Soltak: Derfor har dette blitt et mer sjeldent syn

Soltakene har blitt litt borte de siste årene, men kanskje er de i ferd med å komme tilbake? Da gjerne i kombinasjon med mye større åpninger enn det som var vanlig for noen år tilbake.
Soltakene har blitt litt borte de siste årene, men kanskje er de i ferd med å komme tilbake? Da gjerne i kombinasjon med mye større åpninger enn det som var vanlig for noen år tilbake.

En gang i tiden var det nesten definisjonen på luksus.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny. Er det bare meg, eller har det nesten blitt slutt på de tradisjonelle soltakene på nye biler? Det var jo skikkelig status å ha for noen år siden, jeg husket det kunne koste noen titusener ekstra på biler som BMW og Mercedes.

Mange biler har glasstak nå, men det er jo ikke det samme når de ikke kan åpnes. Jeg synes det er herlig å få inn frisk luft og åpen himmel på denne måten. Derfor synes jeg det er rart at dette så mye mer sjeldent nå. Vet du hvorfor?

Les også: Her er dagene du bør fylle tanken

Benny svarer:

Hei du! Dette fikk meg til å tenke tilbake på 80-tallet. Da var soltak – som du skriver – skikkelig eksklusive greier. Det var ytterst få som tok seg råd til å bestille nybilen med det. Enten kostet det flesk som ekstrautstyr – eller så måtte du som regel opp i de mest eksklusive bilklassene for at det skulle være standard.

Dette hadde mest av alt med det daværende avgiftsnivået å gjøre. Alt som smakte av luksus, ble veldig dyrt. I praksis var det ofte mye rimeligere å få innmontert soltak etter at bilen var på plass i Norge.

Løsningen for mange av oss var en luke av typen ”trykk og vipp opp”. Det så kanskje ikke fantastisk fint ut og jobben ble nok heller ikke alltid gjort supernøye. Det hadde en tendens til å dukke opp rustbobler rundt selve soltaket etter ikke altfor lang tid. Men det var stas så lenge det varte!

Les også: Trøbbel: – Hjelp taket lekker!

Blå himmel og fin temperatur

Soltakene hadde sin storhetstid før det ble vanlig med air condition eller klimaanlegg i bilene. Også det var kjempedyrt. Og tok man seg råd til air condition (som vi kalte det i starten), var det liksom ikke noen mening i soltak i tillegg. Det fikk da være måte på!

De siste årene har det vel knapt vært solgt biler uten klimaanlegg i Norge. Det har nok også effektivt tatt livet av de fleste soltakene.

Glasstak har imidlertid blitt mer og mer vanlig – og etter hvert til priser som er oppnåelig for mange nybilkjøpere. Det i kombinasjon med klimaanlegg gjør at du kan ha både blå himmel og hyggelig temperatur i bilen.

Les også: Takker nei til 40.000 kroner fra staten

Og du slipper også trekken og bråket som soltakene hadde som en bieeffekt – det var ikke rent få som kjørte rundt med digre vindavvisere på taket for å minimere dette.

Men helt slutt på soltakene er det absolutt ikke. Du kan fortsatt få det som ekstrautstyr på mange biler, hos andre inngår det fortsatt i de mer omfattende utstyrspakkene.

Det er også mitt inntrykk at det har blitt mer vanlig at hele eller deler av glasstakene kan åpnes og lukkes. Da får man naturligvis både i pose og sekk.

Det er kanskje ikke utstyr du får igjen pengene for den dagen du skal selge bilen videre, men har du sans for soltak og bruker det, er dette naturligvis hyggelig å ha.

Les også: Ikke helt meningen: Se hva som stikker opp av dette soltaket!

Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Derfor taper familiebilen seg med en tusenlapp hver uke

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under:

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus