Meny

Nå har du råd til å kjøpe den – men har du råd til å eie den?

BMW X5 var drømmebilen for veldig mange da den kom - og fortsatt er det mange som gjerne vil ha denne i garasjen!

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Og da kan eierskapet fort bli en hodepine!

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei jeg har lest at dere flere ganger har advart mot å kjøpe litt eldre luksus-SUVer, med den begrunnelse at de kan være svært kostbare å eie. Jeg har en tid sett på den første generasjonen av BMW X5 og kan bruke rundt 200.000 kroner. Vil du fraråde det? Hilsen Eivind.

Les også: Folkesuv: Hvilken bør du velge?

Benny svarer:

Hei Eivind! Jeg er ikke så glad i å fraråde noen å kjøpe en bil. Heldigvis er det gjerne ikke bare enten/eller her. Men dette er et veldig godt eksempel på en bil der jeg tenker det er lurt å vite hva man gir seg ut på – og tenke seg godt om i forkant.

BMW X5 var en ekte drømmebil da den kom. Prisen gjorde at det var veldig få nordmenn som hadde mulighet til å kjøpe den, resten av oss måtte nøye oss med å drømme.

10–12 år senere er den oppnåelig for veldig mange. Det vil si: Den er oppnåelig å kjøpe – men å eie den kan bli noe annet.

Les også: Super-SUV for storfamilien - på billigsalg

Jeg har etter hvert fått veldig mange eksempler på biler som dette som har blitt kjøpt av folk som egentlig ikke har råd til å eie dem. Alle pengene er brukt på å realisere drømmen om å kjøpe. Så kommer hverdagen og påkostninger som ofte kan bli kjempestore. Da sitter man der med et stort problem – og det er akkurat det jeg synes er viktig å være bevisst på i utgangspunktet.

Hvis familieøkonomien er stram og det akkurat går rundt hver måned så lenge det ikke dukker opp "uforutsette" utgifter – da skal man ikke kjøpe gammel BMW X5, Mercedes ML eller Volvo XC90. Da skal man heller bruke pengene på en bil som er nyere, har gått kortere – og der potensialet for å gå på en smell er langt mindre.

Les også: X5 og verditap: Halv pris før den er tre år

Penger i bakhånd

Konkret i ditt eksempel: Det trenger absolutt ikke være dumt å kjøpe X5 til 200.000 kroner. Men da får du en bil som fort er ti år gammel og som minst har gått 150.00-200.000 kilometer. Kvaliteten var ikke verdens beste i utgangspunktet. Nå kan egentlig alt skje – og som sagt: Det kan bli dyrt!

Både deler og verkstedpriser er godt over gjennomsnittet.

Å ha en X5 på stor service, kan fort koste en månedslønn. Dette må du være klar over og ta høyde for, hvis ikke blir det ikke hyggelig å ha en sånn bil.

Men hvis du har penger i bakhånd og er veldig klar på at det er X5 du SKAL ha. Da synes jeg du skal kjøre på! Men sjekk nøye før du kjøper. Få eiere og lav kilometerstand er viktig – det samme er komplett servicehistorikk. Sjekk også at slitedeler er skiftet, det skader heller ikke at dekkene er bra. Åtte nye hjul til en X5 koster litt det også!

Det optimale er en-eiers bil, eid av en BMW-entusiast. I motsatt ende. Bruktimporterte eksemplarer som mangler både historikk og servicehefte. De skal du ligge unna!

Uansett: Lykke til, jeg skjønner jo at dette frister!

Les også: Broom-duell: X5 eller Volvo XC90?

Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Les også: Dropp stasjonsvogn – spar mye penger

Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus