Her ser du en dekkrevolusjon

FULL SKRUBB: Når bilen møter på blank is, kan du aktivere piggene i dekket. (Foto: Nokian Tyres)
FULL SKRUBB: Når bilen møter på blank is, kan du aktivere piggene i dekket. (Foto: Nokian Tyres)
Artikkelen fortsetter under annonsen

Her kommer piggene først ut når du trenger det.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Du husker kanskje biljakt-scenen i James Bond-filmen "The Living Daylights" der 007-agenten feier over isen i en Aston Martin V8 og trykker på en knapp for å skyte ut pigger i dekkene?

Snart er det ikke bare fiksjon. Det blir virkelighet.

Vi har tidligere fortalt om slike dekk-konsepter, men Nokians prosjekt ser ut til å ha kommet hakket lenger:

Ved å trykke på en knapp på dashbordet kan bilføreren få piggene i dekket til å stikke ut for å forbedre grepet når dette trengs. Når friksjonen igjen blir bedre, er det bare å trykke på knappen igjen – og piggene trekkes tilbake inn i dekket.

Idéen er ganske enkelt at man kan velge mellom pigger og piggfritt, avhengig av føreforholdene. På barmark og godt vinterføre kan man kjøre piggfritt, og så bruker man piggene igjen når underlaget blir isete.

PIGGER UT: - Vi vil vise at det er mulig å lage et vinterdekk som fungerer både som fullverdig piggdekk og tilsvarende piggfritt vinterdekk, sier sjef for teknisk kundeservice, Matti Morri. (Foto: Nokian Tyres)

PIGGER UT: - Vi vil vise at det er mulig å lage et vinterdekk som fungerer både som fullverdig piggdekk og tilsvarende piggfritt vinterdekk, sier sjef for teknisk kundeservice, Matti Morri. (Foto: Nokian Tyres)

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Piggene beveger seg i dekket

Konseptdekket har både mønster og konstruksjonsløsninger fra det nye piggdekket Nokian Hakkapeliitta 8 SUV, men det nye er altså at samtlige pigger i alle fire dekk på bilen heves eller senkes etter behov med et knappetrykk.

Selve dekkstammen beveger seg forøvrig ikke, det er bare piggstiften av hardmetall midt i piggen som går ut og inn.

Når kommer det?

Dessverre er også dette nye piggdekket på konseptstadiet foreløpig, og Nokian vil ikke si noe om hvordan det fungerer rent teknisk.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

- Det er en veldig unik teknologi vi bruker i konseptdekket, og vi tror at det unike piggkonseptet en dag kan bli virkelighet. Men vi vil ikke publisere noen detaljer ennå, sier Matti Morri, sjef for teknisk kundeservice hos Nokian Tyres.

Ingen i Nokian vil altså si når dekket kommer, men at slike løsninger vil bli tilgjengelig er det ingen tvil om. Spørsmålet er bare når.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Litt vet vi likevel

Men litt vet vi, for gjennom alle patentene Nokian har søkt om, finner vi dette:

  • Et kommunikasjonssystem overfører data fra dekket til en mobil kommunikator. Systemet "leser" så underlaget og kan varsle om is, slik at føreren deretter kan aktivere piggene i dekket ved hjelp av et tastetrykk.
  • Nokian har også søkt patent for "et spolesystem og spenningslikerettere for kommunikasjon" for roterende dekk på et kjøretøy. Det skisserer en fremgangsmåte for lagring og distribusjon av energi inne i et dekk ved hjelp av en kombinasjon av mottakerspoler og seriekondensatorer.
  • Og så er det en patent som bare har tittelen "pigg for dekk". Den skisserer "et dekk som har forbedret klorekraft og redusert vekt".

Dermed er det grunn til å tro at ingeniørene har designet dekket med elektronikk, eller pneumatisk utplassert toppene. Piggene må uansett være så lette som mulig for å minimere mengden energi som trengs for å betjene dem, og det ​nevnte energilagringssystemet skal således kunne gjøre jobben.

HAKKAPELLIITA 007: Elektronikk som ligger gjemt inne i dekket, skyter ut piggene i ren James Bond-stil. (Foto: Nokian Ryres)

HAKKAPELLIITA 007: Elektronikk som ligger gjemt inne i dekket, skyter ut piggene i ren James Bond-stil. (Foto: Nokian Ryres)

Dekket er basert på den nye testvinneren Nokian Hakkapeliitta 8 , som Vegdirektoratet først ikke ville godkjenne. Men de endret holdning etter at DinSide.no tok tak i saken.