Meny

Chiptuning: Billig moro kan fort bli dyrt

Det kan være fristende med "GTI-effekt" i en vanlig VW Golf, men de kan bli både dyrt og skummelt.
Det kan være fristende med "GTI-effekt" i en vanlig VW Golf, men de kan bli både dyrt og skummelt.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Mye å tenke på før du trimmer bilen.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny,

Jeg har en 2013 Golf 1.4 TFSI (140hk) og har snakket med en del bekjente som har tunet denne til 210 hk med chip og omprogrammering av ECU. Har vurdert det samme selv, men er litt usikker i forhold til nybilgarantien.

Vil dette være et problem, tror du? Den kan stilles tilbake til 140 HK ved hjelp av den medfølgende nøkkelen. Litt fristende å få GTI-ytelse for rundt 6000 kroner. Egil

Benny svarer:

Hei Egil. Jeg skjønner godt at dette kan være fristende. Det er alltid moro med en bil som har litt "power".

Med chiptuning/omprogrammering er det også både lettvint og forholdsvis rimelig å skremme opp en alminnelig familiebil til GTI-effekt. Så langt er alt såre vel.

Men. Det er et men. Forresten ikke bare ett, men faktisk flere ...

Du er inne på prisen selv. Ofte får man gjort mye her for mellom 5000 og 7000 kroner.

Men du må ikke glemme at du også – etter loven – skal innbetale ekstra hk-avgift. På en så ny bil som du har blir bruksfradraget lite. Med såpass mye effektøkning i tillegg, blir dette fort ganske dyrt. .

Sjansen er nok liten, men hvis du blir tatt for ulovlig trimming, risikerer du et avgiftskrav basert på manglende innbetalt effektavgift.

I tillegg risikerer du inntil 50 prosent straffeavgift.

Det skal også utstedes nytt vognkort med ny motoreffekt. Du må også huske på å melde fra til forsikringsskapet. Regn også med en premieøkning her.

Chiptuning: hvor mye kan jeg trimme bilen?

Ingen garanti

Så til garantien som du egentlig spør om. Beklager at jeg serverer deg dårlige nyheter her også. Den forsvinner nemlig som dugg for solen en varm sommermorgen ...

Med det samme jeg er i det kjipe hjørnet, så må jeg også få minne om at bilens drivlinje i utgangspunktet er konstruert for å tåle den effekten som bilen kommer med fra fabrikk. En VW Golf GTI har andre bremser, annet drivverk og annet hjuloppheng enn din bil. Ikke helt uten grunn.

Trimming vil derfor kunne medføre økt slitasje og i verste fall skader. Uten garanti må du betale for dette selv.

Det er all grunn til å tenke seg godt om før man gjør dette. Det koster altså en del mer enn det selve omprogrammeringen koster, om man skal gjøre dette på lovlig måte. Og det bør man absolutt.

Ved å gjennomføre ulovlig trimming bryter du blant annet med Forsikringsavtaleloven, Vegtrafikkloven og straffeloven. Ikke småtterier med andre ord ... Som du skjønner – det kan bli store problemer og veldig komplisert og dyrt om ting går galt.

Kanskje er det å bytte hele doningen i en ekte GTI et vel så godt alternativ? Da holder du deg også helt og holdent innenfor loven.

Les også: Dette må du vite om trimming av bil

Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Les også: Dropp stasjonsvogn – spar mye penger

Motor

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus