Disse veteranene har nybil-lukten i behold

Noen veteranbiler har gått så lite at de fremdeles kan gi en svak følelse av hvordan det må ha vært å hente dem hos forhandleren da de var nye. Her er et lite knippe som fremdeles kan ha nybil-lukten i behold - eller i hvertfall noe som ligner. Foto: Finn.no/Autodb.no/Montasje
Noen veteranbiler har gått så lite at de fremdeles kan gi en svak følelse av hvordan det må ha vært å hente dem hos forhandleren da de var nye. Her er et lite knippe som fremdeles kan ha nybil-lukten i behold - eller i hvertfall noe som ligner. Foto: Finn.no/Autodb.no/Montasje
Artikkelen fortsetter under annonsen

Her er hobbybilene for deg som ikke liker å ta over etter andre.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

En ganske udiskutabel side av gammelbilhobbyen er det at man er prisgitt hva eiere før en har gjort med bilen. Og ikke minst hva de IKKE har gjort. For da kjøretøyene var nye tenkte nok ingen på at de skulle vedlikeholdes med tanke på å holde i 30 år – eller enda mer.

Dette kan man selvsagt kompensere ved å restaurere bilen i større eller mindre grad. Men selv da er det ikke alltid man oppnår et resultat som gir noe godt inntrykk av hvordan bilen føltes da den var flunkende ny. Hver kilometer fjerner nybilfølelsen – og den er det ikke mulig å gjenskape.

Veteranbiler som årgangsvin?

Men av og til dukker det opp gammelbiler som knapt nok er blitt brukt.

Her er noen eksempler for den som har lyst på veteranbil, men som egentlig ikke vil kjøre i noe som andre har satt sine brukerspor på. Sjansene er som du ser ganske allsidige – og prisene varierer!

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Hvilken av bilene tror du gir mest «nybilfølelse» etter alle disse årene? Si din mening i kommentarfeltet under.

Saken fortsetter under bildetFaksimile: Finn.noFaksimile: Finn.no

1975 Chevrolet Vega Cosworth, 30.000 km

Chevrolets småbil Vega var ganske moderne da den kom rundt 1970, med front som kunne minne om Camaro, men med dimensjoner som var langt mindre utflytende. Både hatchback, en vanlig todørs sedan og en todørs «Kammback» stasjonsvogn sto på plakaten, og bilene falt i smak.

I USA, i hvert fall. Her hjemme var ikke amcar-folket interessert i småbiler den gang, og selv om det var meningen at modellen skulle slå an også i Europa ble få solgt her. Den dag i dag er det mange som ikke vet hva en Chevrolet Vega er for noe i det hele tatt.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Se annonsen her

Også i USA forsøkte mange å glemme dem etter at den første forelskelsen hadde lagt seg. Utviklingen hadde nemlig gått litt for fort, og ikke minst 2,3 liters fireren under panseret var hjemsøkt av problemer de første årene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Saken fortsetter under bildetHatchback-utgaven var den mest sportslige Vegaen, spesielt med den 16-ventilerte Cosworth-motoren. Men det fantes også en todørs sedan og en todørs Hatchback-utgaven var den mest sportslige Vegaen, spesielt med den 16-ventilerte Cosworth-motoren. Men det fantes også en todørs sedan og en todørs "Kammback" stasjonsvogn å velge blant. Foto: Finn.no

Kanskje var det derfor man forsøkte seg med en spesialmodell med to liters volum og 16-ventilerstopp fra Cosworth i 1975 og 1976. Med elektronisk injection leverte den 110 hester, ikke voldsomt mye mer enn standardmotorens 70 til 90 hester, avhengig av forgasser og årsmodell, men nok til å gjøre en stor forskjell. Kun 2.061 Cosworther ble bygget i 1975 og 1.446 i 1976, før man pakket sammen hele Vega-prosjektet året etter.

I dag er det altså sjeldent å i det hele tatt se en Vega i fin originalstand. Cosworthen har dessuten alltid vært sjelden. Så får det heller være at ingen på amcar-treffet skjønner hvor kul bil du egentlig har.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Facel Vega kan gjenoppstå, etter hele 50 år

Saken fortsetter under bildetFaksimile: Finn.noFaksimile: Finn.no

1974 Austin Allegro, 35.000 km

Britiske småbiler var veldig vanlige en gang, selv om det virker som at det var svært lenge siden. Her er en av de siste representantene for den kategorien, men både rust og generelle kvalitetsproblemer gjorde nok at de forsvant både fra veiene og fra vår bevissthet ganske tidlig.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Nå er det i hvert fall lenge siden vi har sett en slik på veien i Norge. Og når denne har overlevd, så er det nok nettopp fordi den har gått så lite at den verken har rustet i hjel eller voldt sin eier så mange problemer at den har falt i unåde, og blitt solgt for vrakpant.

Se annonsen her

Saken fortsetter under bildetDet karakteristiske firkantede rattet ønsker deg velkommen til en heller sparsommelig utrustet coupé på Allegroen. Ikke mange av disse er bevart. Foto: Finn.noDet karakteristiske firkantede rattet ønsker deg velkommen til en heller sparsommelig utrustet coupé på Allegroen. Ikke mange av disse er bevart. Foto: Finn.no

Artikkelen fortsetter under annonsen

Så lite har den faktisk gått, at selger lover at den skal være rustfri. Det er sannelig ikke dårlig, tatt i betraktning hvilket rykte disse bilene hadde for akkurat slike tilbøyeligheter. Helt strøken er den imidlertid ikke, det fortelles om en mindre karosseriskade som vi i farten ikke klarer å oppdage på bildene.

Så kan du da også plukke den opp for svært sympatiske 20.000 kroner, før du setter deg inn i de tilsynelatende feilfrie skai-setene og drømmer deg tilbake til 1974.

Les også: Den fantes i en lekker stasjonsvogn-utgave også

Saken fortsetter under bildetFaksimile: Autodb.noFaksimile: Autodb.no

1984 Chevrolet Camaro Z28, 20.000 miles

Populære ungdomsbiler, spesielt med de mest sportslige utstyrspakkene, er gjerne ikke de bilene som forblir mest strøkne etter hvert som tiden går. I hvert fall ikke Camaroer som får lov til å være i hjemlandet – der de finnes i hopetall, og blir ganske verdiløse med årene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Her er imidlertid unntaket som bekrefter regelen. Denne har åpenbart blitt tatt meget godt vare på av sin første og til nå eneste eier, som dessuten var utradisjonell nok til å bestille den med femtrinns manuell girkasse.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Se annonsen her

Saken fortsetter under bildetEn hel skog av pedaler og femtrinns girkasse er sjelden vare på slike biler i Norge. Tilstanden og kilometerstanden er ikke mindre unik. Merk også at bilen har det kule, doble speedometeret med toveis pil og miles- og kilometerskala på hver sin klokkehalvdel. Foto: Autodb.noEn hel skog av pedaler og femtrinns girkasse er sjelden vare på slike biler i Norge. Tilstanden og kilometerstanden er ikke mindre unik. Merk også at bilen har det kule, doble speedometeret med toveis pil og miles- og kilometerskala på hver sin klokkehalvdel. Foto: Autodb.no

Bilen står fortsatt i USA, men eies av en kar fra Ørsta som kan ta den hjem hvis du har lyst på den. Litt under 16.000 dollar pluss frakt og moms vil det koste deg, og selv om prisbildet på disse ferske veteran-Camaroene av tredje generasjon ikke helt har ”satt seg” ennå er det i hvert fall sjeldent å se en slik bil i en slik tilstand – og med en sånn kilometerstand.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dessuten er det ganske sjeldent å se en slik bil med så mange pedaler og ”stick shift” i midtkonsollen.

Les også: 3. generasjon Camaro/Firebird - moderne selv etter 30 år

Saken fortsetter under bildetFaksimile: Finn.noFaksimile: Finn.no

1972 Jaguar E-type, 22.000 km

Stort mer britisk enn en E-type blir det ikke. Sportsbilen med den bratte, nesten loddrette frontruten, høy og bred takseksjon og et enormt langt snuteparti er ulik alt annet – og av angolfile erklært som noe av det vakreste som finnes.

Et allerede outrert design blir ikke mildere av at vi snakker om en amerikansk utgave, med relativt iøyenfallende sidemarkeringslys, slik amerikanerne krever. Men en så strøken bil er det vanskelig å avfeie, uansett hva man måtte mene om designet. Og selv om 250.000 kroner er mye penger, så er det mindre enn en brukt Passat koster.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Se annonsen her

Artikkelen fortsetter under annonsen

Saken fortsetter under bildetEn E-type er en ganske tøff utfordring for den estetiske sansen - enten liker du den eller ikke. Selgeren av denne bilen ser ut til å ha et ganske avklart forhold til produktene fra Jaguar. Foto: Finn.noEn E-type er en ganske tøff utfordring for den estetiske sansen - enten liker du den eller ikke. Selgeren av denne bilen ser ut til å ha et ganske avklart forhold til produktene fra Jaguar. Foto: Finn.no

Prisen er selvsagt til dels et resultat av at vi snakker om en amerikansk utgave, samt at det er en av de senere E-typene med V12-motor under det lange panseret. For sportsbil-entusiastene foretrekker kjøreegenskapene og designet på de tidlige bilene med sekssylindret motor.

Uansett hva man foretrekker er nok tiden forbi da folk torte å grisekjøre med disse uansett – i hvert fall dersom man råder over en nesten ubrukt bil i originalstand, slik som denne. Og skal man først bruke den til cruising og for å vekke oppmerksomhet, er det nå trivelig med et tolvsylindret kor under panseret også, da.

Les også: Geir Tore så en E-type i ungdommen - og glemte den aldri