Meny

Subaru Legacy: Norsk vinterfavoritt blir ny - og lekker

En helt ny og større Subaru Legacy er på vei.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Og her har det virkelig skjedd ting.

Subaru Legacy hilste vi på første gang i 1989.

Til tross for at den aldri har toppet bestselgerlistene her hjemme, har Legacy likevel hatt sin klare "menighet" og dermed blitt en suksess – ja, nærmest en legende i enkelte kretser.

Det har handlet om en veldig kompetent, men samtidig litt beskjeden bil. Legacy har tatt deg lenger innover vinterfjellet enn de fleste mer eksklusive konkurrentene har klart - men den har liksom aldri skrytt av det, tvert imot. Dette har mer vært en bil for kjennere som ikke er opptatt av å vise seg fram.

Positive særheter

Velkjent og, ryddig, pent og typisk Subaru-nøkternt interiør, men med mer utstyr enn tidligere.

Velkjent og, ryddig, pent og typisk Subaru-nøkternt interiør, men med mer utstyr enn tidligere.

Disse 4x4-eierne er mest fornøyd

Boksermotoren med den særegne lyden, utrolig god driftssikkerhet og ikke minst et veldig godt firehjulstrekksystem har alle vært viktige bidragsytere.

Nå vises sjette generasjon Legacy i USA, som er et av de viktigste markedene for bilen. Og denne gangen har det virkelig skjedd mye med Legacy. Nesten litt nedtonet design, er nå erstattet med nye og langt lekrere linjer.

Om vi begynner innvendig, har nykommeren vokst. Det gir bedre plass, særlig i bredden, men også i baksetet. Interiøret ellers er Subaru-typisk, med clean midtkonsoll, men ellers pent, ryddig, og nøkternt.

Mer utstyr

Foreløpig vises den kun som 4-dørs sedan. Her hjemme står stasjonsvogna og den litt høyere og tøffere Outback-utgaven for mer enn 90 % av salget

Foreløpig vises den kun som 4-dørs sedan. Her hjemme står stasjonsvogna og den litt høyere og tøffere Outback-utgaven for mer enn 90 % av salget

Dette er de beste, brukte familiebilene

Den får mer utstyr. Ryggekamera er nå standard, Adaptiv cruisekontroll med automatisk brems blir tilgjengelig, det samme gjør filskiftvarsling, og blindsonevarsling og også et system som varsler om kryssende trafikk bak bilen ved rygging ut fra for eksempel en parkeringsluke.

Om vi titter under bilen så finner vi oppgradert understell, fjæring og styring. Det skal være strammere og styringen mer presis, men går ikke på akkord med komforten.

Karosseriet har blitt gjort stivere, noe som bidrar til økt passiv sikkerhet og en noe mer sportslig kjørefølelse.

Større

Bilen har også blitt lenger. Designet preges i stor grad av den store og litt røffe grillen. Hvilket igjen leder oss over til firehjulstrekken og den grunnleggende tanken om at bilen skal være litt tøffere enn konkurrentene når vær og føreforhold drar seg til og byr på utfordringer.

Enn så lenge så er det bare sedanversjonen som er vist. Den har knapt solgt noe her på berget. Her er det stasjonsvogn og kanskje aller helst den litt høyreiste og tøffere Outback-utgaven som gjelder.

Ikke til Norge - i første omgang

- Nye Subaru Legacy kommer bare i sedan utgave i USA, og bilen kommer trolig ikke til Europa og Norge i det hele tatt, dessverre.

- Men nye høyreiste Subaru Outback som kommer til USA senere i år, den får vi til Norge på nyåret.

- Den er naturlig nok basert på nettopp denne nye Legacyen. Outback kommer bare i stasjonsvogn hit og er en bil vi gleder oss stort til å få på plass. Det sier Stian Thrane som er informasjonsdirektør i Subaru Norge.

Så bildene gir absolutt en smakebit av hva vi i løpet av ganske kort tid kan forvente fra den kanten – i alle fall om man sper på litt med egen fantasi.

Subaru-designerne har laget en sporty bil, der ikke minst en coupe-formet C-stolpe skiller den ganske mye fra forgjengerne.

Les vår test av Subaru Forester her

Unorsk motorisering

2015 utgaven av Subaru Legacy har vokst i lengderetning og byr på mer plass enn noen gang

2015 utgaven av Subaru Legacy har vokst i lengderetning og byr på mer plass enn noen gang

Som nevnt vises bilen først i USA, det glør også det vi finner mellom forskjermene ganske urealistisk for oss nordmenn.

Vi snakker om to bensinmotorer på henholdsvis 2,5 liter, fire sylindere og 175 hk, samt en sekser på 256 hk – begge boksere, så klart.

Her hjemme er det grunn til å anta at 2-liter bokserdieselen kommer, kanskje sammen med en 2-liter bensinturbo på 240 hk. når vi etter hvert får vår Outback på plass.

Lyst på brukt Subaru – sjekk vår bruktgiude

Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus