Meny

Verdenspremiere:

Tilbake til røttene for Citroën

Citroën C4 Cactus gjør seg godt i knallfarger. Foto: Morten Larsen

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Ta en dose Citroën C4, spe ut med litt av arven fra 2CV, skrell vekk all unødig luksus og bygg inn i bilen komfort, driftsøkonomi og brukervennlighet. Hva får man da? En Citroën C4 Cactus med bobler!

Paris (ABC Nyheter) På arkitekthøyskolens parkeringsplass tipper jeg det blir mange av denne bilen. Jeg vil tro C4 Cactus blir like naturlig å ha som det er å ha skulderveske og fotformsko for enkelte mennesker.

Selve bakgrunnen for utviklingen av bilen var for å gi Citroën litt tilbake av sitt opprinnelige, litt sære syn på hva en bil skal være. Traction Avant var ganske spesiell da den kom i 1934, Citroën D-serien ikke mindre spesiell da den kom i 1955 med skivebremser og hydropneumatisk fjæring, 2CV var et produkt av sin tid, men ikke mindre spesiell av den grunn.

Bilene i dag er for like, og selv om mer eksklusive DS-serien har vært en suksess og med særdeles spennende og attraktiv design, har den kastet skygge over resten av sortimentet. Nå er det på tide at den rimelige delen av sortimentet får oppmerksomhet.

Les også: Inspirert av hypnotisk design

Myke verdier

Bensinalternativet er 1,2 VTi, en liten tresylindret turbomotor på 82 hk og et CO2-utslipp på 102 gram.. Foto: Morten LarsenBensinalternativet er 1,2 VTi, en liten tresylindret turbomotor på 82 hk og et CO2-utslipp på 102 gram.. Foto: Morten Larsen

Designerne stilte seg selv 10.000 kronerspørsmålet: Er det mulig å betale mindre for en bil og få mer? De bestemte seg for å se hva de kunne gjøre med saken.

De innså raskt at verden er i stadig større forandring. Folk vil ha en bil med god design, som er lett å bruke, og som er fleksibel. De myke verdier appellerer til stadig flere mennesker, komfort blir mer viktig, og hverdagen for en bil blir stadig røffere. Spesielt i Paris er biler bruksgjenstander som raskt blir full av skrammer og småbulker.

Det ga støtet til å utforme en form for beskyttelse på store deler av bilen. Ikke bare består beskyttelsen av solid plast, men den innholder luftbobler, med omtrent samme virkning som bobleplast.

Folk vil ha en bil som er enkel, som er komfortabel og bruker så lite drivstoff som mulig.

Les også: Citroën med romskipsfaktor

Sofakomfort

Norges nye Citroën-sjef Julius Hrasko forventer god mottagelse av den nye bilen i Norge. Foto: Morten LarsenNorges nye Citroën-sjef Julius Hrasko forventer god mottagelse av den nye bilen i Norge. Foto: Morten Larsen

På den annen side er moderne mennesker opptatt av digital informasjon. Derfor er bilen standard utstyrt med en 7 tommer skjerm på dashbordet som er 100% digitalisert. Og bilen ligger ikke noe tilbake når det gjelder teknologisk avanserte utstyr. Bilen kan bestilles med ryggekamera, navigasjon, parkeringsassistanse og fartsholder, for å nevne noe.

Den kan kobles opp med Citroën Multicity Connect, som er en portal med internettoppkoblede applikasjoner med en mengde informasjon om hvor man kan finne det meste med navigasjonssytemet som utgangspunkt.

Ikke akkurat "girspak", heller trykknapper for å velge forover eller bakover. Stort enklere kan det ikke bli. Foto: Morten Larsen. (Klikk på bildene for større versjoner)Ikke akkurat "girspak", heller trykknapper for å velge forover eller bakover. Stort enklere kan det ikke bli. Foto: Morten Larsen. (Klikk på bildene for større versjoner)

Bilen vi fikk presentert i Paris hadde den elektronisk styrte manuelle girkassen. Girspaken har  tre stillinger; ett forover, ett bakover og ett fri. Ønsker man å gire selv, gjøres det med spaker på rattet. Setet foran er utformet nesten som en sofa, og fordelen er at man på den måten kan sitte tettere og mer intimt i myke, gode seter. Sidestøtten er ikke så viktig, for dette er bilister som ikke har spesielt store ambisjoner når det gjelder sportslige egenskaper.

Les også: Cactus er planten fra Citroën som ikke stikker

Redusert vekt

Ved å flytte kollisjonsputene opp i taket, har Citroëns ingeniører klart å beholde sikkerheten, samtidig som hanskerommet blir stort og lett tilgjengelig. Foto: Morten LarsenVed å flytte kollisjonsputene opp i taket, har Citroëns ingeniører klart å beholde sikkerheten, samtidig som hanskerommet blir stort og lett tilgjengelig. Foto: Morten Larsen

For å gi passasjerene et skikkelig hanskerom, flyttet ingeniørere kollisjonsputene opp i taket. Bilen skal ikke bare være mer drivstoffgjerrig, også forbruket av vindusspylervæske er mindre. Det er gjort ved at hvert viskerblad har integrert en tynn tråd, som spyler væsken på en måte som gjør at det ikke er nødvendig med så mye spylervæske.

Taket er av typen panorama, og består av høyeffektiv atermisk behandlet materiale, som filtrerer sollyset og isolerer varmen.

Sidevinduene bak kan ikke sveives ned, kun vippes ut. Helt greit! Foto: Morten LarsenSidevinduene bak kan ikke sveives ned, kun vippes ut. Helt greit! Foto: Morten Larsen

Bilen er bygget med et sterkt fokus på å redusere vekt. Blant annet er det aluminium i panseret, plattformen er av en lett type, sidevinduene bak er kun til å vippe ut for å luften, og bakseteryggen kan bare slås ned i sin hele lengde for å spare vekt. Bare vippevinduene har spart 11 kilo, og baksetet sparer 6 kilo. Totalt 200 kilo er innspart ved forskjellige tiltak.

Bilen blir presentert på bilutstillingen i Geneve 6. - 16. mars. Produksjonen av bilen starter i slutten av april, men foreløpig er det uklart når bilen kommer til Norge, og hvilken pris den vil ha.

Les også: Skarp konkurrent i kompaktklassen

Les også: Unik Lamborghini-utstilling

  

Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus