Meny

Denne kan få slutt på saltingen

Dette er utstyret som gir bar asfalt og kan gjøre slutt på salting av veiene. Foto: Produsent
Dette er utstyret som gir bar asfalt og kan gjøre slutt på salting av veiene. Foto: Produsent

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det er godt mulig å redusere saltingen til nesten ingenting hvis man istedet brøyter og feier. Øveraasen AS har utviklet en feiemaskin som gir bar asfalt.
ABC Nyheter) I en fart av 60 km/t kan maskiner nå fjerne snø og is av veien effektivt. Det er hastigheten en vanlig brøytebil kjører i.

Det er Statens vegvesens avis "Vegen og vi" som forteller dette, og det var ved Vegvesenets vintervedlikeholdskonferanse på Hunderfossen 11. – 13. februar at Øveraasen AS presenterte en helt ny veivedlikeholdsteknologi som fjerner snø i tre trinn.

– Den maskinen vi nå lanserer har langt høyere kjørehastighet og gjør den langt mer anvendelig på norske veier, sier daglig leder Thor Arve Øveraasen.

Maskinen består av en plog som er gitt navnet Odin og en tilhenger med børsteutstyr som kalles Balder.

Stor på flyplasser

Salgssjef Erik Abrahamsen påpeker at med den langt høyere kjørehastigheten blir den mye mer anvendelig på norske veier og minimerer saltbruken.

Øveraasen AS er fra tidligere store på rydding av flyplasser.

– Det hjalp veldig på interessen da vi kom med utstyr som kunne redusere brøytetiden og dermed stengetiden på en flyplass fra halvannen time til 10 - 12 minutter sier Thor Arne Øveraasen ifølge Vegen og vi.

En ordinær plog etterlater gjerne 1 - 2 cm snøslaps, noe som gjør det nødvendig å salte for å hindre at dette pakkes av alle bilene til en hard isflate.

– Skal entreprenørene som rydder veiene få bil "sort vei" med minimal saltbruk, må de få bort mest mulig snø og slaps fra veien, sier Erik Abrahamsen.

Effektiv børste

Den nye plogen "Odin" består av to separate ploglader. Først måker et ordinært brøyteskjær snøen til siden. Så følger et lamellskjær med 18 centimeter brede fjærbelastde "labber" som følger veibanen og virker mye som en slikkepott. Disse er spesielt effektive på sporslitte veier, påpekes det.

Dette er børsten på tilhengeren som feier de siste rester med snø og slaps vekk fra asfalten. Foto: Produsent (Klikk på bildet for større versjon)Dette er børsten på tilhengeren som feier de siste rester med snø og slaps vekk fra asfalten. Foto: Produsent (Klikk på bildet for større versjon)

– Tilhengeren har en roterende børste med en diameter på ca en meter, og er operasjonens tredje trinn. Børsten minner om en piasavakost, men er betydelig raskere. Rotoren er hengt opp slik at det ikke oppstår ubalense når børsten roterer i stor hastighet, opp mot 1.000 omdreininger i minuttet, forteller Abrahamsen.

Tilhengeren har fått navnet "Balder", og er i prinsippet av samme konstruksjon som benyttes på flyplasser, men størrelsen er redusert til en kjørebanes bredde.

Vi håper Statens vegvesen snarest tar i bruk denne typen snøryddingsutstyr, slik at saltbruken kan reduseres til et minimum eller helst unngås helt.

Motor

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus