Nå får denne SUV'en forhjulstrekk!

NY NORGESBIL?Nye BMW X1 kommer i 2015. Den vil bli basert på den nye plattformen med forhjulsdrift eller 4x4, som nye Mini og 2-serie Active Tourer. (Foto: AUTOMEDIA).
NY NORGESBIL?Nye BMW X1 kommer i 2015. Den vil bli basert på den nye plattformen med forhjulsdrift eller 4x4, som nye Mini og 2-serie Active Tourer. (Foto: AUTOMEDIA).
Artikkelen fortsetter under annonsen

Her er BMWs nye X1. Se bildene!

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

I 2015 bytter BMW ut den svært populære små-SUV-en X1 med en helt ny bil. Andre generasjon X1, som vil få kodenavnet F48, er nå på en tøff vintertest hvor våre spionfotografer greide å fange den.

Helt ny plattform

Den vil bli litt lengre og noe lavere enn dagens X1, som var den mestselgende premium-SUVen på det europeiske markedet i 2010. Men ellers blir det store forandringer. Neste X1 får nemlig en helt ny plattform.

Bakhjulsdrift byttes ut til fordel for den nye BMW UKL-plattformen, som også deles med nye Mini.

Saken fortsetter under bildetFORHJULSTREKK: Neste generasjon BMW X1 er nå på vintertest under tøffe forhold. (Foto: AUTOMEDIA)FORHJULSTREKK: Neste generasjon BMW X1 er nå på vintertest under tøffe forhold. (Foto: AUTOMEDIA)

Det betyr i utgangspunktet forhjulstrekk, men selvsagt vil xDrive bli tilgjengelig for alle som ønsker firehjulstrekk i form av et Haldex-system.

Den nye plattformen vil også bety at det frigjøres mer plass innvendig, og akkurat det er noe X1-folket vil sette pris på.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Det ble BMW 2-serie Active Tourer

Nye motorer

Interiøret vil bli betydelig oppgradert, og den vil dele mye av de samme delene som den nye BMW 2-Serie Active Tourer og nye Mini Countryman. Under panseret blir det motorer med tre- eller fire sylindre - både i form av bensin og diesel.

En helt ny tresylindret 1,5-liter Twinpower-motor kan gi krefter fra 122 til 224 hester.

BMW vil etter alt å dømmme ikke tilby sekssylindret motor i sin minste SUV - eller "SAV" (Sport Activity vehicle) som BMW selv ynder å kalle det). Litt synd, for da forrige generasjon X1 kom i 2009 med 28i-motor og 204 hester, kalte vi den "Mikroverstingen".

Les også: Premium kjøreglede

Saken fortsetter under bildetMINI-SUV: Selv under mye kamuflasje er det lett å kjenne igjen de nye BMW-linjene. (Foto: AUTOMEDIA)MINI-SUV: Selv under mye kamuflasje er det lett å kjenne igjen de nye BMW-linjene. (Foto: AUTOMEDIA)