
Her går mange norske bilister i fella

Bilkjøp troner suverent på klagetoppen til Forbrukerrådet som dynges ned av henvendelser fra norske bil-kunder.
I fjor mottok Forbrukerrådet hele 10.819 henvendelser fra misfornøyde bilkunder. Hver tiende telefon til Forbrukerrådet handler om bil, som også i år troner øverst på den tvilsomme pallen over hva norske forbrukere klager mest på.
Uærlig triksing
De fleste som ringer har kjøpt bruktbil av en annen privatperson, og som oftest handler klagene om triksing av kilometerstand.
- De viktigste rådene er å gjøre grundige undersøkelser av bilen, råder Forbrukerrådets direktør for forbrukerservice, Ingeborg Flønes.
Derfor må du alltid gjøre hjemmeleksa når du skal gjøre et sikkert og godt bruktbilkjøp.
Slik kan du avsløre triksing av kilometerstanden.
Nær 100.000 klager
Hvert år utarbeider Forbrukerrådet statistikk over hva vi klager mest på, og i fjor mottok kontoret hele 95.929 henvendelser. På topp ti-lista finner vi gjengangere som husleie, håndverkertjenester, bolig, klær, mobiltelefoner, møbler og byggevarer - alle med mellom 2.500 og 5.000 henvendelser.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenMen Forbrukerrådet opplever også en markant økning i antall klager mot banker, inkassosaker og tvilsomme porno-regninger.
Ivrige telemarkinger
I forhold til innbyggertall, er det telefonlinjene fra Telemark som gløder oftest inn til forbrukertelefonen. I fjor henvendte telemarkingene seg dobbelt så ofte til Forbrukerrådet som folk i Nord-Trøndelag, avslører statistikken.
Det er kun én eneste kommune Forbrukerrådet ikke hørte fra i 2013, og det var Utsira i Rogaland. Men så er det også landets minste kommune med sine 208 innbyggere. Svalbard, med sine drøyt 2.000 innbyggere, lot derimot høre fra seg 20 ganger.