Denne uken er det høytid for vraking av bil

Denne uken har vi virkelig hatt mye å gjøre sier «bilopphugger» Hans Christian Røed. Foto: Benny Christensen
Denne uken har vi virkelig hatt mye å gjøre sier «bilopphugger» Hans Christian Røed. Foto: Benny Christensen

Og det har en veldig enkel årsak.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

– Det er det samme hvert år, det, sier Hans Christian Røed som jobber hos Lier Bildemontering.

– Når det nærmer seg forfall av årsavgiften i slutten av mars, er det storinnrykk her hos oss. Bilene formelig kommer i hopetall.

Lier Bildemontering er et av Norges største bilopphoggerier. Hit leveres det inn cirka 4000 biler hvert år.

Mars er rekordmåneden

Men det er liten tvil om hva som er den travleste tiden på året. Det er like liten tvil om grunnen til at det er slik.

– På en alminnelig dag får vi inn omtrent ti biler i snitt. Før årsavgiften forfaller, legger vi inn et ekstra gir og gir full gass - da kommer det nemlig inn cirka hundre biler om dagen. Vi snakker altså en tidobling! Forklarer Hans Christian.

– Så mye som 30 prosent av bilene vi får inn i året kommer i mars måned, forteller han.

Saken fortsetter under bildetEn Subaru på aller siste reis. Mars måned kan bety opptil 100 vrakbiler om dagen, mot ti på en normal dag. Foto: Benny ChristensenEn Subaru på aller siste reis. Mars måned kan bety opptil 100 vrakbiler om dagen, mot ti på en normal dag. Foto: Benny Christensen

Les også: Disse drømmebilene får du til 600.000 kroner

– Og du mener at årsavgiften er mye av grunnen?

– Ja, det er helt sikkert. Vi spør jo gjerne kunden om hvorfor de leverer bilen. Det er viktig å vite for oss. Vi selger massevis av brukte deler. Derfor må vi vite om det for eksempel er feil med motor eller girkasse. Da kan vi jo ikke selge disse komponentene, forklarer han.

– Veldig ofte - slik som denne uka - er det nettopp årsavgiften som oppgis som hovedgrunn. Ofte sammen med andre utgifter til reparasjon, nye dekk, eller en EU-kontroll som man vet vil gi kostbare mangler.

– Mange velger da å få 3000 kroner for bilen framfor å bruke mye penger på å holde en kanskje gammel og slitt bil på veien ett år til.

Ved å vrake kjøretøyet senest 20. mars, slipper man nemlig å betale årsavgiften for 2014. Det er tusenlapper spart, det.

Godt forberedt

– Hvordan forbereder dere til storinnrykket?

– Vi har med årenes løp fått ganske gode rutiner på dette. Nå har pressa gått på høygir og vi har presset opp massevis av biler. Rett og slett fått ryddet skikkelig opp og laget plass. . Det er hektisk, men gøy også!

– Får dere inn noen fine biler innimellom da, som liksom er «for fine»?

– Ja - det hender det. Det er nesten så det gjør vondt å starte pressa innimellom, altså, sier han.

Les også: P1900: Dette er den ukjente Volvoen

Saken fortsetter under bildetMan kan vel trygt fastslå at disse bilene er ved veis ende. Foto: Benny ChristensenMan kan vel trygt fastslå at disse bilene er ved veis ende. Foto: Benny Christensen

Mye følelser

– Noen ganger prøver vi å redde dem ved å kjøpe bilene for å selge igjen, men noen ganger nekter kunden. De har bestemt seg. Bilen skal presses. Uansett.

– Er det mye følelser hos dem som leverer bil?

– He, he... Ja, da noen vil gjerne ha med en suvenir med hjem i form av et emblem eller en hjulkapsel eller noe. Andre rett og slett hulker og gråter og synes det er forferdelig trist.

Les også: Tro det eller ei – dette vraket ble solgt for 350.000,-

Personvernpolicy