På 3,5 timer solgte de 1.200 eksemplarer av el-Golfen

Kun få timer etter at bestillingen åpnet hadde 1200 kunder bestilt ny VW e-Golf. Bilen kommer på markedet i juni. (Foto: VW)
Kun få timer etter at bestillingen åpnet hadde 1200 kunder bestilt ny VW e-Golf. Bilen kommer på markedet i juni. (Foto: VW)
Artikkelen fortsetter under annonsen

Elbil-bonanzaen i Norge fortsetter. Det kan selgerne av kommende e-Golf skrive under på.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Klokken 09.00 tirsdag morgen åpnet nemlig importøren av elbilen VW e-Golf, Harald A. Møller, opp for bestilling av bilen som først kommer til Norge i juni.

Etter tre og en halv time hadde vanvittige 1.200 bestillinger rullet inn. Det betyr rundt 5,7 bestilte biler i minuttet.

– Dette er helt utrolig! Pågangen har vært enorm og vi har allerede i lang tid merket stor interesse fra kundene, sier informasjonssjef for Volkswagen i Norge, Anita Svanes til DinSide.

Vi har allerede kjørt prototypen, og våre erfaringer får du her

Svanes kan videre fortelle at 65 av deres totalt 72 forhandlere skal selge bilen, og at det opprinnelige salgsmålet for i år var 2500 e-Golf.

Det spørs om ikke det målet nå må oppjusteres. Lignende forhåndsinteresse har ikke importøren opplevd siden lillebror, den elektriske e-up! ble lansert sist høst. Da fikk de 300 bestillinger i løpet av fire minutter før bestillingssystemet brøt sammen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Se hvordan vi sparte 200 kroner dagen ved å kjøre elbil.

Dette er dårlige nyheter for hovedkonkurrenten Nissan Leaf, som ble bestselger i Norge i januar.

Prisen på den nye elbilen starter på 244 200 kroner før leveringsomkostninger på 7600 kroner (merk at dette er momsfritt!).

Rekkevidden vil bli inntil 19 mil, den elektriske motoren yter 115 hestekrefter og 270 Nm dreiemoment. Toppfarten ligger på 140 km/t og 0–100 km/t skjer på 10,4 sekunder.

e-Golf får høyt utstyrsnivå med blant annet City-nødbrems, adaptiv cruise control, pre-crash (anti-kollisjonssystem). Slikt utstyr kan være livreddende i kritiske situasjoner.

Videre er navigasjon, skinnratt og oppvarmet frontrute standardutstyr. Standardutstyret har en verdi på 42 600 kroner, ifølge importøren. Likevel kan du spekke opp Golfen med vesentlig mer utstyr. Skinnseter, ryggekamera, parkeringssensorer, mørktonede vinduer og metallic lakk er gjerne noe kundene vil velge ekstra. Krysser du av for alt ekstrautstyr vil det gi et prispåslag på over 55 000 kroner utover innkjøpspris.