VW Scirocco: Sportsbil for folket – men ikke for nordmenn
Nye VW Scirocco kan vi bare drømme om ...
Det opprinnelige Scirocco-konseptet gikk ut på å ta en folkelig modell og gi den et sporty og lavere karosseri. Lavere vekt, lavere luftmotstand og lavere tyngdepunkt ga det lille ekstra i forhold til ytelser og kjøreegenskaper.
Var det fortsatt penger til overs på utviklingsbudsjettet kunne man vurderer større motor, større bremser – gjerne fra lagerhyllene til andre modeller ifra fabrikantens sortiment. Kanskje også et litt mer avansert hjuloppheng.
Slik sett er VW Scirocco – en modell som dukket opp første gang i 1974 – veldig tro mot konseptet. Siste versjon bygger nemlig på noe så folkelig som VW Golf.
Les også: VW Scirocco: Comeback etter 16 års Tornerose-søvn
Tro mot konseptet
Nå, 40 år senere gjør den fortsatt det. VW Golf har selvfølgelig forandret seg mye opp igjennom livsløpet. Det har naturlig nok folkesportsbilen VW Scirocco også gjort.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenSaken fortsetter under bildetVW Scirocco er forsatt tro mot det opprinnelige sportsbilkonseptet.
Les også: VW Sciwago: Dette er bilen VW aldri bygde
Siste generasjon av denne kom for seks år siden. Nå har VW ingeniørene funnet ut at tiden er inne for en liten oppgradering av den.
Det er slett ikke noen revolusjon de byr på. Snarere tvert imot. Men likevel nok til at modellen kan henge med en stund til uten å virke utdatert.
Fronten er gjort likere de andre bilene i VW-programmet, med nye xenon- / LED-lykter og større luftinntak. Også baklampene har fått et redesign.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenNye felger og noen nye lakkfarger hører også med blant nyhetene.
Får fortsatt deler fra VW Golf
Innvendig får den nye instrumenter og nytt multifunksjonsratt. Det samme som den nye VW Golf som kom i fjor. Den opplevde kvaliteten skal også løftes et hakk.
I tillegg får den tre tøffe ekstra instrumenter som viser turbotrykk, oljetemperatur og en stoppeklokke, for å understreke det sporty.
Artikkelen fortsetter under annonsenMellom forskjermene finner vi en velkjent motorpalett. Dog har de fått økt effekt, men lavere forbruk. Hvilket kan gjøre godt for prisene.
Alt fra 125–280 hester
Vi snakker om 1,4-liters fire med turbo 125 hester. Deretter, en 2,0-liters på 180, 220 eller 280 hestekrefter. 1,4-liters fire med turbo 125 hester. Deretter, en 2,0-liters 180, 220 eller 280 hestekrefter.
Vi du ha dieselmotor kan du velge mellom 150 og 184 hestekrefter. I kjent VW-stil noe for enhver smak og lommebok.
Bilen vises på bilutstillingen i Genève i begynnelsen av neste måned og kommer i salg senere i år. Men altså ikke her hjemme...
– Nei – Scirocco facelift vil ikke bli markedsført i Norge grunnet altfor lite markedspotensial.
– Vi kommer nok til å lansere Scirocco igjen når en helt ny modell er klar. Det forteller Anita Svanes som er informasjonssjef for Volkswagen hos Harald A Møller som er den norske importøren.