Mange bilnyheter å glede seg til i 2014

GLITTER OG STAS: Vårmessen i Genève er alltid proppet med glitter, stas, flotte biler og fjonge damer. Dette er koreanske SsangYongs bidrag.

Mars betyr vårslipp av bilnyheter i Genève. Også i år vil alle som går med tanker om å kjøpe ny bil ha svært mye å glede seg til.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

GENÈVE: Valget av Peugeot 308 til Årets Bil i Europa for 2014 overrasket mange. Sett med norske øyne stilte elektriske BMW i3 som skyhøy favoritt.

Men Europa er ikke klar for elektriske biler ennå og prioriterer det kjente og trygge. Peugeot 308 er en slik bil, og snart kommer den som stasjonsvogn (SW).

Vekket til live

Mange bilkjøpere hadde strøket Peugeot av handlelisten. Men nye modeller som 208, 2008 og nå siste versjon av 308 har vekket bilmerket grundig til live igjen i Norge, og plassert det blant de seks mest foretrukne så langt i år.

EU-parlamentets ferske avgjørelse om at en produsents modellrekke ikke må slippe ut mer enn 95 gram CO2/km fra 2021, får ingen direkte konsekvenser for Norge siden EØS-landene holdes utenfor vedtaket.

Det får likevel betydelige konsekvenser ved at produsentene setter fart på utviklingen av attraktive små og kompakte biler med lavt utslipp og lav vekt. Alt dette er elementer som favoriseres i det norske avgiftssystemet.

Les også: Takker nei til 40.000 kroner fra staten

Viktig for Norge

Her er de viktigste nyhetene fra Genève som blir å finne på norske veier de nærmeste månedene:

* BMW 2-serie Active Tourer.

* Citroën C1.

* Citroën C4 Cactus.

* Jeep Renegade.

* Kia Soul/EV.

* Mazda 2.

* Mercedes GLA.

* Mercedes C-klasse.

* Mini Hatch.

* Mini Clubman.

* Nissan e-NV200.

* Peugeot 108.

* Peugeot 308 SW.

* Renault Twingo (vurderes).

* Skoda Octavia Scout.

* Toyota Aygo.

* VW e-Golf.

* VW Golf GTE.

* VW Golf Sportsvan.

Mini er uten tvil vårens morsomste bilnyhet. Samtidig blir den halvbror med 2-serie Active Tourer, BMWs første forhjulsdrevne bil og samtidig deres første flerbruksbil. Begge plukker 3-sylindrede motorer fra BMWs nye motorprogram, deler plattform og har kjøreglede som viktig kjøpsargument.

Les også: Populær bil, men snart forsvinner den

Diger Mini

I Genève sto også Mini som stasjonsvogn med tilnavnet Clubman. Bredskuldret og på størrelse som en VW Golf er ikke Mini lenger noen liten bil. Dessuten blir dette første Clubman med seks dører (fire på sidene og to bak). Gled deg, den er lekker, men kommer neppe før tidlig i 2015.

Lekker var også lille Mazda 2, forkledd som konseptet Hazumi og presentert med 1,5 liters dieselmotor som selvfølgelig tilfredsstiller Euro 6-utslippskrav til partikler og nitrøse gasser.

Mazda er med sitt nåværende modellprogram ganske langt unna å tilfredsstille EUs CO2-krav, og kommer derfor til å bruke den lille dieselmotoren for alt de kan få ut av den.

Elektriske folkevogner

Volkswagen stilte denne gang uten overraskelser, men deres nye elektriske Golf kommer ganske snart til å bli godt synlig i det norske trafikkbildet. Allerede første dag den lå ute for salg i Norge skal 1300 kunder ha sikret seg retten til en av de 2000 bilene importøren regner med å selge første året.

Når man så legger til 2500 VW e-Up, 2000 BMW i3, 5000 Nissan Leaf og rundt 1500 Tesla Model S, samt noen hundre andre elbiler, så vil elbilprognosene for 2014 være oppfylt dersom dagens salgstakt fortsetter.

Den store interessen for elektriske biler i pressområdene gjør at lokale kollektivfeltreguleringer i rushtrafikken rykker stadig nærmere.

Les også: De beste 10 nybilene

Små og billige

Trillingene Citroën C1, Peugeot 108 og Toyota Aygo ble vist i nye versjoner, men er for små til å bli storselgere i Norge. Med 4,7 prosent markedsandel, inkludert de elektriske, er minibilmarkedet fortsatt ganske beskjedent her til lands.

En av de morsomste småbilene på Genève-messen var uten tvil det bakhjulsdrevne knøttet Renault Twingo. Twingo har aldri offisielt vært tatt til Norge, men kan nå være aktuell om den får rett pris.

Nå lurer du sikkert på om vi bevisst har valgt å overse alle raritetene Genève alltid fylles opp med. Nei da, vi sto lenge og måpte til Sbarros «Event», en bil så sær og så lang at den trenger bussens parkeringsplass, og er klart inspirert av Bugatti Royale fra slutten av 1920-tallet.

One: 1

Svenske Koenigsegg, med Christian von Königsegg som bestyrer og Fredrikstad-mannen Bård Eker tungt inne på eiersiden, har lagt 20 år bak seg og overlevd mot alle odds. Nå er det One: 1 som gjelder. Den varter opp med 1360 kilo i vekt og 1360 hestekrefter. Toppfart beregnet til 440 km/t er viktig på papiret for å kunne forsvaret prisen på 22,5 millioner svenske kroner.

Det er naturligvis viktig for den svensk/norske duoen å være best på effekt og ytelser, ettersom konkurrenten Zenvo sør for København halser etter. Ikke helt i Koenigsegg-divisjonen, men ikke så langt unna: 1104 hk og 375 km/t i toppfart.

Men prisen er jo i morgengaveklassen, sammenlignet med hva svenskene forlanger: Snaut sju millioner kroner. Begge prisene er naturligvis uten avgifter. Zenvo leverte den første bilen i 2012.

Skrivebord er ikke nødvendigvis synonymt med bilutstillinger, men for Mansory gjør det neppe noen forskjell når bordet kan se ut som – og har elementer fra – en gammel Rolls-Royce.

I Genève blir aldri noe for vulgært.

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus