss/taxifilene.
* Betaler redusert årsavgift (425 kroner).
* Fritatt for bompenger på offentlig vei.
* Betaler ikke for bilen på ferger, kun for fører og passasjerer.
* Fritatt for parkeringsavgift på offentlig drevne p-plasser.
* Ofte gratis ladestrøm.
* Redusert firmabilskatt.
BMW i3 og VW e-Up har omtrent samme rekkevidde, og dekker sånn sett bortimot de samme transportbehovene. Begge vil i de fleste tilfeller tjene som familiens bil nummer to eller tre.
De to forblir urbane transportmidler. Men så lenge man holder seg innenfor faktisk kjørelengde, som varierer fra opp mot 200 kilometer på BMW og ned mot 100 kilometer for begge på sure vinterdager, er det ikke mulig å forflyttet seg billigere enn med elbiler.
Det siste henger naturligvis sammen med alle støtteordningene som har gjort Norge til det fremste elbillandet i verden, sett i forhold til generelt bilsalg. Over 20.000 elbiler ruller nå på norske veier.
Les også: Her er det snart slutt på gratis elbil-parkering
BMW i3
i3 er uten tvil markedets mest avanserte elbil, sammen med Tesla Model S. Bygd i aluminium og karbonforsterket plast veier den nær 300 kilo mindre enn bestselger Nissan Leaf, og kun 55 kilo mer enn den langt mindre VW e-Up. De tynne setene à la moderne flyseter bidrar til å holde vekten nede.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenBilens regenereringssystem gjør at i3 kjøres annerledes enn alle andre elbiler. Løfter du blikket høyt nok og følger godt med i trafikken kan bilen i praksis kjøres kun ved å bruke gasspedalen. Selv fra ganske høy fart stopper du raskt ved å løfte gasspedalbeinet. Omtrent som å dra av farten på en planende båt.
Etter å ha studert ulike måter å regenerere energi på, bestemte BMW seg for å bruke gasspedalvarianten og ikke tilby valgmuligheter.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenFire meters lengde gjør i3 til en småbil, men høyden, bredden, funksjonaliteten og ikke minst prisen – i3 koster fra 250.000 kroner – gjør den til en kompaktbil i Golf-klassen.
God funksjonalitet med bakdører som slår bakover og takstolpe innebygd i dørene gjør det enkelt å komme inn og ut av bilen. Et lite minus er det at bakdørene ikke kan åpnes uten at fordørene også åpnes. Her har Ford funnet en enda bedre (og dyrere) løsning i B-Max.
Artikkelen fortsetter under annonsenMed 170 hk i hekken har i3 BMWs sportslige identitet i behold. Dette er virkelig en rask bil, med et usedvanlig moderne interiør. Kvalitetsopplevelsen, sammenlignet med alle andre elbiler, ligger på et betydelig høyere nivå.
Basisprisen på i3 avskrekker neppe. Men der konkurrentene utstyres ganske godt i grunnutgaven, koster nødvendig tilleggsutstyr til i3 lett 50.000 til 80.000 ekstra kroner.
Les også: - Apple vil kjøpe opp elbil-gigant
VW e-UP
e-UP er blitt en stor suksess. Prisen er lav og bilen dekker, om man ser litt stort på det, akkurat samme transportbehov som BMW i3. Startprisen på 182.700 kroner er ikke rimeligst blant elbilene, men selv pålesset utstyr skal det godt gjøres å komme over 200.000 kroner. Dette gjør e-Up til et godt alternativ for de mange som ikke knytter status til sitt elbilvalg.
Artikkelen fortsetter under annonsenI elektrisk utgave oppfører e-Up seg ikke ulikt bensinutgaven, bortsett fra å være raskere i akselerasjonen. Dette er et enkelt og lettkjørt transportmiddel. Med fire dører er det enkelt og greit å komme inn og ut av baksetet.
Selv om e-Up kjører helt greit, er den ikke bygd for lange turer. Til det holder ikke setekomforten mål sammenlignet med for eksempel testmotstander BMW i3.
Hurtiglader følger med i prisen, bagasjerommet er like stort som i bensinutgaven og du kan ikke se forskjell på de to på litt avstand.
VW planlegger å selge 2500 e-Up i år, mens BMW regner med at 2000 nordmenn vil kjøpe i3. Sannsynligvis byr ikke det på noe problem. I elbilmarkedet er det for tiden flere kunder enn biler.