Meny

Mercedes S-klasse: Ny motor - dermed blir den 120.000 kroner billigere

Mercedes pressser prisen på flaggskipet S-klasse et godt stykke under millionen - takket være nytt motoralternativ. Noen storselger blir den nok allikevel ikke.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I tillegg går både forbruk og utslipp ned på S-klasse.

De såkalte direktørbilene har ikke akkurat rykte på seg for å være spesielt miljøvennlige. De har tradisjonelt sett vært både store, sterke og tørste. Og når de drikker mye, kommer det også mye ut i andre enden. I form av CO2-utslipp.

Men miljøtanken har etter hvert tatt grep også i dette segmentet. Lexus har jo allerede levert hybridløsninger i årevis, nå kommer de andre etter.

Den neste ut er Mercedes S-klasse. Det er selveste bestefaren i klassen, men nyeste generasjonen er mer ungdommelig enn noen gang. Og snart kommer to versjoner som på hvert sitt vis passer ekstra godt i Norge.

Les også: S-klasse: Nå kan du kjøpe Mercedesen som egentlig ikke finnes

Lavere pris

Hvis vi spinner videre på miljøaspektet først – så kan vi starte med hybriden – S300 BlueTec Hybrid – som er dens fulle navn.

Takket være en ny firesylindret dieselmotor og en elmotor senkes startprisen under millionen – nærmere bestemt til 900.000 kroner. Det er ca. 120.000 kroner mindre enn dagens inngangspris – på S 350 BlueTec.

Les også: Her går mange norske bilister i fella

Under halvliteren!

Totalt sørger hybriden for at du har 204 hk/500 nm å rutte med. Det høres kanskje lite ut i en så diger bil, men Mercedes utnytter kreftene godt.

Den klarer 0–100 km/t på høyst respektable 7,6 sekunder. Toppfarten er 240 km/t.

Mer imponerende er det at du faktisk får et drivstofforbruk som ligger et stykke under halvliteren på mila! 0,44 l/mil opplyses det om fra offisielt hold. Vi gleder oss til å teste om dette stemmer med virkeligheten.

Les også: På bruktmarkedet kan du gjøre S-klasse-kupp!

Saken fortsetter under bildetMercedes S-klasse er stor og luksuriøs så det holder - nå skal den også bli miljø- og avgiftsvennlig. Dessuten får den firehjulstrekk!Mercedes S-klasse er stor og luksuriøs så det holder - nå skal den også bli miljø- og avgiftsvennlig. Dessuten får den firehjulstrekk!

Firehjulstrekk

Den andre nyheten som vil glede mange nordmenn er at den blir tilgjengelig med firehjulstrekk. S 350 BlueTec 4Matic blir navnet på den.

Her er det en V6-dieselmotor med 258 hk som sørger for skyvet – og denne trenger kun 6,8 sekunder for å nå 100 km/t.

Snittforbruket på denne blir 0,59 l/mil, mens prisen starter på 1.076.600 kroner.

Les også: Luksusbilprodusenten har tapt 36 mill. per solgte bil

– Har gledet oss

Begge de nye modellene kan bestilles nå – og produksjonen starter i mars.

– S 300 BlueTec Hybrid redefinerer hva det er mulig å få for 900.000 kroner i luksussegmentet, og S 350 CDI 4Matic ligger an til å bli «volummodellen» i Norge. Dette er to versjoner både vi og kundene våre har gledet oss til lenge, sier Johnny Kristian Danielsen, direktør i Mercedes-Benz Personbil.

Les også: Gammel dieselpurke? Ikke akkurat!!

Saken fortsetter under bildet

å bruktmarkedet kan du gjøre S-klasse-kupp!

Firehjulstrekk

Den andre nyheten som vil glede mange nordmenn er at den blir tilgjengelig med firehjulstrekk. S 350 BlueTec 4Matic blir navnet på den.

Her er det en V6-dieselmotor med 258 hk som sørger for skyvet – og denne trenger kun 6,8 sekunder for å nå 100 km/t.

Snittforbruket på denne blir 0,59 l/mil, mens prisen starter på 1.076.600 kroner.

LES OGSÅ: Luksusbilprodusenten har tapt 36 mill. per solgte bil

– Har gledet oss

Begge de nye modellene kan bestilles nå – og produksjonen starter i mars.

– S 300 BlueTec Hybrid redefinerer hva det er mulig å få for 900.000 kroner i luksussegmentet, og S 350 CDI 4Matic ligger an til å bli «volummodellen» i Norge. Dette er to versjoner både vi og kundene våre har gledet oss til lenge, sier Johnny Kristian Danielsen, direktør i Mercedes-Benz Personbil.

Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus